وضعیت ناباروری در مردان ایرانی

وضعیت ناباروری در مردان ایرانی

درمان‌ دارویی و درمان جراحی از جمله روشهای معالجۀ علل ناباروری در مردان است

شنبه 19 مرداد 1398 ساعت 10:12
دکتر ناصر امیرجنتی ، متخصص اورولوژی

به گزارش پژوهشگاه ابن‌سینا، آمارهای جدیدی در ایران سهم مردان در ناباروری را ۷۰ درصد اعلام نمود که از میزان استاندارد آن مطابق با اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) که ۵۰ درصد است ، بالاتر می باشد. با توجه به این آمار و ارقام ، همچنان با توجه به فرهنگ جا افتاده در کشورمان ، برخی از مردان نمی‌توانند بپذیرند که ممکن است مشکل باروری داشته و جهت تشخیص و درمان به متخصص مراجعه نمایند و همچنان زنان را مقصر ناباروری قلمداد می‌کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ناباروری و علل آن به مطالعه ادامه مطلب در سایت پزشکی امروز ادامه دهید.

 

ناباروری در مردان

 

ناباروری در مردان

ناباروری یک بیماری بی نشانه است و در اغلب موارد فرد هیچ درد یا شکایتی ندارد و کارکرد جنسی طبیعی دارد و زمانی متوجه مشکل می‌شود که برای بارداری اقدام می نماید. در چنین مواردی، اگر زوج پس از یک سال اقدام منظم برای بارداری، به نتیجه مورد نظر دست نیافتند ، با مراجعه به مراکز درمان ناباروری معتبر در صدد رفع این مشکل برآیند .

علل ناباروری در مردان :

علل ناباروری مردانه را در سه گروه علل تولیدی، علل انتقالی و علل انزالی ، می توان تقسیم بندی نمود . فرآیند تولید اسپرم توسط مغز و محور هیپوتالاموس - هیپوفیز هدایت می‌شود و با ترشح هورمون‌ها و انتقال آن‌ها از طریق دستگاه گردش خون به غدد جنسی و اندام‌های تناسلی، فرآیند اسپرماتوژنز یا تولید سلول‌های اسپرم انجام می‌شود. اگر این روند دچار اختلال شود، تولید اسپرم مختل می‌شود. برخی اوقات نیز اسپرم تولید می‌شود، اما در مسیر انتقال با مانع مواجه می‌شود. برای نمونه مجاری اسپرم‌ به عللی دچار انسداد می‌شوند یا التهاب پروستات مانع عبور اسپرم می‌شود.

چه عواملی سبب اختلال تولید اسپرم می شود؟

تماس مداوم با پرتوهای آسیب‌زا یا مواد شیمیایی موجود در علف‌کش‌ها و حشره‌کش‌ها می‌تواند سبب اختلال تولید اسپرم شود. در زندگی روزمره نیز، عواملی مثل چاقی، استفاده بیش از حد از سونا و جکوزی، قرار دادن مداوم لپ‌تاپ روی پاها، استفاده بیش از هشت ساعت از تلفن همراه، پوشیدن لباس زیر و شلوار تنگ و مصرف دخانیات و الکل می‌توانند به‌طور موقت باعث توقف تولید اسپرم شوند. اما از شایع ترین علل ناباروری در مردان به اختلالات تولید اسپرم می توان اشاره نمود و این دسته از اختلالات یا علت مادرزادی یا علت اکتسابی دارند. علل اکتسابی اغلب ناشی از شغل، محیط و سبک زندگی می باشند که قابل پیشگیری و درمان است.

از مهمترین عوامل پیدایش ناباروری سبک زندگی است ، لزوم اصلاح سبک زندگی در جهت افزایش توان باروری از اقدامات اساسی در این مسیر می باشد. اینکه گفته می شود این عوامل به‌طور موقت باعث ناباروری می‌شوند، به این معناست که با حذف این عوامل خطرزا، ظرف سه ماه شرایط اسپرم بهبود پیدا می‌کند.این عوامل روی هم رفته اثر تشدیدکننده دارند، یعنی اگر مردی چاق بوده و پیشه اش رانندگی باشد و دخانیات نیز مصرف نماید؛ این عوامل یکدیگر را تشدید نموده و شرایط را بسیار وخیم می نماید.

درمان ناباروری در مردان:

درمان‌ دارویی و درمان جراحی از جمله روشهای معالجۀ علل ناباروری در مردان است. در مواردی که علل عفونی یا هورمونی یا اختلالات عملکرد جنسی در میان باشند، روش دارویی و استفاده از داروهای اختصاصی در دستور کار قرار می گیرد. برای نمونه، اگر تشخیص عفونت قطعی شود، آنتی‌بیوتیک مناسب تجویز می‌گردد یا اگر اختلال سطوح هورمونی تشخیص داده شود، هورمون‌درمانی انجام می گیرد.

امروزه شیوع واریکوسل در مردان شایع است و  اگرچه واریکوسل جزو علل شایع ناباروری مردان است، اما واریکوسل درجه‌بندی دارد و همه موارد آن نیاز به جراحی ندارند.اگر واریکوسل بالینی باشد، یعنی پزشک در معاینه متوجه آن شود، نتیجه آزمایش اسپرم مرد هم نرمال نباشد و مشکل ناباروری هم داشته باشد؛ جراحی واریکوسل پیشنهاد می گردد. اگر علل دیگری در ناباروری دخیل نباشند، جراحی واریکوسل در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد موارد به بارداری طبیعی منجر می‌شود و در حدود ۷۰ درصد موارد باعث بهبود کیفیت سلول اسپرم می‌شود.

مصرف یا عدم مصرف یک ماده غذایی خاص و توصیه‌هایی از این قبیل، نمی‌تواند به بهبود وضعیت باروری کمک کند، زیرا عوامل متعددی بر قدرت باروری اثرگذارند. برای افزایش توان باروری باید تغذیه و سبک زندگی خود را به‌طور کلی اصلاح کنیم. پیروی از یک برنامه غذایی متعادل، متناسب و منظم که حاوی تمام گروه‌های اصلی و ریرمغذی‌ها باشد، پرهیز از مصرف غذاهای آماده، فست‌فودها، تنقلات و انواع نوشابه‌های حاوی مواد مصنوعی و نگهدارنده، مصرف نکردن دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی و داشتن تحرک کافی می‌تواند، وضعیت اسپرم را تا حد زیادی بهبود دهد.

 

درمان ناباروری در مردان

 

تعداد بازدید : 1207

ثبت نظر

ارسال