شماره ۹۷۸

آشنایی با مراحل آزمون USMLE

دکتر کامران احمدی

آشنایی با مراحل آزمون USMLE

هر شرکت‌کننده‌ی Step1 یک گزارش الکترونیکی از امتیاز خود دراین آزمون دریافت می‌کند که شامل وضعیت قبولی یا مردودی، دوامتیاز و یک تصویر گرافیکی از نحوه‌ی عملکرد داوطلب می‌باشد.

شنبه 9 شهریور 1398 ساعت 18:34

 تمام پزشکانی که قصد ادامه‌ی ‌تحصیـــل و یـــا شــروع بـه‌کار درایالات متحده‌ی آمریکا را دارند، حتـماً باید درسه مرحـله‌ی آزمون USMLE شرکت نموده و پـس‌از موفقیــت درایـن 3 آزمـــون بـه ادامه‌ی‌تحصیل یـــا کار بپردازنـد. بـه‌همیــن‌منظور جهت آشنایــی با‌این آزمـون، مراحل آن به‌تفکیک و بـا اختصار بسیار زیاد در این مطلب از سایت پزشکی امروز توضیح داده شده‌اند:

USMLE Step1:

این آزمون یکی از سه آزمونی است که شما باید با موفقیت بگذرانید تــا به عنــوان یک پزشک مجاز درایالات متحده محسوب شوید.

ساختار کلی آزمون:

آزمون CBT Step 1 شامل 7‌مرحله است، هر‌مرحله 60 دقیقه به‌طول می‌انجامد و 46‌پرسش مطرح می‌شود، درمجموع این هفت مرحله شما باید به 322‌پرسش پاسخ دهید.
توجه: آزمون CBT Step1 درواقع نوع کامپیوتری شده‌ی همان آزمون کتبی است که قبلاً گرفته می‌شده است.

زمانی‌که داوطلب پاسخ به پرسش‌های یک مرحله را به اتمام می‌رساند، باید روی صفحه‌ی مانیتور کلیک کند تا به‌مرحله‌ی‌بعدی واردشود. بعد‌از وارد‌شدن به‌‌مرحله‌ی‌بعدی شما نمی‌توانید به‌منظور تغییر پاسخ‌های خود در مرحله‌ی‌ قبلی به‌ مرحله‌ی کامل‌شده‌ی‌ قبلی برگردید، فقط درطی زمان مشخص‌شده برای هر‌مرحله (60 دقیقه) شما مجاز هستید تا پاسخ‌های پرسش‌های همان مرحله‌ی خود را تغییر‌داده یا اصلاح کنید(شکل1).

 

Co‌mputer Based Test)CBT) چگونه آزمونی است:

به‌دلیل محیط منحصر به‌فرد آزمون CBT، قبل‌از روز آزمون آشنا‌شدن با اینکه شرایط روز آزمون چگونه خواهد بود بسیار حائز اهمیت است. اگر با این شرایط پیشاپیش آشنا شده باشید نیازی نخواهید داشت که الزاماً درمرحله‌ی آموزشی، که پانزده دقیقه طول خواهد کشید تا داوطلبان را با محیط و نحوه‌ی ‌آزمون آشنا‌ کنند، شرکت‌نمایید. درنتیجه‌ با انصراف از این مرحله‌ی آموزشی 15‌دقیقه به‌زمان استراحت خود می‌افزایید‌(شکل1).

توجه: داوطلبان شرکت در آزمون می‌توانند برای آشنایی بیشتر با ساختار آزمون‌ CBT با 150‌پرسش تمرینی موجود روی وب‌سایت آزمون (www.usmle. org) مراجعه‌کنند.

توجه: برخی سوالات USMLE Step1 ممکن‌است حاوی شکل‌ها یا تصاویر رنگی باشند. این اشکال یا تصاویر معمولاً در‌سمت راست سوال قرار‌می‌گیرند.

توجه: نمونه‌ی تست‌های USMLE Step1 که شامل 150پرسش است روی وب‌سایت www.usmle.org قرار‌دارد.

توجه: آزمون‌ Step1 درطی‌سال به‌استثنای دو‌هفته‌ی‌اول ژانویه و تعطیلات رسمی برگزار می‌شود. دراین مراکز، آزمون در روزهای هفته به‌جز روزهای یکشنبه برگزار می‌شود. شما می‌توانید برای شرکت در آزمـون ازطریق وب‌سایت www.nbme.org)NBME) اقدام کنید. به‌عبارت‌دیگر امتحان USMLE به‌جز تعطیلات همه روزه برگزار می‌شود.

چه زمانی باید برای آزمون ثبت نام کنم: اگرچه هیچ محدودیت زمانی برای ثبت‌نام در Step1 وجود ندارد، باید سعی کنید حداقل شش‌ماه زودتر از روز مورد نظرتان برای ثبت نام اقدام کنید.

کجا می‌توانم در آزمون شرکت کنم: بعد از دریافت مجوز زمانبندی وتماس با مرکز آزمون، مکان آزمون شما تعیین می‌شود. برای آگاهی از لیست مکان‌هایی که آزمون‌ در آنها بــرگــزار می‌شـــود بــه وب‌سایت www.prometric.com مراجعه نمایید.

چه نوع سوالاتی در آزمون مورد پرسش قرار‌می‌گیرند: متداول‌ترین سوالات، سوالات چند‌گزینه‌یی(MCQ) با تنها یک پاسخ صحیح است. اغلب سوالات به‌صورت یک سناریوی کلینیکی یا یک پرسش مستقیم بدون هیچ سناریویی به‌همراه چند‌گزینه مطرح می‌گردند. شما ‌باید یک گزینه را به‌عنوان بهترین پاسخ انتخاب کنید.

توجه: تقریباً سه چهارم سوالات Step1 با توصیفی راجع به یک بیمار آغاز می‌شود.

امتیاز آزمون چگونه محاسبه می‌شود:

هر شرکت‌کننده‌ی Step1 یک گزارش الکترونیکی از امتیاز خود دراین آزمون دریافت می‌کند که شامل وضعیت قبولی یا مردودی، دوامتیاز و یک تصویر گرافیکی از نحوه‌ی عملکرد داوطلب می‌باشد.

توجه: متوسط امتیاز Step1 برای دانشجویان پزشکی آمریکا از عدد‌200 درسال‌1991 به عدد221 درسال‌2010 افزایش یافته است.

NBME براساس تعداد کلی پاسخ‌های صحیح آزمون، دو امتیاز کلی را برای هر داوطلب مشخص می‌کند. امتیاز نخست یک امتیاز سه رقمی به عنوان امتیاز معیار است که متوسط آن221 و میزان  انحراف استاندارد آن حدود23 است: و تنها امتیازی است که برای مدیران برنامه‌های رزیدنتی ارسال می‌شود. دومین امتیاز، یک امتیاز دو رقمی است که عدد 75 به‌عنوان حداقل نمره‌ی قبولی برای آن درنظر گرفته می‌شود و معادل امتیاز 188 برای امتیاز سه رقمی می‌باشد. این امتیاز دو رقمی فقط به بوردهای مجوز ایالتی گزارش‌می‌‌شود که احتمالاً امتیاز‌75 را به‌عنوان حداقل امتیاز قبولی در‌نظر می‌گیرند(شکل۲).

USMLE Step‌ 2

امتحان Step 2 شامل دو آزمون زیراست:

Step 2 CK دومین آزمون از آزمون‌های سه گانه‌یی است که شما باید بگذرانید تا به‌عنوان یک پزشک مجوز‌دار درآمریکا شناخته شوید. این آزمون کامپیوتری یک آزمون یک روزه‌ی 9‌ساعته با ســــوالات چنــد گزینه‌یی‌(MCQ) است.

2ـ Step 2 CS که یک آزمون یک‌روزه‌ی شفاهی است و هرداوطلب باید‌12‌بیمار را مورد ارزیابی و بررسی قراردهد. اطلاعات راجع به ساختار آزمونCS، شرایط شرکت در آن، ثبت‌نام و امتیازبندی در www.nbme. org قرار‌دارد.

USMLE Step 2 CK:

یک آزمون یک روزه با 352‌پرسش است که در‌یک جلسه‌ی 9‌ساعته برگزار می‌شود و به 8 مرحله‌ی 60‌دقیقه‌ایی تقسیم شده‌است و در هر‌مرحله باید به 44‌پرسش پاسخ داده شود.
توجه: درنظر داشته‌باشید که باید 9‌ساعت را درمرکز آزمون بگذرانید.
موضوعات مـورد‌پرسش در Step 2 CK شامل دروس داخلی، زنان و زایمان، اطفال، خدمات پیشگیری، روانپزشکی وجراحی است، تعداد سوالات به شرح زیر تقسیم بندی می‌شود:

• تشخیص‌گذاری(40ـ25٪)
•‌ مکانیسم‌ بیماری‌ها (35ـ20٪)
• به‌کار‌بردن اصول مدیریتی (25 ـ 15٪)
 • ارتقای پزشکی پیشگیری و حفظ سلامتی(25‌ـ 15٪)
توجه: براساس تجربیات دانشجویان چند گونه پرسش پایه‌یی وجود دارد که به‌طور ثابتی درآزمون مطرح می‌شوند.
• ‌محتمل‌ترین تشخیص احتمالی چیست؟ 40٪
• کدام یک از مراحل زیر مناسب‌ترین گزینه ‌به‌عنوان مرحله‌ی اولیه در Management است؟20٪
• کدام یک از موارد زیر مناسب‌ترین گزینه به‌عنوان قدم بعدی در Management است؟ 20٪
• محتمل‌ترین علت.......... چیست؟ 5٪
• محتمل‌ترین عامل بیماریزا در..... چیست؟3٪
•‌ ‌محتمل‌ترین عامل پیشگیری‌کننده در ......... چیست؟2٪
• بقیه‌سوالات‌10٪

آزمون‌Step 2 CS:

این آزمون یک روزه است با این هدف که اطمینان حاصل کنند تمامی دانشجویان پزشکی آمریکا و کانادا که متقاضی کسب مجوز پزشکی درایالات متحده هستند وهمچنین فارغ‌التحصیلان بین‌المللی که به‌دنبال شروع دوره‌های رزیدنتی‌ خود در آمریکا هستند، مهارت‌های کلینیکی لازم، روابط بین‌فردی و ارتباطات اجتماعی کافی را برای دستیابی به‌اهداف خود داشته باشند. برای گذراندن موفقیت‌آمیز این آزمون تمامی شرکت‌کنندگان باید نشان‌دهند که همانطور که می‌توانند از بیمار شرح‌حال گرفته و معاینات فیزیکی اولیه را انجام دهند، قادر هستند به‌زبان انگلیسی صحبت‌کرده، درک درستی از این زبان داشته و بتوانند با دیگران با‌این زبان ارتباط برقرار کنند.

همچنین از شرکت‌کنندگان خواسته می‌شود صلاحیت و شایستگی خود را در‌بخش نوشتاری به‌زبان‌انگلیسی نشان‌دهند و مهارت‌های کلینیکی حیاتی خود را بانوشتن یک یادداشت خلاصه راجع به بیماری که ویزیت می‌کننـد، نشان دهند.

آزمون‌Step 2 CS موارد کلینیکی را که اغلب درکلینیک‌ها، مطب‌های پزشکان و بخش‌های اورژانس دیده‌می‌شوند شبیه‌سازی می‌کند. برای اطمینان از دستیابی به‌اهداف مورد‌نظر این آزمون و بالا‌بردن کیفیت آزمون، یک دوربین فیلمبرداری تمامی ویزیت‌های داوطلبان از بیماران را ثبت خواهد کرد، اما ازاین فیلم‌های ضبط شده برای تعیین امتیاز داوطلبان استفاده نخواهد شد. بیماران شبیه‌سازی شده در این آزمون اغلب گونه‌هایی ازبیمارانی هستند که عموماً در طی دوره‌های تخصصی پایه‌یی دربرنامه‌های معتبر دانشکده‌های پزشکی دیده‌می‌شوند.

رشته‌های تخصصی به‌شرح زیر است:

• داخلی
• اطفال
•‌ پزشکی‌خانواده
• زنان وزایمان
• جراحی
روانپزشکی
• طب اورژانس

حداقل نمره رشته‌های مختلف:

به‌نظر می‌رسد جذاب‌ترین  قسمت این مقاله مربوط به‌این قسمت باشد که حداقل نمرات USMLE که فرد با آن در رشته‌های مختلف مورد‌پذیرش قرارگرفته است آورده شده‌است. درشکل‌‌3 حداقل نمراتی که هررشته به‌خود اختصاص داده است، آورده شده‌است.

 

تعداد بازدید : 21786

نظرات

ناشناس

7 سال و 10 ماه و 8 روز پیش

حتما باید فارغ التحصیل باشیم یعنی من الان سال 3 هستم نمی تونم امتحان step 1 بدم ؟

admin

7 سال و 10 ماه و 4 روز پیش

خیر، باید سال ۴ به بالا باشید، بیشتر سوالات بالینی و مربوط به سال ۴ به بعد می باشند

Parisa

5 سال و 0 ماه و 20 روز پیش

اطلاعات خیلی کامل و مفید بود. ممنون از لطفتون به امید روزی که بتوانم در این آزمون شرکت کرده و قبول شوم.

محمد علی کاویانی

4 سال و 10 ماه و 23 روز پیش

با سلام خدمت شما آیا برای دندانپزشکی هم اینقدر شرایط سخت هست؟ تعداد افرادی که از ایران برای دندانپزشکی اقدام کردند حدودا چقدر هست؟ اگه میشه برای دندانپزشکی هم شرح بدید. ممنون

علی باصر

4 سال و 10 ماه و 19 روز پیش

با سلام محدودیت سنی نیز برای شرکت در امتحان وجود دارد؟

محمد

4 سال و 4 ماه و 15 روز پیش

سلام.وقت شریفتون بخیر.مطالب بی نهایت بدرد بخوری بودند.میخواستم بدونم واسه اینکه بتونیم اونجا رزیدنتی بخونیم آیا در کنار usmle آزمون ielts هم نیاز داریم؟ضمنا چه راه کار های کلی واسه اخذ آپلای میشه پیش برد؟ممنون از راهنمایی هاتون...

ثبت نظر

ارسال