شماره ۱۱۸۳

خودآزمایی: تشخیـص شما چیـست؟ ۱۱۸۳

پزشکی امروز

خودآزمایی: تشخیـص شما چیـست؟ ۱۱۸۳

خون‌محیطی نشان‌دهنده بلاست‌های فراوان با سیتوپلاسم باریک و وجود Nucleoli و هسته Convoluted می‌باشد

سه شنبه 15 مرداد 1398 ساعت 11:34
دکتر داوود منادی‌زاده - هماتولوژیست

پسر ۱۹ساله‌ای از ۲هفته پیش متوجه کبودی و خونروی از لثه‌ها هنگام مسواک‌زدن شده‌است.

وی درسابقه شخصی، هیچ مشکلی نداشته است. شریک(Partner) او می‌گوید که درچند روز اخیر بیمار صورت Plethoric پیدانموده و صورت و پلک‌های او آبی‌رنگ شده است. نتایج آزمایش خون‌ محیطی عبارت‌است‌‌از:

Hb:9.7 gr/dl
WBC:170000/mm3
Platelets:31000/mm3

• پرسش:

۱ـ درمورد عکس ریه او (56a) چه فکر می‌کنید؟

۲ـ نظر شما درمورد خون محیطی(56b) و بررسی Cytochemistry با اسیدفسفاتاز(56c) چه بوده و تشخیص چیست؟ و چگونه این تشخیص را محرز خواهید نمود؟

۳ـ چه عوارضی در آغاز درمان ممکن‌است عارض‌شود و چگونه از آن پیشگیری خواهید نمود؟

• پاسخ:

۱ـ عکس ریه توده‌ای را در قسمت قدامی مدیاستن نشان‌می‌دهد که ممکن‌است مربوط به عقده‌های لنفاوی و یا تیموس باشد. شرح‌حال حاکی از آن می‌باشد که بیماردچارسندرم Superior vena cava obstruction شده‌است.

۲ـ خون‌محیطی نشان‌دهنده بلاست‌های فراوان با سیتوپلاسم باریک و وجود Nucleoli و هسته Convoluted می‌باشد. این سلول‌ها اسیدفسفاتاز مثبت را در قطب فوقانی خود دارند (Polar posivity) که به احتمال زیاد T.cell هستند. بنابراین تشخیص، لوسمی لنفوبلاستیک با سلولT می‌باشد که اغلب در این سنین دیده می‌شود.تایید این تشخیص به‌توسط Immunocytochemistry با آنتی‌بادی مونوکلونال و نشان‌دادن آنزیم Tdt(56d) (Terminal deoxynucleotidyl Transferase) و مارکرهای Tcell مانند CD3(56e) میسر است. سلول‌ها برای مارکرهای B-cell همانند 56F)CD19) منفی می‌باشند.

 

۳ـ این یک تومور با پرولیفراسیون شدید و حاد می‌باشد.

سندرم لیز تومور (Tumor Lysis syndrome) متعاقب آغاز شیمی‌درمانی ممکن‌است اتفاق بیافتد و همچنین عارضه DIC ناگهان ایجادگردد. عارضه متابولیک عبارت است از نارسایی حاد کلیه، هیپوکالمی و Hypomagnesemia.

بیمار باید از راه ورید به‌طور‌کامل هیدراته شود و آلوپورینول که Xanthine Oxidase را در کبد بلوک‌کرده، مانع از ایجادUrate nephropathy گردد. آلکالیزاسیون ادرار باتجویز Sodium bicarbonate ضروری می‌باشد. دفع زیاد ادرار در حدود ۳لیتر لازم است.

آغاز درمان این بیماری شامل به‌کارگیری داروهای توأم Prednisolone+Vincristine +Anthracycline مانند Daunorubicin و سپس مواد دیگر مانند L-asparaginase و Cytosine arabinoside و Methotrexate و Etoposide می‌باشد. درمان نگهدارنده با 6Mercaptopurine و ماهانة Methotrexate و Vincristine تا ۲سال لازم خواهدبود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه کنید.

تعداد بازدید : 2256

نظرات

تیم علوم پزشکی

4 سال و 8 ماه و 17 روز پیش

سلام اینا خیلی سخته اگه بشه موارد رایج تر و ساده تر رو بازگو ب فرمایید عالی میشه سپاس فراوان

ثبت نظر

ارسال