ارتباط اختلال عملکرد کبد مادر باردار و چاقی کودک

ارتباط اختلال عملکرد کبد مادر باردار و چاقی کودک

مطالعه نشان می دهد اختلال عملکرد کبد در زنان باردار به خاطر تغییر در باکتری های روده کودک موجب افزایش ریسک چاقی در کودکان می شود.

شنبه 25 آبان 1398 ساعت 23:32

به گزارش هفته نامه پزشکی امروز به نقل از مهر 

 

به گزارش خبرنگار مهر، محققان در بررسی موش های آزمایشگاهی مبتلا به شایع ترین نوع بیماری کبدی در زمان بارداری مشاهده کردند ترکیب باکتری های روده نوزاد تغییر یافته بود و عملکرد کبد، بخصوص در زمان تغذیه با رژیم غذایی پرچرب غربی، دچار اختلال شده بود.

این یافته ها بیانگر آن است که کودکان در معرض خطر باید رژیم غذایی سالم داشته باشند و اقدام در راستای تغییر باکتری های روده می تواند به کاهش نرخ چاقی در دوره کودکی در آینده کمک کند.

شایع ترین نوع بیماری کبدی در طول بارداری ICP (کلستاز داخل کبدی) است که موجب کاهش ترشح صفرا مایع گوارشی از کبد شده و در نتیجه اسیدهای صفراوی در خون تشکیل شده، به عملکرد کبد آسیب می رسانند و ریسک مرده زایی و تولد زودهنگام نوزاد را افزایش می دهند.

مطالعات قبلی نشان داده بودند که کودکان متولدشده از مادران مبتلا به ICP بسیار در معرض ابتلا به چاقی در دوره کودکی قرار دارند. شواهد گوناگون حاکی از اهمیت میکروبیوم روده برای سلامت خوب متابولیکی است و تغییر در ترکیب این میکروبیوم ها می تواند منجر به اختلال متابولیسم و اضافه وزن شود.

پی بردن به اینکه چگونه ICP منجر به چاقی می شود می تواند به پیشگیری از ریسک ابتلا به این مشکل جدی و کوتاه کننده عمر کمک کند.

محققان کالج کینگ لندن در مطالعات خود دریافتند نوزاد دارای ترکیب متفاوتی از میکروبیوم روده و عملکرد کبد است، بخصوص زمانیکه با رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شود، و همین مسئله می تواند در اختلال در متابولیسم و افزایش ریسک چاقی تاثیر داشته باشد.

«کارولاین اووادیا»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این یافته ها بیانگر این مطلب است که سلامت در دوره بارداری می تواند تاثیرات بلندمدتی بر سلامت نوزاد داشته باشد.»

محققان تاکید می کنند کودکان متولدشده از مادران مبتلا به ICP در دوره بارداری یا سایر بیماری های کبدی باید رژیم غذایی سالم داشته باشند و از مصرف فست فودها اجتناب نمایند.

همچنین هدف قراردادن ترکیب میکروبیوم در شیوه های درمانی در زنان باردار نظیر استفاده از پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها، می تواند از ریسک چاقی در کودک پیشگیری نماید.

کد خبر 4771866
تعداد بازدید : 550

ثبت نظر

ارسال