ساخت روبات غربالگری اوتیسم

ساخت روبات غربالگری اوتیسم

کودکان سالم و کودکان اوتیستیک رفتارهای متفاوتی نسبت به این ربات ها از خود بروز می دهند و این موضوع یکی از شاخص های تشخیص ابتلا به اختلال اوتیسم است؛ پس از تشخیص ، کودک در نهایت به پزشک متخصص مراجعه می کند.

شنبه 23 شهریور 1398 ساعت 15:3
گروه ترجمۀ سایت پزشکی امروز

محققان ایرانی پس از ۶ سال پژوهش موفق به ساخت و طراحی رباتی گشتند که قادر است، غربالگری کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم را انجام دهد. دکتر هادی مرادی، مدیر گروه هوش ماشین و رباتیک دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری طرح با بیان این که در حال حاضر از سیستم های مختلفی برای غربالگری کودکان مبتلا به اوتیسم استفاده می شود، گفت ما توانستیم اسباب بازی یا ربات هوشمندی را طراحی کنیم که در مرحله غربالگری مورد استفاده قرار می گیرد.یکی از ویژگی های ساخت روبات غربالگری اوتیسم این است که می تواند ضمن تعامل با هر کودکی به تشخیص و تمایز کودک سالم یا مبتلا به اوتیسم بپردازد.

طرز تشخیص اختلال اوتیسم در کودکان :

کودکان سالم و کودکان اوتیستیک رفتارهای متفاوتی نسبت به این ربات ها از خود بروز می دهند و این موضوع یکی از شاخص های تشخیص ابتلا به اختلال اوتیسم است؛ پس از تشخیص ، کودک در نهایت به پزشک متخصص مراجعه می کند.

از انگیزه های ساخت روبات غربالگری اوتیسم ، عدم حضور متخصصان در سراسر کشور و در برخی استان ها و شهرستان های کوچک است که می توان با استفاده از این ربات غربالگر کودک مبتلا به اوتیسم را شناسایی کرد. در نتیجه سیستمی که طراحی شده در جامعه ای که خبره نیستند می توان تشخیص اوتیسم را سریعتر انجام دهد. یکی از ویژگی هایی که روبات غربالگری اوتیسم  دارد این است که به طور مستمر در ارتباط با کودک است ولی متخصص، کودک را کمتر می بیند و از آن جایی که ابتلا به اوتیسم از روی رفتار کودک قابل تشخیص است، روبات می تواند فرد ابتلا به اوتیسم را شناسایی کرده و سپس به پزشک متخصص ارجاع دهد.

دکتر مرادی با تاکید بر این که اوتیسم را نمی توان با معیارهای ساده مانند سرما خوردگی تشخیص داد، گفت: باید مسائل مختلف را روی کودک مورد بررسی قرار داد؛ به عنوان مثال در کنار این ربات شاخص هایی مانند گریه کردن، ارتباط با روبات، سیستم صوتی، نحوه استفاده از بازی های رایانه ای و ...را برای غربالگری انجام می دهیم.

مجری طرح با بیان این که این ربات، دوسال است  که طراحی و آزمایش شده بیان نمود: اکنون در حال انجام تست های دوم در یک مرکز توانبخشی با جامعه آماری بالا هستیم.

وی با بیان این که ربات هوشمندی که طراحی کرده ایم قابلیت های دیگری هم دارد، بیان کرد: یکی دیگر از این قابلیت ها، توانبخشی افراد مبتلا به اوتیسم است که البته از آن می توان برای توانبخشی سالمندان نیز استفاده کرد.

مرادی با تاکید بر این که در مناطق محروم استان هایی که متخصص ندارند می تواند از این روبات غربالگری اوتیسم  استفاده کنند، ادامه داد: اگر این روبات به عنوان غربالگر و توانبخش در این مناطق مورد استفاده قرار بگیرد می تواند به صرفه باشد.

وی با بیان این که از این ربات می توان در مراکز درمانی و کلینیکی بهره برد، عنوان کرد: اگر این سیستم در اماکنی بدون پزشک متخصص قرار بگیرد غربالگری اولیه را انجام می دهد و اگر مشکوک به ابتلا به اوتیسم شدند از راه دور یا مراجعه تشخیص و ارزیابی نهایی با پزشک مورد بررسی قرار می گیرد.

مرادی با بیان این که تاکنون ربات های مختلفی ساخته شده ولی هیچ رباتی به عنوان غربالگری ساخته نشده، خاطر نشان کرد: در کشور ما گستردگی پزشک وجود ندارد از این رو می تواند در استان های زیادی مخاطب داشته باشد.

وی با اشاره به دیگر ویژگی ربات گفت: از این روبات می توان در توانبخشی سالمندان نیز بهره برد به طوری که برای آنان به صورت همدم باشد و در عین حال از سالمندان مراقبت کند و در صورت بروز مشکل به افراد نزدیک یا پزشک اطلاع دهند.

مرادی با تاکید بر این که این ربات می تواند در هر دو زمینه غرباگری و توانبخشی به کشورهای خارجی صادر شود، بیان کرد: همچنین ما موفق شدیم طی سال های گذشته اپلیکیشنی را طراحی کنیم که برای غربالگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه کنید.

تعداد بازدید : 1106

ثبت نظر

ارسال