جزئیات دریافت مالیات از دخانیات

جزئیات دریافت مالیات از دخانیات

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت، گفت: طبق قانون، کل سهم دولت از محل مالیات بر دخانیات باید در جهت کنترل، پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری‌های ناشی از آن هزینه شود.

دوشنبه 13 آبان 1398 ساعت 13:10

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرگزاری مهر، کریم همتی، در گفتگو با شبکه خبر سیما، با اشاره به نحوه هزینه‌کرد مالیات بر محصولات دخانی، افزود: طبق قانون کل سهم دولت از محل مالیات بر دخانیات باید در جهت کنترل، پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری‌های ناشی از آن و آموزش و توسعه ورزش هزینه شود.

وی با اشاره به وضعیت مالیات بر دخانیات گفت: در بند سه ماده ۲۸ لایحه‌ مالیات بر ارزش افزوده(گزارش کمیسیون اقتصادی)، میزان مالیات محصولات دخانی را مبتنی بر نوع فرآورده و تولید، برای توتون خام و وارداتی ۱۰ درصد، توتون فرآوری شده وارداتی ۳۵ درصد، ‌سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی ۶۵ درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی ۲۵ درصد، سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی با نشان بین‌المللی ۴۰ درصد تعیین نموده است که سهم دولت از این مالیات به نسبت ۴۰، ۴۰، ۲۰ به ترتیب بین سه وزارتخانه بهداشت، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش تقسیم می‌شود.

همتی اظهار داشت: کل سهم دولت از مالیات بر سیگار و محصولات دخانی، از طریق ردیف‌های بودجه‌ای که در بودجه سنواتی مشخص میشود، در جهت کنترل، پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات، آموزش و توسعه ورزش هزینه می شود.

وی افزود: طبق قانون، هزینه‌کرد این اعتبار در بخش‌هایی جز کنترل، پیشگیری، کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن و همچنین آموزش و توسعه ورزش به خصوص ورزش همگانی در مدارس ممنوع است. بنابراین وزارتخانه‌های مربوطه باید منابع این بخش را در مصارف مربوطه مطابق برنامه های موضوعی این حوزه به مصرف برسانند. همچنین سهم شهرداریها از این محل نیز باید مطابق تدابیر اعلامی شورای عالی سلامت هزینه شود.

معاون حقوق و امور مجلس وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر نیز علاوه بر اخذ ۱۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده از محصولات دخانی و مالیات پیش بینی شده در قانون برنامه ششم توسعه برای سیگار و توتون، در بودجه سنواتی نیز بر هر نخ سیگار متناسب با تولید آن مالیاتی پیش بینی شده و تخصیص آن برای وزارتخانه های بهداشت، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش تعیین شده که باید در جهت کنترل، پیشگیری و کاهش مصرف دخانیات و درمان بیماری‌های ناشی از آن و آموزش و توسعه ورزش هزینه شود.

کد خبر 4762961
حبیب احسنی پور
تعداد بازدید : 458

ثبت نظر

ارسال