بیماری‌های قلبی - عروقی علت ۳۳ درصد مرگ‌ها در سیستان و بلوچستان

بیماری‌های قلبی - عروقی علت ۳۳ درصد مرگ‌ها در سیستان و بلوچستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بیماری های قلبی - عروقی علت ۳۳ درصد مرگ ها در سیستان وبلوچستان است و سهم بیماری های عفونی و واگیردار در بروز مرگ و میر به شدت کاهش پیدا کرده است.

شنبه 9 شهریور 1398 ساعت 16:46

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از ایسنا 

 

- دکتر سید مهدی طباطبایی افزود: کلید اصلی موفقیت برای کنترل بیماری های غیر واگیر مانند سکته های قلبی و مغژی، دیابت، فشار خون، سرطان و امثال آن تغییر سبک زندگی و خودمراقبتی است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود موفقیت هایی که در زمینه کنترل بیماری های عفونی و واگیردار داشته ایم، شرایط منطقه ما به شکلی است که هرگونه غفلت در کنترل هوشمندانه شرایط و ضعف در نظام مراقبت، منجر به شیوع گسترده بیماری های واگیر خوا هد شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: در سال گذشته ۲۰ درصد از موارد تب کریمه کنگوی کشور مربوط به  سیستان وبلوچستان بوده است که قاچاق و نقل و انتقال غیر مجاز دام، عدم رعایت شرایط قرنطینه، وضعیت نامناسب محل نگهداری و شرایط نامناسب ذبح و عرضه از دلائل اصلی آن بوده است.

وی گفت: از هم استانی های عزیزمان انتظار داریم تا برای حفظ سلامت خود و ایجاد تحول در نظام توزیع، گوشت قرمز مورد نیاز خود را از شبکه مجاز و بهداشتی توزیع و قصابی های سطح شهر تهیه کنند.

طباطبایی تصریح کرد: در سال ۱۳۷۰ بیش از ۵۲ هزار مورد مالاریا در استان داشتیم، در حالی‌که موارد انتقال محلی این بیماری به زیر ۴ مورد کاهش یافته است.

وی با بیان این مطلب که  یکی از تهدیدات بهداشتی ترددهای غیرمجاز مرزی انتقال مالاریا به داخل کشور است، تصریح کرد: نظام مراقبت بیماری ها برای صیانت از سلامت مردم با جدیتی بیشتر از گذشته بدنبال شناسایی شده و درمان افراد آلوده به انگل مالاریاست که عموما سابقه تردد غیرمجاز مرزی دارند. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اضافه کرد: در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون ۲۶ هزار  نفر با فشار خون بالا شناسایی که اکثر آنان از بیماری خود اطلاع نداشتند.

وی افزود: یکی از شاخص های مهم توسعه یافتگی، سلامت کودکان و نوزادان است و در این زمینه هم توفیق پیدا کرده ایم تا موارد مرگ و میر کودکان زیر یکسال را از ۴۰۰ مورد مرگ در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده در سال به زیر ۳۰ مورد برسانیم.


انتهای پیام

تعداد بازدید : 246

ثبت نظر

ارسال