بیماری لنف ادم ، بیماری ناشناخته در ایران

با اقتباس از مصاحبه با خبرگزاری ایرنا

بیماری لنف ادم ، بیماری ناشناخته در ایران

زنان براثر ابتلا به سرطان پستان و مردان با دلیل ابتلا به سرطان پروستات ممکن است در معرض خطر ابتلا به این عارضه باشند

یکشنبه 20 مرداد 1398 ساعت 10:51
دکتر زهرا شیخی، لنفولوژیست و عضو هیات علمی پژوهشکده معتمد (مرکز تحقیقات سرطان سینه) جهاد دانشگاهی

"لنف ادم" (lymphedema )به تجمع مایع در فضای میان بافتی در بخشهایی از بدن اطلاق می گردد. اختلال در ساختمان یا عملکرد سیستم لنفاوی به هر دلیلی می‌تواند سبب ایجاد لنف ادم شود که منجر به تورم در ناحیه درگیر خواهد شد. «لنف اِدِم» در پی عواملی مانند عمل جراحی، شیمی درمانی، رادیوتراپی، تصادفات رانندگی، شکستگی، عفونت‌ها و عود تومورها رخ می دهد.

لنف ادم به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می گردد که در نوع اولیه آن، اغلب به صورت مادرزادی اختلال در رشد و تکامل غدد لنفاوی یا عروق لنفاوی وجود دارد و در بدو تولد یا دوره های ویژه ای مانند بلوغ یا دوران بارداری و پس از زایمان بروز می نمایند.

لنف ادم ثانویه در پی اختلال ساختمانی یا عملکرد در سیستم لنفاوی به دلایلی غیر از علل ژنتیکی و مادرزادی رخ می‌دهد و از شایع‌ترین انواع آن لنف ادم ثانویه پس از درمان سرطان پستان است.

زنان براثر ابتلا به سرطان پستان و مردان با دلیل ابتلا به سرطان پروستات ممکن است در معرض خطر ابتلا به این عارضه باشند، اما اشاره به این موضوع در اینجا مهم است که لنف ادم فقط بر اثر سرطان پستان یا پروستات بروز پیدا نمی‌کند و متعاقب هر سرطان یا هر بیماری که غدد لنفاوی را درگیر کند، می‌تواند بوجود آید. وظیفۀ عروق لنفاوی، تعدیل سیستم ایمنی بدن می باشد و اگر این بیماری کنترل نشود، تجمع مایع میان بافتی در اندام‌ها مانند دست، پا یا هر قسمت بدن که دارای غدد لنفاوی است، رخ می‌دهد و مشکلات متعددی برای بیمار فراهم می‌کند.

آیا هر ورمی در بدن نشانه بیماری لنف ادم است؟

ورم اندام بدن مهم‌ترین نشانۀ لنف ادم است، اما الزاما هر ورمی را نمی توان نشانه این بیماری برشمرد و نارسایی کلیه یا بیماری قلبی - عروقی، می‌تواند عامل ورم باشد که این موضوع ارتباطی به لنف ادم نداشته و نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد. ورم ناشی از این بیماری می‌تواند درجات مختلفی داشته باشد، در برخی موارد، درد زیاد و سنگینی عضو بر بیمار عارض می‌شود.

پزشکان بر لزوم تشخیص به‌ موقع بیماری تاکید داشته و در صورت تشخیص به موقع می‌توان خدمات درمانی مناسبی به بیماران ارائه نمود و از بروز عوارض بعدی جلوگیری نمود.

مقاله مرتبط: چرا دستها ورم می کنند؟

درمان لنف ادم در ایران :

بیماری لنف ادم درمان قطعی ندارد، اما اقدامات کنترلی بسیار مناسبی وجود دارد تا بیمار زندگی راحتی داشته باشد، اگر بیمار به موقع به پزشکان متخصص مراجعه کند، بسیاری از مشکلاتش برطرف می‌شود.

متاسفانه در ایران شناخت خوبی از بیماری لنف ادم وجود ندارد، بیشتر بیماران به متخصصان رشته های غیر مراجعه می نمایند که باید به سوی متخصصان لنفولوژیست هدایت گردند.

این دسته از بیماران مانند سایر افراد مبتلا به بیماری، بایدها و نبایدهایی دارند که با کنترل آن، روند بهبود بیماری تسریع می‌یابد.این گروه از بیماران نباید با آب سرد یا داغ سروکار داشته باشند و استفاده از سونا و جکوزی برای این دسته از بیماران به شدت ممنوع است. این بیماران محدودیت مصرف کافئین دارند و مواد غذایی حاوی کافئین را باید کمتر مصرف کنند.

چاقی یکی از عوامل خطر ابتلا به لنف ادم می باشد و اگر کاهش وزن به درستی انجام گیرد، کمک زیادی به روند بهبودی بیمار خواهد کرد. اگر بیماری به‌موقع تشخیص داده شود با انجام حرکات ورزشی مناسب، می‌توان بیماری را کنترل کرد..

آمار دقیقی از تعداد بیماران در کشور وجود ندارد، در استان‌هایی که سرطان شایع است، بیماری لنف ادم ثانویه نیز شایع‌تر است.

 

درمان لنف

 

تعداد بازدید : 4310

ثبت نظر

ارسال