ارتباط قرارگیری مادر در معرض مواد شیمیایی و IQ پایین کودک

ارتباط قرارگیری مادر در معرض مواد شیمیایی و IQ پایین کودک

محققان دریافتند ترکیبات شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز با تاثیر بر رشد مغز و شبکه عصبی مرتبط هستند.

پنجشنبه 9 آبان 1398 ساعت 0:47

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشکده پزشکی آیکان نیویورک هشدار می دهند قرارگیری مادر در سه ماهه اول بارداری در معرض برخی مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی مواد خوراکی و نوشیدنی و سایر مواد شیمیایی یافت شده در محصولات مصرفی با IQ پایین تر کودک تا سن ۷ سالگی مرتبط است.

مطالعات نشان می دهد برخی از این مواد شیمیایی در طول بارداری وارد جفت می شوند و جنین در معرض آن قرار گرفته و احتمالا آسیب غیرقابل بازگشت رشدی ایجاد می شود.

«اوا تانر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این مطالعه بسیار حائز اهمیت است چراکه در اکثر مطالعات معمولا تاثیر یک ماده شیمیایی بررسی شده است در صورتیکه انسان همزمان ممکن است در معرض مواد شیمیایی زیادی قرار گیرد و قرارگیری در معرض چندین نوع مواد شیمیایی، حتی به میزان کم، ممکن است مضر باشد.»

محققان در این مطالعه ۲۶ ماده شیمیایی موجود در خون و ادرار ۷۱۸ شرکت کننده را در طول سه ماهه اول بارداری در مطالعه مادران و فرزندان سوئدی موسوم به SELMA اندازه گیری کردند.

این مواد شیمیایی شامل bisphenol A (BPA) که در ظرف پلاستیکی نگهدارنده مواد خوراکی و نوشیدنی یافت می شود و همچنین آفت کش ها، فتالات ها، و سایر مواد شیمیایی موجود در محصولات مصرفی بودند.

برخی از این ۲۶ مواد شیمیایی موجب اختلال در فعالیت غدد درون ریز در انسان ها می شوند.

محققان کودکان را تا سن ۷ سالگی تحت نظر داشتند و دریافتند آنهایی که مادران شان دارای میزان بالاتر مواد شیمیایی در طول بارداری شان بودند دارای نمره IQ پایین تری بودند؛ بخصوص در پسران که این عدد تا دو نمره هم پایین تر بود.

محققان دریافتند ترکیب bisphenol F (BPF)، ترکیب جایگزین BPA، دارای بیشترین نقش در کاهش IQ کودکان بود.

مطالعه نشان داد سایر مواد شیمیایی نگران کننده در ترکیبات عبارتند از chloropyrifos موجود در آفت کش ها، مواد polyfluoroalkyl که در محصولات بهداشتی یافت می شود، triclosan که در صابون های آنتی باکتریال وجود دارد، و فتالات ها که در مواد پلاستیکی و مواد آرایشی وجود دارند.

اگرچه بسیاری از این مواد شیمیایی فقط برای مدت کوتاهی در بدن باقی می مانند اما قرارگیری کوتاه مدت هم ممکن است مضر باشد.

کد خبر 4758105
تعداد بازدید : 507

ثبت نظر

ارسال