7 داروی خطرناک در دوران بارداری

7 داروی خطرناک در دوران بارداری

زنان بارداری که تحت مصرف داروهای مضر، می باشند باید از روش های مناسب پیشگیری از بارداری، استفاده کنند. در صورت شک به بارداری، باید، پزشک خود را آگاه سازند تا با تشخیص زودهنگام بارداری، یا مصرف داروی مضر را قطع کنند .

شنبه 4 آبان 1398 ساعت 11:54
آرزو چراغی ، عضو هیئت علمی گروه مامایی

در دوران بارداری، ممکن است به صورت ناخواسته یا بدون اطلاع از وضعیت بارداری، اقدام به مصرف دارو، توسط برخی خانم ها گردد. مصرف برخی از داروها  که در دوران غیر بارداری، ممکن است به صورت بی ضرر، قابل استفاده باشند ممکن است در طی دوران بارداری، با عواقب خطرناک و کشنده، برای جنین، همراه باشند. در ادامه سایت پزشکی امروز، به عوارض خطرناک ناشی از مصرف داروها در بارداری ، پرداخته شده است.

 

7 داروی خطرناک در دوران بارداری

 

1. جنتامایسن (Gentamicin):

 

  دارویی از خانواده دارویی آمینوگلیکوزیدها است که در درمان عفونت های مختلف، مانند عفونت های ادراری، استفاده می شود. استفاده از این دارو، در زمان بارداری، ممکن است با عوارض اتوتوکسیک جنین یا همان سمیت گوشی و عواقب شنوایی جنین، همراه باشد. لذا سازمان غذا و دارو (FDA) این دارو را در رده D  در زمان بارداری، قرار داده است. این رده دارویی، شامل داروهایی است که یا نباید در طی بارداری، مصرف شوند و یا اگر مصرف می شوند در صورت لزوم قطعی و در کنار مشاوره با مادر، در مورد خطرات احتمالی، استفاده شوند.

 

2. رتینوئیدها (Retinoid) :

 

 شامل داروهایی ساخته شده از رتینوئید و مشتقات ویتامین A  هستند . این دسته دارویی، در طی بارداری، در رده دارویی X  قرار گرفته اند و نباید به هیچ وجه، مصرف شوند. بیشتر مصارف رتینوئیدها در محصولات زیبایی، به عنوان مثال، در داروهای ضد آکنه، می باشد. مصرف این داروها با خطر عقب ماندگی ذهنی جنین، عدم تشکیل گوش جنین، شکاف کام و لب، و بیماری های خطرناک قلبی جنین، همراه می باشد.

 

3. تتراسایکلین ها (tetracycline) :

 

که شامل داروهای شناخته شده تتراسایکلین و داکسی سایکلین، می باشد. از این داروها در درمان عفونت های مختلف، استفاده می شود. مصرف این داروها باعث تاخیر و اختلال در رشد و تکامل دندان ها، تغییر رنگ دائمی دندان و نقائص ساخت استخوان های جنین، می شوند و مصرف آن ها در بارداری، در رده دارویی D  می باشد.

 

4. فلوکساسین ها (Floxacin) :

 

 که شامل داروهایی، نظیر سیپروفلوکساسین می باشند. از این دارو، نیز، در درمان تعدادی از عفونت های مختلف، مانند عفونت های ادراری – تناسلی، استفاده می شود. استفاده از فلوکساسین ها نظیر داروی سیپروفلوکساسین، باعث اختلال در تشکیل غضروف ها و استخوان سازی جنین می شود و از این رو، رشد و تکامل طبیعی جنین را مختل می کنند.

 

5. داروهای اعصاب و روان:

 

 از دسته داروهایی هستند که ممکن است قبل از بارداری، توسط زنان مبتلا به اختلالات روانی، همچون اضطراب، افسردگی و یا اختلالات شخصیتی، مورد استفاده، قرار گیرند. لیتیوم، دارویی است که در درمان، اختلالات عصبی – روانی، مورد استفاده، قرار می گیرد. مصرف این دارو در زمان بارداری، باعث بروز عوارض قلبی شدید، برای جنین، خواهد شد. حتی الامکان، باید، داروی مناسب، در طی بارداری، جایگزین شود و مادر باردار، با انجام به موقع تست های حاملگی، از سلامت جنین خود، اطمینان، حاصل کند. مصرف داروهای روانپزشکی، با اختلالات رشد، هیپوتونیسیته نوزاد در زمان تولد و اختلالات تنفسی بدو تولد،همراه می باشند.

 

6. وارفارین:

 

 دارویی ضد انعقاد است که در درمان، بیماری های قلبی، عروقی و بیماری هایی که با بروز اختلالات انعقادی، همراه هستند، کاربرد دارد. مصرف این دارو، در طی بارداری، توسط مادر، جنین را در معرض خونریزی، صدمات جفتی، اختلالات رشد و مرگ، قرار می دهد. گاها بعد از سقط یا خروج جنین های صدمه دیده، وجود لخته های خونی گسترده، در جفت، دیده شده است که ناشی از مصرف، وارفارین ، توسط مادر، بوده است.

 

7. انسولین:

 

 کم خطرترین، داروی کنترل کننده دیابت در بارداری است که به صورت تزریق زیر جلدی و عضلانی، به کار برده می شود. برخی اوقات از داروهای خوراکی کنترل کننده دیابت، در طی بارداری، استفاده می شود که مضر بودن تمامی آن ها ثابت نشده است اما در برخی مقالات علمی، با مرده زایی و با غلظت های بالا در نمونه خون بندناف نوزادان، همراه بوده اند. لذا لازم است تا تجویز آنان در زنان باردار مبتلا به دیابت، با احتیاط و در صورت لزوم، انجام شود.

زنان بارداری که تحت مصرف داروهای مضر، می باشند باید از روش های مناسب پیشگیری از بارداری، استفاده کنند. در صورت شک به بارداری، باید، پزشک خود را آگاه سازند تا با تشخیص زودهنگام بارداری، یا مصرف داروی مضر را قطع کنند و یا با بررسی های کامل، دوز دارو و نحوه مصرف آن را تغییر داده و یا از داروی جایگزین مناسبی، استفاده کنند. استفاده از سونوگرافی آنومالی اسکن، بعد از هفته هجده بارداری، امکان تشخیص تعداد زیادی از نقائص ارگان های جنین را فراهم کرده است. در صورت نیاز به بررسی قلب جنین، باید اکوکاردیوگرافی قلب، بعد از هفته هجده بارداری، انجام شود.

تعداد بازدید : 15546

نظرات

نسرین

4 سال و 4 ماه و 18 روز پیش

با سلام ودرودفراوان هفته هفت بارداری بودم که البته ازبارداریم هیچ اطلاع نداشتم بخاطر مشکلات زیاد چندتا قرص و بعدش امپول نوشت برام دکترم هیچ سوالی درباره بارداری نپرسید الان این مطلب رو که خوندم خیلی نگران شدم هفته یازدهم هستم ازنظر شما واسه جنین مشکلی پیش اومده چندتا که میگم مثلا حدود سی عدد قرص مسکن بود که اسمشو یادم رفته ولی امپولایی که نوشت واسه درد پاهام دیکلوفناک و دوتاهم پیروکسیکام بودن چقدر امکان داره به بچه صدمه زده باشن؟ مچکرم ازتون

الهام محتشم

4 سال و 4 ماه و 15 روز پیش

عالی عالی عالی

آزاده

4 سال و 4 ماه و 14 روز پیش

سلام برای سلامت جنین سنو ان تی دادم دکترم گفت 1 و چنددهمه جایی دیدم نوشته بود که اگه مشکل داشته باشه با بیماری بچه ارتباط داره این مقدار زیاده یاکم؟ دوتابچه قبلیم نرمال بودن ان تی هم نمیدونم چندبود ولی سالمن ممنون سلامت باشید

ازاده

4 سال و 4 ماه و 14 روز پیش

ببخشید شرمنده 1/7 بود ان تی

آرزو چراغی

4 سال و 4 ماه و 2 روز پیش

پاسخ: باسلام مشکلی نیست. تمامی غربالگری های لازم دوران بارداری را انجام دهید.

نی ریزی از فارس

4 سال و 3 ماه و 29 روز پیش

شما فوق العاده این

آرزو چراغی

4 سال و 3 ماه و 24 روز پیش

پاسخ سوال مصرف دارو در بارداری باسلام احتمال مشکل، حتمی نیست. بهتر است داروهای غیر مطمئن، مصرف نشود. بااین تعداد دارو، مشکلی پیش نمی آید. سونوگرافی آنومالی هفته 18 تا 22 راانجام دهید.

نگار نوربخش

3 سال و 6 ماه و 21 روز پیش

با عرض ادب و احترام بنده داخل هفته 12 بارداریم هستم و اینکه تازه یک هفته متوجه بارداریم شدم و در این دوران داروهای کولیت رو ده رو استفاده میکردم که چند ساله درگیر بیماری روده هستم و داروهام مر کاپتو پورین و اساکول و امپول سینورا رو مصرف میکردم که یک هفته میباشد که داروهامو قطع کردن و خیلی میترسم که جنین دچار نقص باشه واین استرس رو دارم وهنوز غربالگری نرفتم لطفا راهنماییم کنید

آرزو چراغی

3 سال و 6 ماه و 1 روز پیش

باسلام غربالگری را انجام دهید البته داروها باعث نقائص کروموزومی نمی شود. حتما سونوگررافی هفته هجده یعنی آنوما لی اسکن را هم انجام دهید.

سمیه احمدی

3 سال و 3 ماه و 16 روز پیش

سلام ببخشید درمان کهیر توی دوران بارداری چیست. هفته ی ششم هستم حتی قسمت مقعد هم خارش شدید دارم تتراسایکلین کمی آرومم میکنه فقط

آرزو چراغی

3 سال و 3 ماه و 9 روز پیش

پاسخ: با سلام تتراسیکلین دربارداری، منع مصرف دارد و تاثیرات مخرب بر سلامت دندان و استخوان نوزاد دارد. از داروهای آنتی هیستامین می توان استفاده کرد. پماد موضعی هیدروکورتیزون یا بتامتازون خطری ندارد. باتوجه به پاندمی کووید19 درصورت عدم رفع خارش هم از نظر این بیماری و هم موارد دیگر ، لازم است بررسی بیشتری شوید.

سپیده بلوچ

2 سال و 11 ماه و 15 روز پیش

سلام من یک دونه قرص سیپرفلوکساسین خوردم ایا خطرناک هست خیلی استرس دارم لطفا راهنمای کنید

سپیده بلوچ

2 سال و 11 ماه و 15 روز پیش

سلام من یک دونه قرص سیپرفلوکساسین خوردم ایا خطرناک هست خیلی استرس دارم لطفا راهنمای کنید

سپیده بلوچ

2 سال و 11 ماه و 15 روز پیش

سلام من یک دونه قرص سیپرفلوکساسین خوردم ایا خطرناک هست خیلی استرس دارم لطفا راهنمای کنید

مامان

2 سال و 11 ماه و 5 روز پیش

سلام ببخشید من ۴۱ روزه هستم. تقریبا همون از اول بارداری تا ۲۰روزگی قرص تتراسایکلین خوردم و خودم خبر نداشتم که باردارم. ایا مشکلی پیش میاد به نظرتون؟توروخدا زود جواب بدید این پست و خوندم خیلی نگران شدم

آرزوچراغی

2 سال و 10 ماه و 11 روز پیش

با سلام خطری در چنین شرایط به صورت حتمی وجود ندارد.

آرزوچراغی

2 سال و 10 ماه و 11 روز پیش

باسلام یک عدد قرص سیپروفلوکساسین مشکلی ایجاد نمی کند.

زهراسیفی

2 سال و 9 ماه و 29 روز پیش

باسلام من دوتاسیپروفلوکساسین خوردم ضررمیرسونه؟ درهفته نهم بارداری هستم

زهراسیفی

2 سال و 9 ماه و 29 روز پیش

باسلام من دوتاسیپروفلوکساسین خوردم ضررمیرسونه؟ درهفته نهم بارداری هستم

ستاره

2 سال و 10 ماه و 0 روز پیش

من یک بسته قرص سپیروفلوکساسین خوردم یک بسته قرص نیتروفورانتوئین یک بسته قرص متروماکس وپماددالاواگ واژینالی زدم وخبرنداشتم باردارم چیکارکنم خطری برای جنین نداره الا۶هفتمه توروخداجوابموبدین

ستاره

2 سال و 10 ماه و 0 روز پیش

من یک بسته قرص سپیروفلوکساسین خوردم یک بسته قرص نیتروفورانتوئین یک بسته قرص متروماکس وپماددالاواگ واژینالی زدم وخبرنداشتم باردارم چیکارکنم خطری برای جنین نداره الا۶هفتمه توروخداجوابموبدین

آرزو چراغی

2 سال و 9 ماه و 26 روز پیش

ا سلام درصورت مصرف داروهای زیاد، بهتراست سونوگرافی آنومالی جنین در هفته های هجده الی بیست راانجام دهید.

فاطمه کمالی

2 سال و 7 ماه و 27 روز پیش

سلامن دوهفته تو25هفته هستم احساس گرگرفتگی دارم می‌خوام یه دونه قرص سیپروفلوکساسین 250بخورم ترس ندارن برای بچه توروخدا

آرزو چراغی

2 سال و 7 ماه و 23 روز پیش

پایخ باسلام دلیلی ندارد جهت رفع گرگرفتگی این دارو مصرف شود. به پزشکتان مراجعه کنید دلایل گرفتگی وازجمله درصورت نیاز تست تیروئید انجام دهید.

م.ه

2 سال و 6 ماه و 23 روز پیش

سلام ببخشید من داروی سینورا مصرف میکنم الان قصد بارداری دارم واسه بارداریم مشکلی پیش نمیاد؟میخام قبل بارداری بزنم ؟

آرزوچراغی

2 سال و 6 ماه و 9 روز پیش

باسلام معمولا جز داروهای خطرناک نمی باشد اما تنظیم دوز و ...حتماباید تحت نظر پزشکتان باشد. Www.instagram.com/arezou.cheraghi

مرسده

2 سال و 3 ماه و 24 روز پیش

بسیار عالی درود برشما

علی

2 سال و 1 ماه و 7 روز پیش

سلام امروز روز دهم پریو دیم هست و 14 عدد قرص مکسو پرازول استفاده کردمه میخوام 14 پریودی اقدام به بارداری کنم آیا قرصهای مکسو پرازول که استفاده کردم بر بارداری تاثیری دارد ممنون میشم جواب بدید

آرزو چراغی

2 سال و 1 ماه و 5 روز پیش

با سلام خیر مشکلی ندارد. Www.instagram.com/arezou.cheraghi

زهراعلیپور

2 سال و 0 ماه و 13 روز پیش

سلام وقت بخیر من ۲۶ سالمه و ۶ سال هست که درگیر بیماری آرتریت رو ماتوئید هستم در حال حاضر پردنیزولون ۵ میلی و هیدروکسی کلورکین و آمپول سینورا میزنم و به دکترم گفتم که قصد بارداری دارم و ایشان گفتن میتوانید در زمان بارداری و قبل بارداری این دارو هارو استفاده کنید.لطفا راهنمایی بفرمایید.آیا برای جنین خطر ساز نیستن؟

آرزو چراغی

2 سال و 0 ماه و 10 روز پیش

باسلام اگر مادر در زمان بارداری نیاز به داروها دارد زیر نظر پزشک ادامه داده خواهند شد سونوگرافی آنومالی اسکن را درهفته هجده بارداری انجام دهید.زیرا قطع خودسرانه نیز باعث صدمات مادر می شود.

سارا

1 سال و 7 ماه و 4 روز پیش

آیا در دوران بارداری میشه از سینورا استفاده کرد

فاطمه شاهی

1 سال و 6 ماه و 28 روز پیش

سلام میشه سوماتریپتان در دوران بارداری استفاده کرد برای میگرن یا خطر دارد

آرزو چراغی

1 سال و 6 ماه و 26 روز پیش

با سلام معمولا با ناهنجاری شناخته شده ای همراه نیست. در صورت لزوم می توان استفاده نمود.

سهیلا چاوشین

6 ماه و 9 روز پیش

سلام من الان ۸هفته بارداری هستم نمیدونستم باردارم و تا ماه اول بارداری هم داکسی ساکلین خوردم هم فریز دهانه رحم انجام دادم الان از استرس دارم میمیرم چیکار کنم تو رو خدا راهنمایی کنید

آرزو چراغی

4 ماه و 15 روز پیش

باسلام چک آب نرمال را انجام دهید با خطرات قطعی همراه نیست اما ممکن است بر سلامت به خصوص دندان های نوزاد در سنین بالاتر تاثیر بگذارد.

ثبت نظر

ارسال