هیچ مجوزی برای واردات مکمل های آمریکایی صادر نمی شود

هیچ مجوزی برای واردات مکمل های آمریکایی صادر نمی شود

سرپرست اداره کل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو، از افزایش ۲۰ درصدی تولید داخل مکمل‌های تغذیه‌ای و ورزشی در سال جاری خبر داد.

پنجشنبه 12 دی 1398 ساعت 14:2

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر دادگر نژاد، با اشاره به سیاست‌های سازمان غذا و دارو در زمینه کاهش میزان واردات مکمل‌ها، اظهار کرد: در سال ۹۸ حدود ۸۸ شرکت واردکننده مکمل تا مرداد امسال ۲۶ میلیون یورو فرآورده را به کشور وارد کرده اند که میزان آن نصف واردات سال ۹۷ بود.

سرپرست اداره کل امور فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با بیان اینکه افزایش واردات ماده اولیه مکمل به معنای افزایش تولید داخل این فرآورده‌ها در داخل است، عنوان کرد: واردات مواد اولیه تولید مکمل بیش از ۲۰ درصد رشد داشته است، این در حالی است که شاهد کاهش ۳۰ درصدی واردات انواع مکمل به کشور هستیم.

دادگر نژاد خاطرنشان کرد: بر اساس آمار اعلام‌شده از سوی تولیدکننده‌ها، میزان فروش مکمل‌های داخلی در سال ۹۶ کمتر از ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۹۷ این عدد به بیش از ۹۰۰ میلیارد و از ابتدای سال ۹۸ تاکنون این عدد به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است. این اعداد به وضوح نشان دهنده تقویت بازار مکمل‌های تولید داخل است.

سرپرست اداره کل امور فراورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه واردات ماده اولیه تولید مکمل از منابع بسیار معتبر دنیا تأمین می‌شود، گفت: کنترل و نظارت‌های خوبی نیز برای سنجش کیفیت مواد اولیه وارداتی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به تقویت تولید داخل مکمل‌ها در دو سال اخیر، اظهار کرد: بزرگ‌ترین واردکنندگان مکمل تغذیه‌ای کشور اکثراً در نیمه دوم ۹۷ تاکنون به تولید مکمل روی آورده اند، به عنوان مثال، یکی از واردکنندگان بزرگ مکمل ۱۱۰ مجوز واردات داشته که به درخواست خودش مجوزها را ابطال و به جای آن مجوز تولید ۷۰ قلم مکمل را دریافت کرد. شرکتی دیگر نیز مجوز وارداتی ۶۰ قلم مکمل وارداتی خود را ابطال و در عوض، مجوز تولید ۳۰ فرآورده را اخذ کرده است.

وی در مورد واردات مکمل‌های آمریکایی نیز گفت: از ابتدای سال ۹۸ هیچ نوع مجوزی برای واردات محصول نهایی امریکایی صادر نشده و فرآورده‌های آمریکایی که در حال حاضر در سطح عرضه وجود دارند، تا پایان سال ۹۸ مجوز داشته اند که فرآیند انتقال پول و حمل آنها در سال ۹۸ صورت گرفته است.

دادگر نژاد خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ تنها به شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های آمریکایی که برای انتقال دانش فنی به ایران اعلام آمادگی کنند، اجازه می‌دهیم در یک مرحله به مقدار بسیار محدود فرآورده را به صورت بالک وارد کشور کنند تا پس از انتقال دانش فنی، فرآورده مورد نظر در داخل کشور تولید شود.

کد خبر 4810766
تعداد بازدید : 460

ثبت نظر

ارسال