مصرفِ الکل و خطر ابتلا به زوال عقل

مصرفِ الکل و خطر ابتلا به زوال عقل

الکل خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد و در افرادی که دارای ژن APOE E4 هستند خطر ابتلا به زوال عقل بالاتر است.

چهارشنبه 24 مهر 1398 ساعت 16:37
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

قرن ها است که الکل و مصرف آن در میان مردم جهان حضور دارد و دز عین حال زوال عقل نیز به طور چشمگیری شایع است، اما به طور قطع و یقین دانشمندان به تاثیر مصرف الکل و خطر ابتلا به زوال عقل دست نیافته اند. از این رو تلاش محققان و بررسی های آنان روی این موضوع متمرکز است.

پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2060 حدودا 13.9 میلیون بزرگسال در کشور آمریکا از بیماری زوال عقل رنج ببرند؛ بنابراین، درک وجود چنین شرایطی امری ضروری‌تر از همیشه است.

دانشمندان موارد و عوامل خاصی را کشف نمودند که خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهند. برخی از آن ها، مانند: افزایش سن، قابل پیشگیری نیستند. باوجوداین، می‌توان از سایرِ عوامل خطرآفرین و بالقوه‌، مانند مصرف دخانیات، اجتناب کرد.  شناسایی عوامل خطرآفرین و اصلاح‌پذیر امری ضروری است زیرا این عوامل می‌توانند به پیشگیری و یا تاخیر در بروز این بیماری کمک کنند.

 

-مصرف الکل و خطر ابتلا به زوال عقل:

 

آنچه که در این میان تعجب آور است، عدم وجود آگاهی های لازم و اطلاعات کافی پیرامون ارتباط مستقلِ میزان مصرف الکل با خطر ابتلا به زوال عقل است. اگرچه برخی از مطالعات به طور گسترده‌تری مصرف الکل و زوال عقل را بررسی کردند، همچنان در درک این موضوع شکاف اساسی وجود دارد. برای مثال، در یکی از مطالعات اولیه، پژوهشگران میزان مصرف الکل را به عنوان میانگین روزانه در هر سال محاسبه کردند. استفاده از میانگین روزانه طبق این روش تفاوت‌های جزئی بین مقدار و فراوانی مصرف الکل را نادیده می‌گیرد. این موضوع نکتۀ بسیار مهمی است. برای نمونه، نوشیدن 7 لیوان مشروبات الکلی یک روز در هفته در مقایسه با نوشیدن یک لیوان از آن به طور شبانه و هر روزِ هفته، تاثیر متفاوتی بر شخص خواهد داشت؛ هر چند مقدار مصرف در هر دو مورد یکسان است.

اما یکی دیگر از تحقیقات حاکی از آن است که سوء مصرف الکل در میانسالی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد. با این وجود، این موضوع هنوز مشخص نیست که آیا نوشیدن مقدار کمتر و منظمِ الکل نیز همین اثر را دارد و یا خیر.

سایر مطالعات با بررسی ارتباط بین الکل، خطر ابتلا به زوال عقل و وجود (APOE E4) مسئله را بغرنج‌تر کردند. این ژن با افزایشِ خطرِ ابتلا به آلزایمر در ارتباط است. نتایج یکی از مطالعات پیشین نشان داد که مصرف الکل خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد و در افرادی که دارای ژن APOE E4 هستند خطر ابتلا به زوال عقل بالاتر است.

یکی دیگر از مسائل ناشناخته چگونگی تاثیرگذاری مصرف الکل بر خطر ابتلا به زوال عقل در مبتلایان به اختلال شناختی خفیف( MCI) است. دانشمندان MCI را مرحله‌ای بین زوال عقل و افت شناختی وابسته به سن در نظر می‌گیرند. بررسی حاضر در پی پاسخ‌دهی به پرسش‌های بالا است.

 

 

درباره مصرف الکل و خطر ابتلا به زوال عقل

 

 

-داده‌های مربوط به زوال عقل و مصرف الکل:

 

دانشمندان با بررسی مجموعه داده‌های موجود به دنبال بررسی این موضوع هستند و اطلاعاتی را از 3021 شرکت‌کننده با میانگین سنی 27 سال استخراج کردند.

در آغاز این مطالعه، شرکت‌کنندگان اطلاعاتی پیرامون میزان الکلی که مصرف می نمایند، تعداد دفعات مصرفشان و انواع مشروبات الکلی که می‌نوشند، آبجو، شراب و یا مشروبات الکلی، ارائه دادند.

در آغاز مطالعه، هر کدام از شرکت‌کنندگان مجموعه‌ای از 10 آزمایش‌های روانی‌عصبی را به دقت انجام دادند. این آزمایش‌ها مجموعه‌ای از عملکردهای شناختی را ارزیابی کردند و شرکت‌کنندگان هر 6 ماه این آزمایش‌ها را تکمیل می‌کردند. دانشمندان برای شناسایی ناقلینِ ژنِ APOE E4 سعی نمودند تا DNA را از نمونه‌های خون جدا کنند.

محققان، در کنار جزئیات و داده‌های ژنتیکی پیرامون مصرف الکل، اطلاعاتی دربارۀ فشار خون، وزن بدن، قد، سابقۀ بیماری‌های قلبی و وﺿﻌﯿﺖ ﻣﺼﺮف دخانیات جمع‌آوری کردند. همچنین برای تخمین میزانِ تعاملاتِ اجتماعی شرکت‌کنندگان سوالاتی از آن ها پرسیدند.

از 3021 شرکت‌کننده، 2548 مورد MCI نداشتند و 473 مورد مبتلا به MCI بودند. در بیش از 6 سال پیگیری، 512 شرکت‌کننده تشخیص بیماری زوال عقل را دریافت کردند.

محققان دریافتند که، در میان افرادی که مبتلا به MCI نبودند، هیچ مقدار از مصرف الکل، در مقایسه با افرادی که در هر هفته کمتر از یک بار الکل مصرف می‌کنند، موجب افزایش خطرِ ابتلا به زوال عقل نمی‌شود. زمانی که گروه مبتلا به MCI را تحلیل کردند، به نتیجه‌ی مشابهی پی بردند؛ هیچگونه تفاوت آماری معناداری وجود نداشت.

باوجوداین، بیشترین خطر ابتلا به زوال عقل در افرادِ مبتلا به MCI است که، در مقایسه با افرادی که در هر هفته کمتر از یک بار الکل مصرف می‌کنند، در هر هفته 14 بار الکل مصرف می‌کنند که با 72% افزایشِ خطرِ نسبی همراه است.

 

محققان همچنین به برخی از تفاوت‌های مرتبط با الگوهای نوشیدن الکل توجه می‌کنند:

 

در میان شرکت‌کنندگانی که مبتلا به MCI نبودند، نوشیدنِ مقدار کمتری از الکل به صورت روزانه، در مقایسه با نوشیدن مقدار بیشتری از آن ولی به دفعاتِ کمتر، با خطر کمتری از ابتلا به زوال عقل همراه بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

تعداد بازدید : 1954

ثبت نظر

ارسال