تفاوت شبکه‌های مغزی در تمایل به خودکشی نقش دارد

تفاوت شبکه‌های مغزی در تمایل به خودکشی نقش دارد

پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدیدی دریافتند عملکرد دو شبکه مغزی در افرادی که به خودکشی تمایل دارند، با یکدیگر متفاوت است.

سه شنبه 12 آذر 1398

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

و به نقل از نیوساینتیست، به نظر می‌رسد فعالیت مغزی افرادی که به خودکشی تمایل دارند، از الگوی غیرمعمولی پیروی می‌کند. این تفاوت‌ها آنقدر بزرگ نیستند که بتوانند به شناسایی افرادی که سعی در خودکشی دارند، کمک کنند. "آنه لائورا وان هارملن"(Anne-Laura van Harmelen)، استاد "دانشگاه کمبریج"(University of Cambridge) گفت: ما امیدواریم که این تفاوت‌ها بتوانند اطلاعات لازم را درباره آنچه در مکانیسم‌های مغز رخ می‌دهد، در اختیار ما بگذارند.

داده‌های مورد بررسی در این پروژه، از ۱۳۱ پژوهش به دست آمده‌اند که روی اسکن مغزی بیش از ۱۲ هزار نفر انجام شده‌اند. پژوهشگران به بررسی این موضوع پرداختند که آیا الگوهای مشخصی از فعالیت مغزی در افرادی که به خودکشی تمایل دارند و یا به آن فکر می‌کنند، وجود دارد یا خیر.

بیشتر این پژوهش‌ها، افراد مبتلا به یک بیماری روحی مانند افسردگی را که سابقه خودکشی داشته‌اند، با افرادی که در شرایط مشابه بوده اما سابقه خودکشی نداشته‌اند و یا افرادی بدون مشکل روحی مقایسه کرده‌اند.

وان هارملن و همکارانش دریافتند که دو شبکه مغز این افراد، عملکرد متفاوتی با یکدیگر دارند. یکی از این شبکه‌ها، با قسمت‌هایی از مغز در ارتباط است که در بروز احساسات نقش دارند. دومین شبکه نیز نقش مهمی در تصمیم‌گیری دارد. این تفاوت‌ها می‌توانند به دشواری در تنظیم احساسات منجر شوند.

با وجود این شاید وجود چنین تفاوت‌هایی در مغز فقط نشان دهد افرادی که به خودکشی تمایل دارند، بیش از داشتن افکار مربوط به خودکشی، از اضطراب زیادی رنج می‌برند.

برخی از گروه‌های پژوهشی سعی دارند تا با ابداع نوعی خاص از آزمایش خون، به پیش‌بینی تمایل به خودکشی کمک کنند اما این تلاش‌ها هنوز به حدی نرسیده‌اند که در آزمایش‌های بالینی به کار روند. روانپزشکان در حال حاضر برای یافتن افرادی که در معرض خطر خودکشی قرار دارند، از پرسش‌نامه‌هایی استفاده می‌کنند اما این پرسش‌نامه‌ها از دقت کافی برخوردار نیستند.

این پژوهش، در مجله "Molecular Psychiatry" به چاپ رسید.

انتهای پیام

تعداد بازدید : 374

ثبت نظر

ارسال