11 روش درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفلوآنزا

بیماری| درمان| آنفلوآنزا| سرماخوردگی|  * شستشوی بینی با آب نمک  درمان طبیعی سرماخوردگی

روش های درمانی خانگی و طبیعی سرماخوردگی و آنفلوآنزا در مقایسه با امراض دیگر بیشتر مورد استفادۀ افراد قرار می گیرد

یکشنبه 6 بهمن 1398 ساعت 13:1
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

درمان خانگی ، درمان طبیعی ، طب سنتی ، خوددرمانی و . . .  تمامی این واژگان امروزه در جامعۀ مدرن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. اما موضوع اینجاست که آیا تمامی روش های درمانی و تسکین در طی سنتی به لحاظ علمی و پزشکی مورد تایید می باشد یا خیر؟ درمورد سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز همچنان دارویی که بلافاصله به درمان این بیماری بپردازد وجود ندارد و واکسن آنفلوآنزا ممکن است مانع از ابتلا به این امراض گردد. داروهای رایج درمان سرماخوردگی نیز فقط به تسکین نشانه های آنفلوآنزا کمک خواهد نمود.

اما روش های درمانی خانگی و طبیعی سرماخوردگی و آنفلوآنزا در مقایسه با امراض دیگر بیشتر مورد استفادۀ افراد قرار می گیرد و در این مقاله به چند روش به اختصار خواهیم پرداخت .

 

11 روش درمان طبیعی سرماخوردگی و آنفلوآنزا

 

* سرخارگل بهترین دارو برای سرماخوردگی :

 

اکیناسیا ( Echinacea ) ، از خانوادۀ مخروط سانان بوده و در ایران با نام سرخارگل شناخته می شود . از ویژگی های این گیاه، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به مقابله با عفونت ها می باشد. هیچ یک از بررسی ها تاییدکنندۀ این موضوع نیست که مخروط سانان از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا جلوگیری می نمایند اما دورۀ سرما خوردگی را حدود یک تا دو روز کاهش خواهند داد . برخی بررسی ها نیز خبر از عدم تاثیر این گیاه دادند. استفاده از این گیاه را هنگامی که احساس بروز سرماخوردگی داشتید، آغاز نموده و 7 تا 10 روز ادامه دهید .

 

بیماری| درمان| آنفلوآنزا| سرماخوردگی|  سرخارگل بهترین دارو برای سرماخوردگی

 

* روی :

 

برخی از بررسی ها حاکی از آن است که "روی" (Zinc) ممکن است از بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا پیشگیری نموده و با ویروس ها مقابله نماید . مصرف "روی" طی بیست و چهارساعت ابتدایی و از زمانی که نخستین نشانه های مربوط به سرماخوردگی مشاهده گردید ، سبب کاهش شدت و نشانه های مربوط به سرماخوردگی می گردد . مصرف "روی" باید برای پنج روز ادامه یابد .  برخی از محققان نیز معتقدند که جهت پیشگیری از از ابتلا به سرماخوردگی مصرف زینک چهار ماه باید به طول بیانجامد . سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از اسپری های بینی را برای سرماخوردگی به دلیل احتمال بروز خطر از دست رفتن حس بویایی به هیچ عنوان تایید نمی نماید .

 

* ویتامین C :

 

یکی از مهم ترین و رایج ترین داروهای طبیعی درمان سرماخوردگی ویتامین C می باشد که در مرکبات و همچنین به صورت قرص جوشان موجود می باشد . برخی از بررسی ها حاکی از آن است که مصرف ویتامین C  تنها ممکن است یک روز از مدت دورۀ بیماری کاهش دهد اما در چند کارآزمایی که روی افرادی صورت پذیرفت که تحت فشار شدید جسمانی قرار داشتند و روزانه 200 میلی گرم ویتامین C مصرف می نمودند، محققان متوجه شدند که میزان کمتری از آن ها به سرماخوردگی مبتلا گشتند. مصرف ویتامین C پس از مشاهدۀ نشانه های مربوط سرماخوردگی موثر نمی باشد .

 

* سوپ مرغ :

 

مادربزرگ ها همواره به هنگام ابتلا به سرماخوردگی سوپ مرغ را برایمان تجویز می نمودند . از استنشاق بخار آن که گرفتگی بینی را تسکین داده گرفته تا یک قاشق از این خوراک که جایگزین مایعات از دست رفتۀ بدن خواهد شد . گرما و نمک این خوراک غذایی سبب تسکین دردهای گلو خواهد شد .

 

* چای و دمنوش های داغ :

 

همانند سوپ مرغ ، استنشاق بخار آن سبب تسکین گرفتگی بینی شده و نوشیدن چای داغ سبب نرمی گلو گردیده و آب بدن را تامین می نماید . چای های سیاه و سبز به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی موثر بر بیماری ها به تسکین نشانه های سرماخوردگی کمک شایانی می نمایند .

 

* عسل و لیموترش :

 

در آب جوش ، یک قاشق عسل طبیعی اضافه نموده و بدان آب لیموترش را بیافزایید، این معجون علاوه بر رفع خستگی و تامین انرژی ، سبب رفع تجمع خلط و گرفتگی بینی گشته و گلو را صاف نموده و میزان سرفه ها را کاهش می دهد . اضافه نمودن اندکی دارچین و زنجبیل نیز به اثربخشی آن خواهد افزود .

 

بیماری| درمان| آنفلوآنزا| سرماخوردگی|  عسل و لیموترش درمان طبیعی سرماخوردگی

 

* سیر :

 

سیر را از دیرباز به عنوان گیاهی می شناسند که مصرف روزانۀ آن از بروز بیماری جلوگیری می نماید . بررسی های محققان نیز مهر تاییدی بر این واقعیت می زند که ساختار غذایی سیر و مصرف زورانۀ آن از بروز سرما خوردگی پیشگیری می نماید . سیر سرشار از ویتامین های C، B1، B2 و B3 بوده و منبع غنی کلسیم ، آهن ، منیزیوم ، روی ، فولیک اسید می باشد . تصفیۀ خون ، تقویت دستگاه ایمنی از جملۀ ویژگی های این گیاه اعجاب انگیز است .

 

* تنفس در بخار (بخور ) :

 

تنفس بخار سبب رفع گرفتگی بینی گشته و از آبریزش بینی جلوگیری می نماید . استفاده از دستگاه بخور به هنگام ابتلا به سرما خوردگی یا هنگام آلودگی هوا سبب تسکین ناراحتی های دستگاه تنفسی می گردد .

روش معمول و در دسترسی که میتوان به عنوان جایگزین دستگاه بخور از آن بهره جست ، استفاده از یک کاسه آب داغ و انداختن حوله ای روی سر و سپس نزدیک نمودن بینی و تنفس در بخار آن یا حمام آب داغ و محبوس نمودن بخار آب داغ در فضای حمام که این مورد با توجه به شدت بیماری توصیه نمی گردد .

 

* شستشوی بینی با آب نمک :

 

اسپری نمودن یا شستشوی بینی با محلول آب نمک سبب ضدعفونی نمودن داخل منافذ تنفسی گشته و از آبریزش بینی جلوگیری می نماید . می توانید با خریداری محلول آب نمک از داروخانه ها این عمل را سه تا چهار بار در روز انجام دهید . در صورتیکه در منزل این محلول را درست می نمایید ، توجه نمایید که آب مورد استفاده عاری از هرگونه آلودگی باشد . جهت این امر میتوان آب را جوشاند و پس از خنک شدن و پس از گذراندن از صافی ، نیم لیتر از آب گرم را با یک چهارم قاشق چای خوری نمک بدون ید و یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین ترکیب نموده و  با قطره چکان های ویژۀ شستشوی بینی محلول را داخل یکی از سوراخهای بینی بچکانید . هر نوبت به تعداد 2 تا 3 دفعه این عمل را ادامه دهید .پس از اتمام قطره چکان را با آبی که جوشانده و فیلتر نموده اید آب کشیده و در هوای آزاد بخشکانید . وسیلۀ دیگری که بوسیلۀ آن میتوان مسیرهای بینی را شستشو داد " قوری نتی " (Neti Pot) می باشد . شستشو با " قوری نتی " سبب خروج مواد مخطی ( Mucus) و خلط از بینی می گردد . تسکین گرفتگی بینی ، فشار ، دردهای صورت و افرادی که با مشکلات سینوس دست و پنجه نرم می نمایند از جمله فواید این روش است که به هیچ عنوان بدون تایید و مشورت پزشک پیشنهاد نمی گردد.

 

بیماری| درمان| آنفلوآنزا| سرماخوردگی|  * شستشوی بینی با آب نمک  درمان طبیعی سرماخوردگی

 

* منتول :

 

یکی از روش های رهایی از آبریزش بینی و رفع گرفتگی آن ، استفاده از قطرۀ منتول است . پارچه ای را آغشته به این ماده نموده و از ان تنفس نمایید . حتی مقداری از پماد منتول را روی سینه و گلو نیز متوانید بمالید . باز کردن مسیرهای تنفسی مسدود شده و تسکین سرفه و گرفتگی بینی از جمله سایر فواید این پماد می باشد . دقت داشته باشید که از این پماد روی زخم ها و پوست کودکان زیر دو سال استفاده ننمایید .

 

* غرغره آب نمک :

 

این روش سبب تسکین عفونت گلو ، از میان برداشتن میکروب ها و عوامل محرک می گردد . غرغره نمودن نیم لیتر آب نیم گرم و اضافه نمودن یک چهارم تا نیم قاشق چای خوری نمک به آن و انجام چهار دفعه در روز به التیام گلودرد کمک خواهد نمود .

 

تعداد بازدید : 1865

ثبت نظر

ارسال