رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان سینه

رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان سینه

آمار بدست آمده حاصل از مطالعۀ فوق توصیف کنندۀ عواملی است که انسان به اختیار خود وارد زندگی خویش نموده و سبب بروز چنین رخدادهای وحشتناکی می گردد .

دوشنبه 18 آذر 1398 ساعت 11:32
گروه ترجمۀ سایت پزشکی امروز

روی هم رفته از هر 8 زن ، یک تَن به در طول زندگی خود به سرطان سینه ممکن است دچار شود . این آمار را جامعه سرطان آمریکا اعلام نموده است . در طول تاریخ میزان ابتلای خانم ها با نژاد غیر اسپانیایی و سفید پوست بیش از خانم های غیر اسپانیایی با رنگ سیاه بوده است و امروزه و طی دهه های اخیر این ارقام در ابتلای آن ها به سرطان سینه برابر شده است . محققان در این زمینه پژوهش های بسیاری روی تمامی عوامل خطر آفرین مرتبط با ابتلا به سرطان پستان انجام داده اند و یکی از این موضوعات محصولات مرتبط با موی انسان به ویژه رنگ مو و تقویت کننده های شیمیایی مو بوده است که در این مقاله به بررسی رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان سینه پرداخته ایم .

 

رنگ مو و خطر ابتلا به سرطان سینه :

 

طی سالیان متمادی ، بررسی های زیادی پیرامون نقش محصولات آرایشی مو در ابتلا به سرطان پستان صورت پذیرفته است . محصولات آرایشی مو حاوی بیش از 5هزار مادۀ شیمیایی که برخی از آن ها دارای خواص موتاژنیک ( عامل ایجاد جهش ژنتیکی) و اختلال اندوکرین هستند . پژوهش های پیشین نیز از تاثیر مواد شیمیایی خاصی از رنگ مو بر تحریک تومورها در غدد پستانی موش ها سخن گفتند . در هر حال بررسی هایی نیز که پیرامون تاثیر رنگ مو بر سرطان سینه در جامعۀ انسانی در حال پیگیری است ، پاسخ متناقضی را در بر داشت .

 

آیا رنگ مو موجب سرطان پستان می گردد ؟

 

پاسخ به این پرسش هیچ گاه قطعی نیست ، زیرا مواد اولیۀ تشکیل دهندۀ محصولات موجود در بازار متفاوت است . حتی برای محققان این زمینه محلی از ابهام است که مواد اولیۀ این محصولات با توجه به رنگ پوست خانم ها متفاوت هست یا خیر . جهت پاسخ به این ابهامات ، با استفاده از داده های آماری در دسترس ، به بررسی 50884 زن در بازۀ سنی (35-74) پرداختند که به مدت 8.3 سال تحت پیگیری پژوهشگران قرار داشتند . این گروه از خانم ها هیچگونه نشانه ای از وجود سرطان پستان در خود نداشتند اما حداقل یکی از خواهران آن ها به سرطان سینه دچار گردیده بودند . به عنوان بحشی از ارزیابی های محققان ، آن ها عوامل سن ، یائسگی ، شرایط اقتصادی و اجتماعی و تاریخچۀ باروری را نیز مدنظر قرار دادند . ویژگی این بررسی دسترسی آن ها به اطلاعات مربوط به محصولات آرایشی موی این افراد بود .

در این میان مشخص شد ، خانم هایی که طی 12 ماه گذشته و پیش از آغاز این بررسی رنگ مو استفاده کرده اند ، 9 درصد بیشتر احتمال دارد به سرطان پستان مبتلا گردند .

در این میان برخی از نتایج حاکی از آن بود ، گروهی از خانم ها که هر 5 تا 8 هفته یا بیشتر از این محصولات رنگ موی دائمی استفاده می کنند ، خطر ابتلا به سرطان پستان در آن ها بیشتر است. در میان زنان سفید پوست 8 درصد و زنان سیاه پوست تا 60 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه تخمین زده شد . اما محصولات تقویت کنندۀ مو با همان میزان استفادۀ 5 الی 8 هفته ای 30 درصد افزایش احتمال ابتلا به سرطان را در بر داشت و میان نژاد سفید و سیاه پوست تفاوتی وجود نداشت .

آمار بدست آمده حاصل از مطالعۀ فوق توصیف کنندۀ عواملی است که انسان به اختیار خود وارد زندگی خویش نموده و سبب بروز چنین رخدادهای وحشتناکی می گردد . برای نمونه مطابق آمار و داده های Breastcancer.org  ، خانم هایی که روزانه نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند ، با احتمال 50 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پستان هستند .

نکتۀ اساسی که باید اشاره گردد ، این اعداد و ارقام احتمالاتی است که وجود دارد و بدین معنا نیست که به طور قطع و یقین این گروه از افراد به سرطان پستان دچار می گردند . مطالعه و اطلاع رسانی روی عوامل خطر آفرین و آگاه سازی افراد در این زمینه در هر روی بر محققان و رسانه ها امری ضروری است.

 

 

 

 

تعداد بازدید : 1247

ثبت نظر

ارسال