چرا دستها ورم می کنند؟

چرا دستها ورم می کنند؟

ثبت زمان‌ و شرایطی که دست‌ها دچار تورم می‌شوند ایده‌ای مناسب جهت یافتن علل بروز آن می باشد.  

یکشنبه 23 تیر 1398 ساعت 13:18

هنگامیکه مایعات داخل بافت‌ها جمع‌ می‌شوند زمینه ساز بروز ورم می گردند . عوامل متعددی می‌توانند سبب ایجاد ورم دست شوند که عبارتند از: تغییر دما و بیماری ها و . . . که اگر ورم دست‌ها ناشی از بیماری باشد با درمان این بیماری ورم کردن دست‌ها نیز برطرف می گردد.جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه کنید.

نشانه های ورم دست:

شخص ممکن است متوجه شود که انگشتان و دست‌هایش بزرگتر از حد معمول به نظر می‌رسند. پوست ممکن است پف‌کرده یا درخشان به نظر برسد و هنگامیکه که دست‌ را فشار دهیم ممکن است حالت فرورفتگی باقی بماند.

تورم در دست‌ها اغلب مواقع بدون درمان و به خودی خود ازبین می‌رود. ایجاد تغییرات در شیوۀ زندگی به کاهش تکرارِ تورم کمک می نماید.

 

ورم دستها چه زمانی رخ می دهد؟

 

ورم دستها چه زمانی رخ می دهد؟

ورم دست‌ها با زمان‌های خاصی از روز یا با فعالیت‌های ویژه‌ای در ارتباط است . یادداشت نمودن زمان‌های بروز تورم در دست‌ها می‌تواند به شناسایی علت آن کمک نماید. ثبت زمان‌ و شرایطی که دست‌ها دچار تورم می‌شوند ایده‌ای مناسب جهت یافتن علل بروز آن می باشد.  برخی از درمان‌های خانگی ساده می‌توانند به کاهش تورم در دست‌ها کمک کنند. هدف از درمان به جریان درآوردن مایعات در سراسر بدن است تا موجب کاهش میزان تورم شود.

هنگام صبح

دست‌های متورم ممکن است هنگام صبح محسوس‌تر باشند. بی‌حرکت خوابیدن در مدت شب موجب می‌شود تا مایعات در بافت‌های بدن جمع شوند که موجب تورم می‌شود.

کش دادنِ دست‌ها و پاها در آغاز روز می‌تواند به جریان مایعات کمک کند. در اینجا چند نمونه از ورزش‌های ساده ارائه می‌شود که می‌توان آنها را امتحان کرد:

  • دست‌ها را به بالای سر به‌سمت سقف بکشید و چند ثانیه در این وضعیت بمانید.
  • دست‌ها را به طور مستقیم به سمت مقابل بدن بکشید و به‌آرامی با مچ‌ دست‌ها در هوا دایره بکشید.
  • به‌آرامی انگشتان را به حالت مشت دربیاورید و سپس آن را باز کنید، این حرکت را حداقل پنج بار انجام دهید.

در آب و هوای گرم

ورم کردن دست‌ها در آب و هوای گرم امری شایع‌تر است. این امر بدان علت است که رگ‌های خونی به منظور کمک کردن بدن برای ارسال خون به پوست منبسط می‌شوند. با منبسط شدن رگ‌ها، مقداری از مایعاتشان می‌توانند به سمت بافت‌های موجود در دست‌ها حرکت کنند.

بردن دست‌ها و مچ‌ها زیر آب سرد باید تورم آنها را کاهش دهد. یکی‌دیگر از گزینه‌ها این است که لگنی را با آب سرد پر کنید و دست‎ها را تا زمان کاهش تورم در داخل آن فرو کنید.

از پوشیدن لباس‌هایی با آستین‌های تنگ خودداری کنید. این لباس‌ها در حین وقوع تورم می‌توانند موجب ناراحتی شوند. استفاده از ساعت مچی و یا دستبند نیز می‌تواند موجب کاهش جریان مایعات در بدن شود. اطمینان حاصل کنید که دستبند و یا ساعت مچی به اندازه کافی آزاد است تا مایعات به طور طبیعی به داخل و خارج از بافت‌های دست حرکت کنند.

بعد از ورزش

بدن در طی ورزش گرم می‌شود که موجب می‌شود تا رگ‌های خونی مانند زمانی که در آب و هوای گرم هستند منبسط شوند. این امر ممکن است موجب ایجاد ورم در دست‌ها شود اگرچه با خنک شدن بدن معمولا این تورم ازبین می‌رود.

ورزش ملایم برای سلامتی مفید است. پیش و پس از ورزش مقدار زیادی آب بنوشید و لباس‌های آزاد به تن کنید تا به خنک نگه داشتن بدنتان کمک کنند.

 

ورم

 

در دوران بارداری

بسیاری از زنان ممکن است در دوران بارداری تورم در دست‌ها و پاها را تجربه کنند. در این دوران پوشیدن لباس‌های آزاد، تحرک داشتن و بالا بردن پاها ممکن است به کاهش تورم کمک کنند.

برای تورم‌های جدی‌تر واژۀ اِدم (Edema) به کار می‌رود. اگر به هنگام فشردن پوست روی آن فرورفتگی ایجاد گردد و یا سبب ناراحتی شود حتما باید به پزشک مراجعه نمود. تورم در صورت و یا اطراف چشم می‌تواند یکی دیگر از نشانه های اِدم باشد.

پس از مصرف نمک زیاد

یکی از دلایل مهم بروز تورم ، مصرف بیش از حد نمک است که پس از خوردن غذای شور و یا چرب شخص متوجه تورم در دست‌هایش شود. نمک زیاد می‌تواند موجب جذب بیشتر مایعات توسط تا سلول‌ها می گردد و این امر به احتباس آب و درنتیجه تورم منجر می‌شود. داروهای آرتریت روماتوئید نیز می‌تواند موجب شود تا بدن نمک را در بدن احتباس کند.

کاهش مقدار نمک در رژیم غذایی می‌تواند مزایای بسیاری به همراه خواهد داشت. مصرف نمک بسیار زیاد در بلندمدت می‌تواند به فشار خون بالا، بیماری‌ کلیوی و حملات قلبی منجر شود.

در طول درمان سرطان

برخی از گونه های سرطان‌ها زمینه ساز بروز اِدم می گردند. همچنین، داروهای شیمی‌درمانی نیز از عوامل ایجاد تورم هستند. این امر ممکن است روی پا، قوزک پا و یا صورت همچنین دست‌ها تاثیرگذار باشد.

اگر تورم با هر کدام از نشانه های زیر همراه باشد ، اولین گام مراجعه به پزشک است:

  • تنگی نفس
  • ضربان قلبِ نامنظم
  • ادرار کردن کمتر از حد معمول
  • تورمی که به سمت بازوها و یا بالای پاها حرکت کند.

بیماری های کلیوی:

وظیفه کلیه‌ها مانند پالایش بدن در برابر مایعات زاید و آب اضافی می باشد . اگر کلیه‌ها به‌درستی کار نکنند این فرآیند آن طور که باید انجام نمی گردد و در نتیجه مایعات و آب در بافت‌ها جمع و موجب ایجاد تورم می‌شوند.

وجود خون در ادرار، کلسترول و فشار خون بالا سایر نشانه های مرتبط با بیماری کلیوی به شمار می‌روند.

آرتروز

تورم و سفتی در مفاصل از نشانه های مهم در آرتروز به شمار می‌روند. بسته به نوع آرتروز، نشانه ها و نواحی متاثر از آن می‌تواند متغیر باشد اما این بیماری اغلب در دست‌ها رخ می‌دهد.

مفاصلِ انگشتان و مچ‌های دست ممکن است قرمز و متورم به نظر برسند و احساس گرما و سفتی کنند. این نشانه ها به‌ویژه در ابتدای روز محسوس است.

نشانه های زیر معمولا نشانگر آرتروز هستند:

  • سفتی مفاصل به مدت یک ساعت و یا بیشتر به هنگام صبح
  • تورمی که به مدت 3 روز و یا بیشتر طول بکشد.
  • تورمی که سه بار و یا بیشتر از آن در ماه رخ دهد.

آرتروز اغلب به ایجاد تغییراتی در شیوۀ زندگی و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، مانند آسپرین، که موجب درمان درد و التهاب می‌شوند واکنش نشان می‌دهد.

درمان‌های خانگی

برخی از درمان‌های خانگی ساده می‌توانند تورم دست‌ها که اغلب رخ می‌دهند را درمان کنند. گرم و خنک کردن دست‌های متورم می‌تواند موجب تسکین آنها شود. گرما می‌تواند عضلات را آرام و به جریان خون کمک کند. دوش آب گرم و یا کیسۀ آب داغ ممکن است به درمان نشانه های تورم در دست‌ها کمک کنند. سرما نیز می‌تواند به کاهش تورم و بی‌حسی درد کمک کند. کیسۀیخ را در حوله‌ای بپیچید و آن را به روی دست‌های متورم‌شده قرار دهید.

مراقب باشید چیزی که بیش از حد داغ و یا سرد است را بر روی پوست قرار ندهید. بیشتر از 20 دقیقه دست‌ها را گرم و یا خنک نکنید و قبل از قرار دادن چیز گرم و یا خنک بر روی پوست اجازه دهید تا پوستتان به دمای معمولی بازگردد.

با محدود کردن فست‌فودها، کنسروها و موادغذایی بسته‌بندی‌شدۀ آماده در رژیم غذایی‌تان مقدار مصرف نمک را کاهش دهید. تمامی این محصولات حاوی نمک و یا سدیم بسیار زیادی هستند. میوه‌ها و سبزیجات تازه مصرف کنید و برای طعم دادن به غذا فلفل را جایگزین نمک نمایید و یا از چاشنی‌های گیاهی استفاده کنید.

از طریق تحرک موجب گردش مایعات در بدن شوید. سعی کنید به مدت طولانی بی‌حرکت نباشید و مرتب ورزش کنید. کشش مچ‌ها و بازوها می‌تواند به کاهش تورم در دست‌ها کمک کند.

بالا بردن دست‌ها و یا بردن آنها زیر آب خنک می‌تواند به‌سرعت موجب کاهش تورم شود. در حین نشستن قرار دادن دست‌ها بر روی میز و یا روی دسته‌های صندلی نیز می‌تواند به کاهش تورم کمک کند.

نوشیدن مقدار زیادی آب می‌تواند به حفظ تعادل مواد شیمیایی و مایعات در بدن همچنین به احتباس مایعات و گردش آن کمک کند.

اگر دست‌ها به طور منظم دچار تورم می‌شوند ممکن است به دلیل بیماری‌های ویژه ای، مانند بیماری کلیوی و یا آرتروز، باشد. درمان این بیماری‌ها معمولا با دارو انجام می‌شود که باید تورم را نیز کاهش دهند.

نکات کلی

تورم در دست‌ها معمولا موجب بیماری‌های طولانی ‌مدت نمی‌شود بلکه می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. تورم در دست‌ها ممکن است نشان دهنده‌ی شرایط زمینه‌ای و با نگرانی‌های بهداشتی همراه باشد.

برخی از درمان‌های خانگی ساده اغلب می‌توانند تکرار تورم در دست‌ها را کاهش دهند. اگر این درمان‌ها اثری نداشته باشند، اما در هر شرایطی در صورت ایجاد تغییرات غیر عادی در گام نخست به پزشک مراجعه نمایید.

 

تورم در دست‌ها

 

 

تعداد بازدید : 7309

ثبت نظر

ارسال