شماره ۹۴۵

بازهم ورزش و دیابت

Nature 2012‭ ‬Jan 26‭;‬481:463

بازهم ورزش و دیابت

‬نرمش سبب تحریک یاخته‌های ماهیچه برای تولید α-‮ ‬PGC1‬ می‌شود‮. ‬در نتیجه یاخته های چربی سفید به یاخته های چربی قهوه‌ای بدل می شوند و مقاومت به انسولین کاهش می‌یــــابد‮.

چهارشنبه 28 فروردین 1392
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

 در طول‮ ‬14سال گذشته،‮ ‬پژوهشگران در متابولیسم انرژی،‮ ‬یک راهگذر مهم بیوشیمیائی را شناسایی کرده اند‮. ‬در مرکز این راهگذر یک ملکول موسوم به α-‮ PGC1‬قرار دارد که فاکتور رونوشت برداری است و فعالیت هماهنگ شده‌ی بسیاری از ژن‌های دیگر را تحریک می‌کند‮. ‬نرمش سبب تحریک یاخته‌های ماهیچه برای تولید α-‮ ‬PGC1‬ می‌شود‮. ‬در نتیجه یاخته های چربی سفید به یاخته های چربی قهوه‌ای بدل می شوند(که به جای ذخیره‌ی کالری،‮ ‬می‌سوزند‮) ‬و مقاومت به انسولین کاهش می‌یــــابد‮. ‬اما‮  α-‮ ‬۱PGC مشتق از ماهیچه چگونه آثار خود را بر بافت های دور القا می‌کند؟
اکنون محققان گزارش داده‌اند که α-‮ ۱PGC ‬یاخته‌های ماهیچه را تحریک می‌کنند تا یک هورمون تولید و ترشح کند‮. ‬این هورمون را‭ ‬‮ ‬irisin‮ ‬نام داده‌اند‮. ‬این هورمون یاخته‌های چربی زیرجلدی را به یاخته‌های چربی قهوه‌ای بدل می کند‮. ‬حتی بدون نرمش یا کاهش دریافت کالری،‮ ‬ایریزین سبب کاهش وزن و کاهش مقاومت به انسولین در موش‌ها شده است‮. ‬ماهیچه‌ی انسان نیز در پاسخ به نرمش،‮ ‬ایریزین تولید می‌کند‮. ‬در واقع ایریزین انسان و موش شبیه به هم هستند‮.‬

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

 

تعداد بازدید : 2684

ثبت نظر

ارسال