تاریخ انقضای مدت مصرف دارو

منبع :‌شمارۀ 1032 نشریه پزشکی امروز

تاریخ انقضای مدت مصرف دارو

لازمۀ اثر هردارویی در درجۀ اول اعتبار تاریخ انقضای مدت مصرف مواد مؤثرۀ اصلی آن است و طبیعتاً باید این مدت بسیار بیشتر از 18 تا ‌24 ماه باشد چراکه در‌این‌صورت است که می‌توان زمانی بین 18‌تا‌24 ماه از زمان فرمولاسیون دارو برای دارا بودن یک اثر موثر، مفید و ایمن برای داروی فوق تعیین نمود.

شنبه 23 آذر 1398
دکتر شهره فتاح‌پور- دکتر سعیدرضا شیخی، داروساز

یکی از عادات نادرستی که شاید بیشتر افراد داشته باشند، خرید بیش از حد نیاز آن ها از داروخانه است. داروهایی که پس از مدتی خاک خوردن در قفسه ها به تاریخ انقضای خود نزدیک شده و دور ریخته می شوند . در این بحث به تاریخ انقضای مدت مصرف دارو و . . . خواهیم پرداخت .

 

*علامت exp در دارو :

تاریخ‌انقضای مدت مصرف دارو (Drug Expiration Dates) عبارت است از زمانی بین 18 تا 24 ماه از زمان فرمولاسیون دارو (با رعایت شرایط خاص نگهداری درج‌شده روی بسته‌بندی دارو نظیر زنجیره‌ی سرد، دما، رطوبت، نور مستقیم و فشار و....) که داروی فوق یک اثر موثر، مفید و ایمن برای استفاده توسط مصرف‌کننده را دارا باشد. علامت تاریخ انقضا روی بسته بندی هر دارویی غالباً با حروف EXP مشخص و داروی فوق تا پایان تاریخ درج شده که غالباً به صورت سال و ماه میلادی است قابلیت مصرف را دارد.

* تاریخ انقضای مدت مصرف دارو:

به‌طور کلی دوا (درفرهنگ عامه)، دارو (Drug) و یا به شکل‌کلی‌تر Medicine درعلم و هنر داروسازی ماده‌یی است که به واسطۀ رابطۀ متقابل خود با بدن موجود زنده تغییراتی درکارکرد وجود موجود زنده از قبیل درمان، تسکین علائم،تشخیص و یا پیشگیری از بیماری ایجاد می‌کند. دارو ممکن‌است منشاء طبیعی (گیاهی، حیوانی یا معدنی) و یا صناعی داشته باشد.

لازمۀ اثر هردارویی در درجۀ اول اعتبار تاریخ انقضای مدت مصرف مواد مؤثرۀ اصلی آن است و طبیعتاً باید این مدت بسیار بیشتر از 18 تا ‌24 ماه باشد چراکه در‌این‌صورت است که می‌توان زمانی بین 18‌تا‌24 ماه از زمان فرمولاسیون دارو برای دارا بودن یک اثر موثر، مفید و ایمن برای داروی فوق تعیین نمود. علاوه‌بر اعتبار کافی داشتن (تاریخ انقضای مدت مصرف) مواد مؤثره اصلی هر دارو، فاکتورهای دیگری که لازمه‌ی دارا بودن یک اثر مؤثر، مفید و ایمن برای هر دارویی عبارتنداز:

 

1) کیفیت مادۀ موثره (مثلاً ماده‌ی مؤثره ساخت کشورهای آسیای جنوب‌شرقی، اروپای شرقی و یا مرک و غیره باشد).

2) مواد جانبی که درفرمولاسیون دارو همراه مواد موثره به‌کار می‌روند (درصد خلوص و نیز تاریخ انقضای مدت مصرف آن ها)

3) فرمولاسیون های انتخابی

4) هنرو مهارت داروسازان

5) دستگاه‌های داروسازی

6) شرایط ویژه‌ی خاص هرداروی فرموله‌شده که باید درسمت انبارداری در کارخانه‌ی داروسازی، انبار شرکت توزیع‌کننده و داروخانه‌ی عرضه‌کننده با‌توجه به این که در کشور عزیز ما ایران در هر‌زمان می‌توان چهار فصل را احساس‌کرد ازقبیل میزان رطوبت، فشار، دما، نور و غیره رعایت نمود.

 

* نحوه خواندن تاریخ انقضای قرص :

 

دراین‌خصوص تاریخ انقضای مدت مصرف داروها و نیز این که بعد‌از تاریخ فوق می‌توان از آن دارو استفاده نمود یا خیر وارد جزئیات بیشتر و بحث پیرامون تک‌تک داروها نمی‌شویم چون دراین مورد خاص باید خط قرمزی وجود داشته باشد و آن خط قرمزهمان تاریخ انقضای مدت مصرف دارو درج شده روی بسته‌ی ‌دارو است که همگان ملزم به رعایت و ننهادن پا فراتر از آن می‌باشند چراکه در غیر‌این‌صورت دراین‌ مورد مهم هرج‌ومرج ایجاد می‌شود و دستاویز سؤاستفاده‌های گروهی فرصت‌طلب، بی‌سواد، دنیاپرست می‌گردد.

 

جدول تبدیل ماه‌های میلادی به شمس جهت کنترل تاریخ انقضای مدت مصرف دارو‌ها
ماه میلادی به عدد ماه میلادی به اسم ماه میلادی در روز و ماه شمسی
1 ژانویه ـ Jan از ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن
2 فوریه ـ Feb از ۱۲ بهمن تا ۹ اسفند
3 مارس ـ Mar از ۱۰ اسفند تا ۱۱ فروردی
4 آوریل ـ Apr از۱۲ فروردین تا ۱۰ اردیبهشت
5 می ـ May از ۱۱ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد
6 ژوئن ـ Jun از ۱۱ خرداد تا ۹ تیر
7 جولای ـ Jul از ۱۰ تیر تا ۹ مرداد
8 آگوست ـ Aug از ۱۰ مرداد تا ۹ شهریور
9 سپتامبر ـ Sep از ۱۰شهریور تا ۸ مهر
10 اکتبر ـ Oct از ۹ مهر تا ۹ آبان
11 نوامبر ـ Nov از 10 آبان تا ۹ آذر
12 دسامبر ـ Dec از ۱۰ آذر تا ۱۰ دی

 

▪ تاریخ انقضای داروها را چگونه باید بخوانیم ؟

همان گونه که در بالا اشاره گردید ، علامت تاریخ انقضا روی بسته بندی هر دارویی اغلب با حروف EXP مشخص و داروی فوق تا پایان تاریخ درج شده که غالباً به صورت سال و ماه میلادی است قابلیت مصرف را دارد. این تاریخ اغلب روی دربِ جعبۀ دارو نیز درج می‌گردد .

در مورد شربت‌ها ، قطره‌ها و هر داروی مایع نیز تاریخ انقضای آن روی برچسب شیشه و یا به صورت برجسته روی درب جعبه آن درج می‌گردد.

در آمپول‌ها نیز روی برچسب روی شیشه آمپول تاریخ درج شده است. 

اما در مواردی برای پمادها ، کرم‌ها و موارد مشابه ، مطابق تصویر زیر ، تاریخ انقضا به صورت یک عدد و حرف انگلیسی M آمده ، به این معناست که به میزان ماه (عدد پشت M) از باز شدن درب محصول فرصت دارید تا از آن استفاده نمایید. برای نمونه 6M یعنی شش ماه بعد از باز شدن درب محصول تاریخ انقضا دارد.

برخی اوقات نیز ممکن است بصورت عدد بعد از واژۀ EXP یا EX که مخفف کلمۀ Expiration به کار برود برای نمونه EXP 0120 که یعنی مهلت انقضای این محصول تا ماه اول سال 2020 است . اگر بعد از EXP چهار عدد به صورت (0221) برای نمونه بود ، دوعدد اول به ماه میلادی و دو عدد دوم به سال میلادی اشاره دارد.

▪ تاریخ انقضای کرم و پماد را چگونه باید بخوانیم ؟

تاریخ انقضای این دسته از داروها به صورت برجسته در انتهای آن مانند تصویر زیر درج می‌گردد که به شکلی که بالا توصیف آن رفت خوانده می‌شود.

 

▪ کلمه MFD درج شده روی دارو به چه معناست ؟

این واژه مخفف کلمۀ Manufactured به معنای ساخته می‌باشد که همان تاریخ تولید است . به صورت بالا و همان گونه که توضیح داده شد خوانده می‌شود.

▪ داروها ازلحاظ تاریخ انقضای مدت مصرف به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتنداز:

1) دسته اول شامل گروهی ازداروهاست که پس ازانقضای تاریخ مدت مصرف دارو، داروهای فوق فاقد اثر درمانی می‌شوند.

2) دسته دوم شامل گروه دیگری از داروهاست که پس‌از انقضای تاریخ مدت مصرف دارو با توجه به مدتی که از تاریخ انقضای مدت مصرف آن ها گذشته قدری ضعیف‌تر می‌شوند.

3) دستۀ سوم شامل گروه‌ دیگری از داروهاست که پس‌از انقضای تاریخ مدت مصرف آنها، مصرف داروهای فوق نه‌تنها اثری دارویی ندارند بلکه به دلیل تغییرات ایجاد شده پس‌از انقضای تاریخ مدت مصرف، در فرمول ساختمانی شیمیایی داروهای فوق اثری سمی در بدن ایجاد می‌کنند مثل تتراسیکلین‌ها که مصرف داروهای تاریخ مصرف گذشته این گروه سندرم فانکونی ایجاد می‌نمایند.

سندرم فانکونی (Fanconi syndrome) از نام یک متخصص اطفال سوئیسی به نام گیدو فانکونی گرفته شده و این سندرم، بیماری لوله‌های پروکسیمال نفرونهای کلیوی می‌باشد که درآن گلوکز، اسیدهای آمینه، اسیداوریک، فسفات و بی‌کربنات به‌جای بازجذب ازطریق ادرار دفع می‌شوند. لوله‌های پروکسیمال اولین بخش نفرون پس از فیلترشدن گلومرولی مایعات هستند که درسندرم فانکونی این لوله‌ها دچار اختلال می‌شوند. این سندرم ‌ممکن‌است ارثی باشد یا داروها و فلزات سنگین عامل ایجاد آن شوند.

 

* داروهایی سبب بروز سندرم فانکونی می‌شوند :

 

1) خوردن تتراسیکلین تاریخ مدت مصرف گذشته

2) داروی Tenofovir با نام تجاری viread

 

مسمویت با سرب نیز به سندرم فانکونی منجر می‌شود. گاموپاتی‌های منوکلونال ناشناخته هم شرایط ایجاد این بیماری را دارند. مولتیپل میلوما نیز عامل شناخته شده‌ی دیگری برای ایجاد این سندرم است. درمان در مبتلایان به سندرم فانکونی عمدتاً شامل جانشینی مواد از‌دست‌رفته ازطریق ادرار است (مایعات و بی‌کربنات). هدف از درمان درحد امکان اصلاح بیماری‌زمینه‌ایی درانواع ثانویه به  همراه نگهداری بیکربنات و پتاسیم  وفسفات (جهت جلوگیری از هیپوفسفاتمیک ریکتز) در حدطبیعی و اصلاح اسیدوز ناشی از بیماری است که اساس آن بر تجویز بی‌کربنات می‌باشد. لازم به‌ذکر‌است که دراین بیماران باید جهت اصلاح اسیدوز از مقادیر بالاتر مواد قلیایی استفاده شود به‌طوری‌که تا 20‌میلی اکی‌والان به‌ازای هرکیلو وزن بدن از محلول بی‌سیترات یا ژول جهت اصلاح اسیدوز مورد  نیاز است و درضمن اضافه کردن مکمل‌ فسفات به درمان بیماران مبتلا به سندرم فانکونی الزامی است.

و اما کلام و بحثی پیرامون خسارت‌های ناشی از داروهای تاریخ مصرف گذشته و نیز بعضی‌ها  که تاریخ انقضای مصرف مدیریتی آن ها نیز خالی از اشکال نیست.

 

کلام اول:

 

در‌ یک محدودۀ جغرافیایی (کشور) کالای مصرفی (هرچه) با جمعیتی مشخص (70 میلیون نفر) حدود مصرف سالیانه کالای فوق مشخص است (فلان مقدار) کسانی که دستی در مدیریت مورد فوق دارند جهت تولید کالای مورد نیاز برنامه‌ریزی می‌کنند که در مدتی معین اگر دوراندیشی و برنامه‌ریزی انجام شده تحقق پیدا کرد که بهتر از این نمی‌شود اگر امر فوق ممکن نشد به میزان مورد  نیاز در  فرصتی که ممکن‌است باقی باشد خریداری و وارد می‌کنند نتیجه این می‌شود که برای یک ملت نه تنها دراین خصوص مشکلی تا پایان سال به وجود نمی‌آید بلکه آرامشی را نیز برای مردم به دنبال می‌آورد. تا قبل‌از دهه‌ی ‌هشتاد، با مدیریت مصرف دارو و نیز پیش‌بینی میزان سالیانه‌ی مصرف هردارو برای هرکارخانه‌ایی سهمیه‌یی معین در خط فرمولاسیون وجود داشت و درآن حد تعیین شده داروی فوق درطول سال به‌تدریج فرموله و به بازار عرضه می‌شد. همه چیز سرجای خود ثابت بود و مردم مشکلی از بابت تأمین تمام اقلام دارویی نوشته شده در یک نسخه نداشتند.

 

کلام‌دوم:

 

در‌خصوص داروسازانی است که داروها را درکارخانه‌های داروسازی فرموله و تاریخ انقضای مدت مصرف را روی آنها درج می‌کنند از بدو پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران تاکنون بیش از 16 هزار دکتر داروساز آموزش دیده و فارغ‌التحصیل شده‌اند هردانشجوی داروسازی قبل از فراغت از تحصیل باید 8 واحد پایان‌نامه‌ی تحقیقاتی را با موفقیت به پایان برساند و حدود 6تا 18 ماه طول می‌کشد و اگر مدت کار تحقیقاتی هر پایان‌نامه یک سال در نظر بگیریم و با کمی علم ریاضی که مطمئناً همه دارند در عدد 16 هزار ضرب کنیم عددی به بزرگی 16‌هزار سال کار تحقیقاتی به‌دست می‌آید. باوجود 16‌هزار سال کار تحقیقاتی انجام شده، دراین‌مدت جایگاه داروسازی ما باید کجا باشد؟

درحال‌حاضر برای تهیه‌ی مواد اولیه‌ی فرمولاسیون‌های دارویی مورد نیاز خیلی جلوتر از بقیه هستیم و اگر  با چوب تحریم‌ها تهدید نمی‌شدیم مگر مواد اولیه چند قلم دارو مورد نیاز ما می‌باشد درست است که تهیه‌ی صنعتی مواد موثره همه‌ی این اقلام دارویی مقرون به صرفه نیست ولی اگر دراین‌زمینه جهت‌دار و هوشمندانه و با دوراندیشی حداقل در پایان‌نامه‌های دانشجویان داروسازی تحقیقاتی صورت گرفته بود در مقیاس آزمایشگاهی و در آزمایشگاه‌هایی هرچند کوچک می‌توانستیم و می‌توانیم مواد مؤثره مورد نیاز همه‌ی داروهای لازم را بیشتر ازاین که هست تهیه کنیم و احتیاج دیگران را نیز برآورده نمائیم.

ناگفته نماند هنوز هم دیر‌نشده می‌توان خوش تر درخشید در دانشکده‌های داروسازی که اساتید مجرب و مؤمن واقعی سکاندار علم هستند و دانشجویان با استعداد و پرتلاش به سان کشتی‌های غول‌پیکر اقیانوس‌پیما، با جهت‌دارکردن، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری پایان‌نامه‌های تحقیقاتی می‌توان به این مهم دست یافت البته باید توجه داشت روند جذب استاد و دانشجو براساس توان علمیشان باشد و لاغیر.

 

تعداد بازدید : 324807

نظرات

Zahra

4 سال و 8 ماه و 24 روز پیش

EXP 12/19 MFD 12/17 به چه معني؟تاكي مهلت داره؟

ملیحه اکبر پور

4 سال و 2 ماه و 29 روز پیش

Ex 01. 20تا کی مهلت داره؟

نرگس متین

4 سال و 0 ماه و 23 روز پیش

EX10 12یعنی چی تولید رازده ۹۴ولی انقضا سال نزده زینک سولفات تاکی اعتبارداره ممنون

طاهره شیرازی

4 سال و 1 ماه و 19 روز پیش

E×p11 12 تا کی اعتبار داره قرص زینک پلاس

مسعودامیری

10 ماه و 0 روز پیش

سلام آیا این تاریخ 12/21 ایکس پایر شده،تاریخ گذشته است

محمد

4 سال و 0 ماه و 14 روز پیش

Exp؛12/20 کی منقضی میشود ؟!

علی

2 سال و 6 ماه و 29 روز پیش

داروی میلوید رو باتخفیف میدن با پنج ماه اعتبار. بخریم؟

رجب

4 سال و 0 ماه و 2 روز پیش

روی قرص وارفارین که مصرف میکنم 05.2020 یعنی تا آخر ماه 5 سال 2020 ؟؟ ممنون دمتون گرم

مجتبی

3 سال و 12 ماه و 2 روز پیش

با سلام تاریخ شمسی که نوشته تاریخ تولید دارو هست تاریخ انقضا دارو به میلادی نوشته میشه و کنار اون هم کلمه مخفف EXP هست و تاریخ انقضا دارو به ماه و سال به میلادی درج میشه البته نگهداری در جای مناسب شرط مهمی هست

رها

2 سال و 3 ماه و 25 روز پیش

تاریخ انقضا۰۰۴ روی قرص ساخت ایران یعنی ۲۰۰۴ یا۱۴۰۴

سهیل فراهانی

3 سال و 11 ماه و 28 روز پیش

با سلام رو قرص نوشته xp12 23 تا کی مهلت داره

سید رسول حسینیان

3 سال و 11 ماه و 23 روز پیش

تاریخ انقضای قرص کلداستاپ 2019 12 96235 تاریخ انقضای این کی است

نوری

3 سال و 5 ماه و 13 روز پیش

روی قرص دیازپام۲ شرکت لقمان نوشته ۲۲ ۱۲ ۹۶۰۰۹ تاریخ انقضا کی میشه

خانم بهرامی

3 سال و 1 ماه و 21 روز پیش

قرص رهافول تاریخ ۹۷۰۰۱/۰۳/۲۰ گذشته است ؟

الهام ملایی

3 سال و 5 ماه و 0 روز پیش

با سلام روی کرم ضد آفتاب زده انقضا۰۲/۱۹ این یعنی چی

سیاوش مجتهدی

3 ماه و 12 روز پیش

با سلام مقاله تون خیلی عالی و دقیق و گویا ،سپاس

مرضیه طالبیان

3 سال و 4 ماه و 6 روز پیش

سلام من قرص کوریزان دارم که روش نوشته E19 09 006ممنون میشم اگه بهم بگید تاکی وقت داره

رضا احمدی

3 سال و 4 ماه و 3 روز پیش

قرصی دارم روش نوشته 23 09 19 10 02 T0 یعنی تاریخ انقضا میشه کی؟ سپاسگذارم

تبسم

3 سال و 3 ماه و 28 روز پیش

میخواستم بدونم ‌که قرص زینک من اعتبار داره یانه 18002 07 2020

موسیوند

3 سال و 3 ماه و 23 روز پیش

سلام تاریخ این قرص ال دی تاکیه ۹۲۰۵/۰۹/۲۵

شریفط

3 سال و 3 ماه و 20 روز پیش

0652 07 2020 یعنی چی؟

شریفی

3 سال و 3 ماه و 20 روز پیش

0652 07 2020 یعنی چی؟

محسن احمدی

3 سال و 3 ماه و 18 روز پیش

روی قوطی قرص مانوشته FEB 2019 نمیدونین معنیش چه میشه بندازمش دور یا نه تاریخ داره

بنیتا

3 سال و 3 ماه و 10 روز پیش

سلام قرص صدبارداری تا چند وقت مهلت داره ؟واس قرص من زده ۲۱ ۱۰ ۸۰۱۱

فاطی از تبریز

3 سال و 2 ماه و 9 روز پیش

سلام قرص سفالکسین زده ۱۰۲۳ نمی فهمم یعنی چی

Nazanin

3 سال و 3 ماه و 6 روز پیش

332EXP0720 یعنی چی لطفا اگ کسی میدونه بگه

مهسا

3 سال و 2 ماه و 21 روز پیش

01/21 02/13 سلام تاریخ دارو به این شکل تا کی وقت داره ؟

مهسا

3 سال و 2 ماه و 21 روز پیش

01/21 02/13 سلام تاریخ دارو به این شکل تا کی وقت داره ؟

خانم جمالی

3 سال و 2 ماه و 19 روز پیش

سلام تاریخ 950030418 روی جلد قرص چه تاریخییه

احسان مرادی

3 سال و 1 ماه و 22 روز پیش

با سلام exp12.22 به چه معناست و تا چند وقت اعتبار دارد چون سال میلادی درج نشده!!!!

احمد بخشایی

3 سال و 1 ماه و 20 روز پیش

تاریخ اعتبارش تا کی 25 07 9174

B Nazmi

3 سال و 1 ماه و 12 روز پیش

کپسول ازیترومایسیناعتبار داشته الان سمی شده می تونم نگهشون دارم یا این که بریزم سطل اشغال؟ 2/12/20201is is

B Nazmi

3 سال و 1 ماه و 12 روز پیش

کپسول ازیترومایسیناعتبار داشته الان سمی شده می تونم نگهشون دارم یا این که بریزم سطل اشغال؟ 2/12/20201is is

حسین یعنی تاریخ اعتبار تاکی دارد

3 سال و 1 ماه و 3 روز پیش

عبارت 20 08 7020

اکبر

3 سال و 1 ماه و 1 روز پیش

قرص آسپرین این را نوشته تاریخ انقضای داور تاکی میباشد ۱۹ ۱۱ ۶۷۵۰۴۴

خلیل اسفندیاری

3 سال و 0 ماه و 29 روز پیش

تاریخ ۳/۲۰۲۱ تاکی میشه مصرف کرد؟

بهاری

3 سال و 0 ماه و 19 روز پیش

سلام تاکی وقت واره. روی قرص زده 172exp01 020

00

3 سال و 0 ماه و 7 روز پیش

12.21 یعنی دسامبر 2021؟؟؟؟؟

رضاکاکاوند

3 سال و 0 ماه و 4 روز پیش

تاریخ نروبیون ۰۴.۲۱یعنی چی

محمد کریمی

2 سال و 12 ماه و 4 روز پیش

16010 exp 01 2018 تاریخ انقضاء؟

مهسا

2 سال و 11 ماه و 29 روز پیش

سلام من دوتا قرص دارم که تاریخ یکی از ان ها۹۰۰۸/۰۹/۲۲ ویکی دیگر۵۰۰۲/۰۴/۱۸کدام تاریخش گذشته وایا اصلا این دوقرص تاریخ دارند

مهسا

2 سال و 11 ماه و 1 روز پیش

سلام و خسته نباشید روی تاریخ قرص نوشته ۲۰۲۱/۵ تا کی انقضا داره؟ و روی قرص اسپیرو نولاکتون نوشته2D20تاریخ انقاضش کیه

مهسا

2 سال و 11 ماه و 1 روز پیش

سلام و خسته نباشید روی تاریخ قرص نوشته ۲۰۲۱/۵ تا کی انقضا داره؟ و روی قرص اسپیرو نولاکتون نوشته2D20تاریخ انقاضش کیه

مدینه

2 سال و 10 ماه و 12 روز پیش

روی.مترونیدازول.نوشته۲۰۱۸.۴.۱۶یعنی.چه

فرشید رضای

2 سال و 9 ماه و 25 روز پیش

روی امپول من نوشته Exp.date,,:12.20

جعفر

2 سال و 9 ماه و 20 روز پیش

سلام یک سر ورقه قرص 14 11 19 12 و سر دیگر قرص B254C نوشته تاریخ انقضاء ش کیه؟

sahar

2 سال و 9 ماه و 2 روز پیش

2021_12...تا کی تاریخ انقضا داره...

علی

2 سال و 8 ماه و 21 روز پیش

تاریخ E19 01 001 یعنی چی؟

حسن حق پرست

2 سال و 8 ماه و 5 روز پیش

سلام ته قوطی شیر خشک تاریخ EXP 02.01.14 تا کی مهلت داره ممنون

پزشکی امروز

2 سال و 8 ماه و 5 روز پیش

آقای حسن حق پرست مهلتش منقضی شده

علی

2 سال و 7 ماه و 24 روز پیش

Exp.06.23آیادارو انقضا شده واگر انقضا نشده تا کی مهلت مصرف دارد.دارو به نام نوروبیون می‌باشد..با تشکر

پزشکی امروز

2 سال و 7 ماه و 21 روز پیش

آقای علی تا سال 2023 مهلت داره

پزشکی امروز

2 سال و 7 ماه و 21 روز پیش

آقای Afshin احتمالا منظور شما MFD هستش ، این واژه مخفف کلمۀ Manufactured به معنای ساخته می‌باشد که همان تاریخ تولید است.

Afshin

2 سال و 7 ماه و 22 روز پیش

MDD در داروی nekton_B به چه معناست

رضا

2 سال و 7 ماه و 15 روز پیش

آمپول تریام هگزال دارم تا اکتبر۲۰۲۱تاریخ داره ولی کد اصالت کالا زدم میگه منقضی شده به کدوم اکتفا کنم.ممنونم

میلاد

2 سال و 6 ماه و 24 روز پیش

02/06/21یعنی چی

رویا

2 سال و 6 ماه و 22 روز پیش

23 08 288 سلام میشه بگید تاریخ داره یا نه

وحید

2 سال و 6 ماه و 7 روز پیش

B.N:204 وexp:05/23 تاکی اعتبار داره

رومینا

2 سال و 4 ماه و 19 روز پیش

روی قرص جم فیروزیل نوشته ۲۳ ۰۳ ۹۴۰۰۵۲ تا کی اعتبار داره؟

مهدی

1 سال و 11 ماه و 9 روز پیش

سلام قرص آهن فومارات الحادی زده روش 00001E04 23یعنی تاکی وقت داره؟؟

عباس مالمیر

2 سال و 3 ماه و 29 روز پیش

TY M002 E08 24 میشه لطفابفرماییدتاریخ این داروالان گذشته یانه، توضیحات شمااشاره ای به این نوع تاربخ نگاری نشده

Arshan

2 سال و 2 ماه و 17 روز پیش

تاریخ این کرم ضد آفتاب امریکایی به این صورت j&jcl20019 یعنی تاریخ انقضا

محمودپور

2 سال و 1 ماه و 27 روز پیش

سلام روی قرص من نوشته 21 10 0190 تا کی میتونم مصرف کنم؟

حسین

2 سال و 1 ماه و 18 روز پیش

سلام. مادر من قرص کلونازپام مصرف میکنه. امروز خیلی اتفاقی تاریخ انقضای روی کارتون قرصش رو که خوندم دیدم دقیقا سه ماهه که تاریخ انقضای قرصش گذشته ولی مادرم بی خبر از همه جا سه ماهه داره مرتب روزی یکی از این قرص تاریخ گذشته میخوره. کسی میدونه عوارض کلونازپام تاریخ گذشته چیه؟ اگه کسی اطلاع دقیق داره لطفا بگه خیلی ممنون میشم

مهلا

2 سال و 1 ماه و 4 روز پیش

سلام ببخشید متفورمین 1022 نوشته تاکی وقت داره یعنی؟

ربابه دباغ

2 سال و 0 ماه و 19 روز پیش

سلام متفورمین۲۵۸۴/۱۲/۲۱ ‐---۹/۱۲/R122 /21------۲۲/۰۸/۲۷۲۷ تا کی می توان استفاده کرد؟

محسن

2 سال و 0 ماه و 26 روز پیش

سلام قرص ب۲ شرکت فاران تاریخ شون اینجوری زده ۹۹۰۴۹E0722 تقلبی یا تاریخ گذشته؟؟؟؟

Zahra

1 سال و 10 ماه و 15 روز پیش

تاریخ انقضایه 023 06 00002 این چ جوری خونده میشه

امان احمدی

1 سال و 10 ماه و 0 روز پیش

BN 0001EXP 04 23 الان از کجا متوجه شویم که تاریخ این نگذشته

مهدیه

1 سال و 9 ماه و 23 روز پیش

اگر قرسی فقد تاریخ داشته باشه بدونه این نشانه ها چطور باید بدانیم تاریخ دارد مثلا فقد 7013/6/20باشد

بخشی

1 سال و 7 ماه و 28 روز پیش

کپسولهماتینیک تاریخ روش۲۰ ۱ ۴۶۵

Maleka

1 سال و 7 ماه و 20 روز پیش

روی دارونوشته ۲۱ ۱۲ ۸۰۰۹ینی چی میش راهنماییم کنین؟

ادمین

1 سال و 7 ماه و 19 روز پیش

Maleka تا ماه دوازدهم میلادی سال 2022

فاطمه

1 سال و 5 ماه و 21 روز پیش

روی قرص نوشته 99004 02/22 یعنی چی میشه راهنمایی کنید؟

سحر

1 سال و 6 ماه و 11 روز پیش

سلام این قرص تاریخ گذشت یانه ممنونم۱۲۶۰۹۶۰۵

سمیرا

1 سال و 2 ماه و 28 روز پیش

قطره بینی exp _ 2022_01

بابایی

1 سال و 2 ماه و 16 روز پیش

قرص ب 2 رو 3 سال استفاده میکنی بعد از ترک کردن حالا کمش کردم چه طوری کنار بذاره وقتی کسی استفاده میکنه چه غذایی باید بخوره چه چیزایی نباید بخوره کمک کنه به ترک

محمد آزاد

11 ماه و 23 روز پیش

سلام کپسول پی اسکتون پلاس دارم روی جعبه زده exp 2021 تاریخش تموم شدهه یا نه و قابل مصرف هست یا نه

محمد آزاد

11 ماه و 23 روز پیش

سلام کپسول پی اسکتون پلاس دارم روی جعبه زده exp 2021 تاریخش تموم شدهه یا نه و قابل مصرف هست یا نه

فرشته

10 ماه و 11 روز پیش

سلام قرص اورژانسی تاریخ زده ۲۰ /۰۶ /۷۰۱۳ تاریخش گذشته

زهره عبدی

5 ماه و 19 روز پیش

تاریخ ۱۰٫۰۱٫۲۰۲۳قرص کالمرز گذشته ؟

زهره عبدی

5 ماه و 19 روز پیش

سلام ،ایا تاریخ ۱۰٫۰۱٫۲۰۲۳قرص کالمرز گذشته ؟

بهمن ادهم

3 ماه و 17 روز پیش

99007/05/28 این تاریخش چنده

ثبت نظر

ارسال