«سکوت سفید» آماده اجرا می‌شود/سلب آرامش انسان مدرن از خود و دیگری

«سکوت سفید» آماده اجرا می‌شود/سلب آرامش انسان مدرن از خود و دیگری

کوروش سلیمانی از روی صحنه بردن نمایش «سکوت سفید» که از جمله نمایشنامه‌های کوتاه تام استوپارد است در تماشاخانه نوفل لوشاتو خبر داد.

دوشنبه 25 شهریور 1398 ساعت 13:34

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

کوروش سلیمانی کارگردان تئاتر و بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره تازه‌ترین فعالیتش به خبرنگار مهر گفت: تصمیم دارم نمایش «سکوت سفید» را برای اجرا در اواخر آبان ماه در تماشاخانه نوفل لوشاتو آماده کنم. این اثر نمایشی که با نام اصلی «آرامش از نوعی دیگر» به همراه ۲ نمایشنامه دیگر به چاپ رسیده نوشته تام استوپارد است که از نمایشنامه و فیلمنامه‌نویسان شناخته شده به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: تام استوپارد اصالتا اهل چکسلواکی است اما به زبان انگلیسی می‌نویسند و نمایشنامه «روزنکرانتز و گیلدنسترن‌ مرده‌اند» از شناخته شده‌ترین آثار وی محسوب می‌شود که البته به فیلم هم تبدیل شده است. این نویسنده که دستی در فیلمنامه‌نویسی هم دارد فیلمنامه‌های «شکسپیر عاشق»، «امپراطوری خورشید»، «برزیل»، «بیلی بتگیت» و... را هم به نگارش درآورده است.

سلیمانی درباره انتخاب این متن برای اجرا بیان کرد: من و دوستان همراهم در گروه تئاتر «بیستون» سعی داریم نمایش‌هایی را به صحنه ببریم که مردم در آنها به نوعی خودشان را ببینند و ارتباط معنایی جدی با روزگار امروز داشته باشند. این نمایشنامه نیز فارغ از کوتاه و خوش ساخت بودن، داستانش را بسیار روان تعریف می‌کند و در عین مینی‌مالیستی بودن بسیار عمیق است. مضمون اصلی اثر نیز درباره آرامش و آزادی است که انسان مدرن از خودش و دیگران سلب می‌کند.

این بازیگر یادآور شد: من به‌عنوان کارگردان تئاتر علاقه یا تعصب خاصی روی یک نویسنده ندارم و تلاشم این است متنی را که برای اجرا انتخاب می‌کنم فارغ از ایرانی و یا خارجی بودن، بتواند با مردم روزگار من ارتباط برقرار کند در اجرای این اثر نمایشی هم تلاشمان در جهت محقق شدن همین امر است. نمایش «سکوت سفید» ۵ بازیگر دارد و قرار است از اواخر آبان تا آخر آذر در تماشاخانه نوفل لوشاتو به صحنه برود.

وی در پایان درباره داستان نمایش توضیح داد: این نمایش داستان زندگی شخصی به نام جان براون است که از یک گذشته سخت و پیچیده به یک بیمارستان می‌رود و با پول زیاد قصد دارد در این بیمارستان بستری شود تا بتواند به آرامش برسد در حالی که هیچ بیماری ندارد. چالشی که بین جان براون و پزشک و پرستاران این بیمارستان بر سر بستری شدن او در بیمارستان شکل می‌گیرد، اساس نمایش را می‌سازد.

کد خبر 4718645
آروین موذن زاده
تعداد بازدید : 339

ثبت نظر

ارسال