احیای بیمارستان تعطیل دهه 50 در انتظار سند

احیای بیمارستان تعطیل دهه 50 در انتظار سند

بیمارستان 64 تختخوابی امیرالمومنین(ع) اسدآباد همدان با بیش از 40 سال قدمت پنج سال پیش به علت فرسودگی ساختمان، چارت سازمانی و حذف ردیف اعتباری و بهره برداری طرح توسعه بیمارستان قائم(عج) و افزایش تختخواب‌ها از 64 به 128، از سه سال پیش از گردونه فعالیت خارج  شد.

یکشنبه 3 شهریور 1398 ساعت 13:46

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

، تعطیلی بیمارستان امیرالمومنین(ع) اسدآباد واقع در پرتردد ترین محور(بزرگراه غرب کشور) به علت دسترسی آسان مسافران، همشهریان و روستائیان شهرستان با وجود فرسودگی و استهلاک و قدمت بالای ساختمان آن موجب نارضایتی بسیاری از مردم شهرستان در این رابطه شد گرچه طی این مدت بیمارستان قائم(عج) در ارائه خدمات مطلوب از نقش بسیار ارزنده  ای برخوردار بوده و خلاء آن را به نحواحسن با خدمات دهی به روز و بالا  پر کرده و با استقلال دانشکده علوم پزشکی از یک سال و نیم گذشته نقش دانشکده در روند توسعه هر چه بیشتر و بس مضاعف و صعودی بهداشت و درمان شهرستان قابل تحسین بوده است. 

از سال گذشته خبر ساخت بیمارستان جدید 128 تختخوابی به مردم مژده داده شد که هنوز ساخت و عملیات اجرایی این طرح آغاز نشده و عملا بیمارستان قائم(عج) تنها بیمارستان در حال فعالیت این شهرستان به شمار می رود و خواسته مردم به علت دسترسی آسان احیای دوباره بیمارستان امیرالمومنین(ع) بود، بیمارستانی که به علت فرسودگی دیگر وجود خارجی نداشته و دارای هیچ گونه ردیف اعتباری  نیست اما مسئولان شهرستان با توجه به این مطالبه مردمی برآن شدند تا با ساخت بیمارستان جدید 128 تختخوابی نسبت به احیای دوباره این بیمارستان اقدام کنند و در این بین آغاز عملیات اجرایی طرح منوط بر مرتفع شدن مشکل سند زمین این بیمارستان است. برای جویا شدن از اینکه در حال حاضر این طرح و وضعیت سند زمین طرح برای احیای مجدد بیمارستان امیرالمومنین در چه مرحله ای است، اقدام به تهیه این گزارش کردیم.

فرماندار شهرستان اسدآباد در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: بحث تعطیلی بیمارستان امیرالمومنین(ع) به علت قدمت بالا قبل از استقلال دانشکده علوم پزشکی شهرستان توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان به تصویب رسیده و پنج سال پیش چارت سازمانی و ردیف اعتباری این بیمارستان حذف شده بود و از طریق ردیف اعتباری و چارت سازمانی بیمارستان قائم(عج) در حال فعالیت بود که سه سال پیش با افتتاح و بهره برداری طرح توسعه بیمارستان قائم(عج)، بخش های مختلف بیمارستان امیرالمومنین(ع) به این بیمارستان انتقال یافت و از ساختمان این بیمارستان در حال حاضر با تعمیرات و بازسازی هایی که انجام گرفته به عنوان معاونت آموزش، تحقیقات و فرهنگی، دانشجویی و محل برگزاری کلاس درس دانشجویان دانشکده علوم پزشکی و نیز مرکز خدمات جامع سلامت شماره 3 مورد استفاده قرار می گیرد.

مجید درویشی افزود: با به تصویب رسیدن احداث بیمارستان جدید 128 تختخوابی در اسدآباد این طرح با پیگیری نماینده مردم اسدآباد در خانه ملت  دارای ردیف اعتباری شده و امسال طرح فوق برای ساخت و احداث دارای 5 تا 6 میلیارد تومان ردیف اعتباری است که با مرتفع شدن مشکل زمین بیمارستان، ردیف اعتباری اختصاص یافته به حساب دانشکده واریز می شود.

وی با بیان اینکه با اختصاص ردیف اعتباری برای احداث  بیمارستان 128 تختخوابی جدید در اسدآباد، بیمارستان امیرالمومنین(ع) در حال ایجاد چارت جدید است، عنوان کرد: در حال حاضر زمین بیمارستان تعطیل شده امیرالمومنین(ع) دارای مشکل سند بوده و در صورتی که این مشکل مرتفع نشود، زمین دیگری را برای احداث بیمارستان جدید 128 تختخوابی امیرالمومنین(ع) درنظر خواهیم گرفت.

درویشی با اشاره به اینکه با ساخت این بیمارستان بار دیگر بیمارستان امیرالمومنین(ع) شهرستان در زمین و مکان قبلی خود احیا می شود، یادآور شد: در حال حاضر برای این طرح 5 تا 6 میلیارد اعتبار لحاظ شده  که در صورت منعقد شدن قرارداد لازم در رابطه با سند زمین بیمارستان بین هلال احمر و دانشکده علوم پزشکی عملیات کلنگ زنی و عمرانی آن آغاز خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشکده علوم پزشکی اسدآباد هم به خبرنگار ایسنا گفت: با هلال احمر 4 جلسه کاری در خرداد و تیرماه داشتیم و در آخرین صحبت ها قرار شد با توافق شورای عالی هلال احمر، چند کارشناس به شهرستان فرستاده شود و براساس نظر کارشناسی پیشنهادات به شورای عالی هلال احمر برود چرا که تصمیم گیری با آنها است.

دکتر منصور حیدری افزود: خریداری زمین، اجاره 30 سال به بالای زمین پس از بهره برداری ومشارکت هلال احمر در درآمد بیمارستان سه پیشنهادی بوده که ارائه داده ایم. کارشناسان مربوطه از طریق هلال احمر آمده اند و باید موارد پیشنهادی را به شورای عالی هلال احمر برده تا یکی از سه پیشنهاد مورد قبول واقع شود و با انتخاب یکی از آنها عملیات اجرایی پروژه بیمارستان 128 تختخوابی جدید شهرستان در بیمارستان امیرالمومنین(ع) آغاز می شود و امسال براساس قاعده 5 تا 6 میلیارد بودجه برای این بیمارستان جذب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ظرف یک یا دوماه آینده عملیات اجرایی ساخت و احداث بیمارستان 128 تختخوابی در بیمارستان امیرالمومنین(ع) آغاز می شود، ادامه داد: این پروژه دارای 5 تا 6 میلیارد بودجه اولیه مشروط به حل شدن مشکل زمین بوده که با ارائه سند زمین، بودجه اولیه برای آغاز عملیات از محل اعتبارات ملی واریز خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشکده علوم پزشکی اسدآباد خاطرنشان کرد: احداث این بیمارستان در جای دیگری نیز امکان پذیر بود اما بنا به علت تصمیم نماینده شهرستان قرار شد برای احیای مجدد بیمارستان امیرالمومنین(ع) با قدمت بیش از 40 سال، ساخت بیمارستان جدید در این مکان انجام گیرد. 

وی با بیان اینکه سند بیمارستان امیرالمومنین(ع) به نام هلال احمر است و با مرتفع شدن مشکل سند، ساخت پروژه آغاز می شود، گفت: بیمه ها و اصول استاندارد برای امر درمانی ساختمان بیمارستان امیرالمومنین(ع) را رد کرده و به علت قدمت بالا و فرسودگی قابل بهره برداری و استفاده نیست اما با ساخت بیمارستان 128 تختخوابی در این مکان، بیمارستان امیرالمومنین(ع) دوباره احیا خواهد شد.

حیدری بیان کرد: در حال حاضر بیمارستان 64 تختخوابی امیرالمومنین(ع) تعطیل بوده و بخش های مختلف آن شامل CCU، بخش اطفال، بخش داخلی، قلب، و دیالیز و ... طی سال های گذشته به بیمارستان قائم(عج) انتقال یافته و ساختمان آن هم اکنون برای معاونت آموزش، تحقیقات و فرهنگی، دانشجویی و محل برگزاری کلاس درس دانشجویان دانشکده علوم پزشکی و نیز مرکز خدمات جامع سلامت شماره 3 مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت دارای اشل بوده و عمر بیمارستان ها با قدمت 30 سال فرسوده به شمار می رود و ساختمان های بیمارستانهایی با این آیتم برای انجام امور درمانی غیرقانونی است.

حیدری با اشاره به افتتاح طرح توسعه بیمارستان قائم(عج) در سه سال پیش اضافه کرد: با افتتاح طرح توسعه بیمارستان 64 تختخوابی قائم(عج)، بیمارستان 64 تختخوابی بیمارستان امیرالمومنین(ع) با بخش های خود به این بیمارستان انتقال یافت و بیمارستان قائم(عج) به بیمارستان 128 تختخوابی افزایش یافت که با باساخت بیمارستان جدید، تعداد تخت های بیمارستانی اسدآباد به 256 تخت ارتقاء می یابد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان اسدآباد هم به خبرنگار ایسنا گفت: عرصه و اعیان بیمارستان امیرالمومنین(ع) توسط مرحوم بکایی بیش از 40 سال پیش به شیر و خورشید(هلال احمر) سپرده شده و نیت واقف بر این بوده که درآمد حاصله از پمپ بنزین برای بیماران نیازمند این بیمارستان هزینه شود. 

علی قبادی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به تعطیلی بیمارستان امیرالمومنین(ع) درآمد حاصله از پمپ بنزین مرحوم بکایی برای بیماران نیازمند بیمارستان قائم(عج) و بیماران متفرقه هزینه می شود.

رئیس اداره جمعیت هلال احمر شهرستان اسدآباد نیز به ایسنا گفت: زمین و ساختمان بیمارستان امیرالمومنین(ع) از زمان تأسیس بیش از 40 سال پیش از انقلاب توسط مرحوم بکایی به هلال احمر وقت سپرده می شود و به همین علت سند مالکیت این بیمارستان به نام هلال احمر بوده و برای آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 128 تختخوابی جدید امیرالمومنین(ع) در راستای احیای دانشکده علوم پزشکی پیگیر انتقال سند از هلال احمر به نام دانشکده هستند.

محمدرضا اعتصام با بیان اینکه در حال حاضر بحث انتقال سند توسط دانشکده و هلال احمر در دست پیگیری است، خاطرنشان کرد: اوقاف درآمد حاصله از پمپ بنزین وقف شده مرحوم بکایی را برای بیماران نیازمند این بیمارستان هزینه می کرده و در رابطه با سند این بیمارستان نقشی ندارد.

در پایان اینکه امیدواریم هر چه سریعتر با پیگیری مسئولان ذیربط مشکل سند زمین بیمارستان تعطیل امیرالمومنین(ع) مرتفع شده و مطالبه مردمی در رابطه با احیای مجدد بیمارستان امیرالمومنین(ع) در محل و مکان پیشین و قبل خود به علت دسترسی آسان و قرار گرفتن در بزرگراه کربلا محقق شود. 

گزارش از: شهره اکبری، خبرنگار ایسنا، منطقه همدان


انتهای پیام

تعداد بازدید : 294

ثبت نظر

ارسال