شماره ۱۰۶۳

سرطان سینه،متشکل از چند بیماری مختلف

سرطان سینه،متشکل از چند بیماری مختلف

بعد‌ازسرطان‌پوست، سرطان‌سینه شایع‌ترین نوع سرطان در زنان آمریکایی محسوب می‌شود. تخمین زده می‌شود که امسال، ۲۳۱/۸۴۰ مورد سرطان‌سینه در آمریکا تشخیص داده شده و بیش‌از ۴۰/۰۰۰ زن، به‌خاطر این بیماری جان خود را از‌دست خواهند داد.

چهارشنبه 25 شهریور 1394
گروه علمی سایت پزشکی امروزاو

گزارش جدیدی که به‌تازگی ازسوی محققان پزشکی پیشرو دراین‌زمینه در آمریکا منتشر شده‌است اذعان دارد که سرطان‌سینه، از بیماری‌های مختلف تشکیل ‌شده‌است. این نوع سرطان، شامل ۴ زیرگونه‌ی مولکولی است که هرکدام دارای پاسخ‌درمانی متفاوت و نرخ بقای مختلف هستند. بر‌اساس گفتۀ این دانشمندان شیوع هرکدام از این زیرگونه‌ها نسبت به ســن، نژاد/ قومیت و دیگر عوامل تفاوت‌هایی‌ دارد. این‌گزارش‌که‌به‌تازگی‌در نشریۀ Journal of the National Cancer Institute منتشر شده‌است، توسط گروهی‌ از محققان NAACCR،‌CDC و NCI به نگارش درآمده است و به موضوع سرطان سینه،متشکل از چند بیماری مختلف پرداخته است .

 

سرطان سینه متشکل از چند بیماری مختلف :

 

محققان این مقاله، ازجمله بتسی کوهلر که در مرکز  NAACCR فعالیت می‌کند، اظهار داشت:مشخص‌کردن حدوحدود سرطان‌سینه با این ۴زیرگونه در تشخیص و درمان این بیماری مؤثربوده و درنتیجه به بیماران کمک می‌کند تا متوجه شوند که تشخیص خود آن‌ها چقدر بر سلامتی‌شان تأثیر می‌گذارد.

بعد‌ازسرطان‌پوست، سرطان‌سینه شایع‌ترین نوع سرطان در زنان آمریکایی محسوب می‌شود. تخمین زده می‌شود که امسال، ۲۳۱/۸۴۰ مورد سرطان‌سینه در آمریکا تشخیص داده شده و بیش‌از ۴۰/۰۰۰ زن، به‌خاطر این بیماری جان خود را از‌دست خواهند داد.

کوهلر و همکارانش به‌منظور انجام این تحقیق، شیوع سرطان‌سینه را در سال‌2011 بین زنانی که سن آن‌ها ۸۵ سال یا کمتر از آن بود و با استفاده از اطلاعات اسناد بایگانی‌شده‌ی اعضای NAACCR تجزیه‌وتحلیل کردند.

این اسناد بایگانی‌شده، پیش‌ازاین نیز شیوع سرطان‌سینه را با ۴ نوع تومور ثبت کردند که حد‌وحدود آن‌ها توسط وضعیت گیرنده‌ی هورمون و بیان ژن HER2 مشخص می‌شد. این4نوع تومور شامــل موارد زیر است: (+Luminal A (HR+/HER2-), Luminal B (HR+/HER2+), HER2-enriched (HR-/HER2+ و (-triple-negative (HR-/HER2-.

 

سرطان‌سینۀ سه‌گانۀ منفی، شایع‌ترین نوع سرطان بین زنان سیاه‌پوست غیر اسپانیایی است:

 

با استفاده از این اطلاعات، محققان برای اولین‌بار توانستند این موضوع را بررسی کنند که میزان شیوع هر یک از سرطان‌های سینه، با‌توجه به عوامل مختلف چه تفاوت‌هایی دارد.

برای مثال، این گزارش نشان داد که کم تهاجمی‌ترین نوع سرطان‌سینه که HR+/HER2 نام دارد، در بین زنان سفیدپوست غیر‌اسپانیایی شایع‌ترین نوع سرطان سینه است. همچنان محققان متوجه شدند که در تمامی گروه‌های قومی/نژادی،میــزان ابتلا به سرطان نــوع HR+/HER2 با افزایش میزان فقر کاهش پیدا‌می‌کند.

با بررسی نتایج تحقیق و با‌توجه به سن، محققان متوجه شدند که میزان ابتلا به سرطان‌سینه‌ی نوع HR+/HER2 در بین تمامی گروه‌های قومی/ نژادی که کمتر از 45‌سال دارند، با یکدیگر قابل قیاس است. باوجود این، شیوع این نوع سرطان برای زنانی که بیشتر از 45سال دارند، در‌بین زنان سفیدپوست غیر‌اسپانیایی نسبت به دیگر گروه‌های نژادی/ قومی متداول‌تر است.

محققان متوجه شدند که تهاجمی‌ترین نوع سرطان سینه که (HR-/HER2-) نام دارد در بین زنان سیاه‌پوست غیر‌اسپانیایی، شایع‌ترین نوع سرطان سینه است.

همچنین، زنان سیاه‌پوست غیراسپانیایی، در‌بین تمامی انواع سرطان‌سینه، دارای بیشترین میزان تشخیص سرطان سینه‌ای هستند که در مراحل آخر پیشرفت قراردارند. این زنان همچنین دارای بالاترین میزان پاتولوژی تمایز نیافته هستند. محققان اظهار داشتند که تمامی این عوامل به‌معنای احتمال طول‌عمر کمتر به دلیل سرطان‌سینه است. این دلیلی است که نشان‌می‌دهد چرا زنان سیاه پوست، دارای بیشترین میزان مرگ‌ومیر ناشی‌از سرطان‌سینه‌هستند.

آقای هارولد وارموس مدیر مرکز NCI اظهار داشت: «این نکته که سرطان‌سینه دارای ۴زیرگونه ازلحاظ مولکولی است و یک بیماری محسوب نمی‌شود، گامی موفقیت‌آمیز است و منوط به اطلاعات پزشکی مهمی می‌باشد که پیش‌ازاین به روش‌های درمانی این زیرگونه‌ها سمت و سوق می‌داده است.» وی افزود: «به‌علاوه، این تحقیق در زمینه‌ی طبقه‌بندی سرطان‌ها بر‌اساس ویژگی‌های مولکولی، جزو موارد پیشرو محسوب می‌شود. این نوع دسته‌بندی اکنون تحت برنامه‌ی President’s Precision Medicine، با جدیت در‌حال پیگیری است. دسته‌بندی جدید تشخیصی که هم‌اکنون حد‌و‌حدود آن‌ها در حال تعیین‌شدن است، توانایی ما را در زمینه‌ی پیشگیری و درمان سرطان‌سینه و انواع دیگر سرطان افزایش داده و همین‌طور شیوع و عواقب آن‌ها را در طول زمان با جدیت تحت‌نظر می‌گیرد».

 

میزان مرگ‌ومیر کلی ناشی‌از سرطان، کاهش‌یافته است:

 

علاوه‌بر بررسی شیوع سرطان‌سینه در آمریکا با‌توجه به زیرگونه‌های آن، محققان از اطلاعات مرکز NAACCR استفاده کردند تا میزان مرگ‌ومیر و شیوع دیگر سرطان‌های عمده در آمریکا را به همراه مجموع تمامی سرطان‌ها تخمین بزنند.

محققان متوجه شدند که بین سال‌های 2002 تا 2011 میزان کلی سرطان، سالانه ۰/۵درصد کاهش داشته است. بین سال‌های 2007 تا 2011 میزان کلی سرطان، سالانه ۱/۸درصد کاهش‌یافته است. در ارتباط با زنان، این اعداد بین سال‌های 1998 تا ‌2011 ثابت مانده است. اگرچه میزان شیوع سرطان بین بچه‌ها در‌ ۱۰ ‌سال گذشته، سالانه ۰/۸درصد افزایش داشته‌است.

خبرهای خوبی در ارتباط با میزان کلی مرگ‌ومیر ناشی‌از سرطان به گوش می‌رسد. محققان متوجه شدند که میزان کلی مرگ‌ومیر از اوایل دهه‌ی‌۹۰ کاهش پیدا کرده‌است. بین سال‌های 2002‌تا‌2011 میزان کلی مرگ‌ومیر در مردان، سالانه ۱/۸درصد و در زنان، سالانه ۱/۴درصد کاهش‌یافته است. بین بچه‌ها و نوجوانانی که سن آن‌ها 19‌سال یا کمتر از آن بود، میزان مرگ‌ومیر ناشی‌از سرطان از سال ۱۹۷۵ تاکنون به استثنای سال‌های بین ۱۹۹۸‌تا۲۰۰۳ کاهش پیداکرده‌است.

دکتر تام فریدن مدیر مرکز CDC اظهار داشت: «کاهش مداوم میزان مرگ‌ومیر ناشی‌از سرطان در بین مردان، زنان و کودکان امری خوشایند است و این موضوع بازتاب‌دهنده‌ی پیشرفت‌هایی است که درزمینه‌ی پیشگیری از سرطان، مثل تشخیص اولیه و درمان مناسب، حاصل‌شده است». «باوجوداین وظیفه‌ی سنگین و همیشگی پیشگیری از سرطان و اختلاف در میزان مرگ‌ومیر بین نژادها و قومیت‌های مختلف نشان می‌دهد که هنوز مسیر طولانی را در این زمینه‌ پیش‌رو داریم».

به‌علاوه طبق این گزارش، میزان شیوع سرطان‌روده‌ی بزرگ و سرطان‌ریه در زنان و مردان کاهش‌یافته است. محققان معتقدند که این امر به دلیل کاهش استعمال سیگار است که خود یکی‌از نتایج اطلاع‌رسانی درزمینه‌ی بهداشت عمومی محسوب می‌شود.

با وجود این و طبق این گزارش، میزان شیوع سرطان‌های تیروئید و کلیه افزایش داشته است. همچنین میزان شیوع سرطان کبد و مرگ‌ومیر ناشی‌از آن نیز نسبت به گذشته بیشتر شده‌است.

دکتر جان سفرین مدیرعامل مرکز American Cancer Society اظهار‌داشت:‌«کاهش ابتلا به سرطان‌های ریه و روده‌ی بزرگ نشان‌دهنده‌ی تأثیر فراوان روش‌های پیشگیری است؛ اما در راستای کاهش میزان ابتلا به سرطان‌های ریه و روده‌ی بزرگ و به‌ویژه سرطان‌هایی که شاهد روند رو‌به رشدی نبوده‌اند، هنوز مسیر طولانی را پیش‌رو داریم.»

وب‌سایت Medical News Today، به‌تازگی گزارشی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد مصرف منظم قهوه، به احتمال زیاد خطر ابتلا به سرطان کبد را که ناشی‌از مصرف روزانه‌ی الکل است، کاهش می‌دهد.


تعداد بازدید : 1100

ثبت نظر

ارسال