شماره ۱۱۷۷

دستورالعمل‌ جدید تشخیص توده‌های سر و گردن

پزشکی امروز

دستورالعمل‌ جدید تشخیص توده‌های  سر و گردن

توده‌های گردن در بزرگسالان شایع هستند، اما تشخیـص علـّت آن اغلب دشـوار است. اکنون، پزشکان دستورالعمل ‌جدیدی دراین‌‌مورد دردسترس دارند. دستــورالعمل جدید توسط آکادمی گـوش،‌ حلق‌وبیـنی ـ سر و گردن آمریکا (American Academy of Otolaryngology - Head and Neck Surgery) در راستای افزایش سرطان‌های سر‌و‌گردن مربوط‌به ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papilloma Virus) که از راه‌ جنسی منتقل‌می‌شود، تدوین شده‌است.

یکشنبه 16 دی 1397 ساعت 11:29
پزشکی امروز

«یک توده گردنی ممکن‌است حاکی‌از یک مشکل وخیم پزشکی باشد. این موضوع بدین‌معنا نیست که بیمار سرطان دارد، بلکه به‌معنای آن است که به‌ارزیابی پزشکی بیشتری نیاز دارند تا مشکل‌ وی تشخیص داده شود.» یکی از بولتن‌های آکادمی، این دستورالعمل جدید را «ابزاری مهم برای تشخیص و درمان زودهنگام» نامیده‌است.

توده‌گردنی، تکه‌ای غیرطبیعی‌است، به هر اندازه‌ای و به دلایل مختلف می‌تواند باشد. بدین‌معنا که این توده می‌تواند نشانه‌ای از عفونت ویروسی یا باکتریایی یا حتی یک تومور خوش‌خیم یا سرطانی باشد.

هدف دستورالعمل(Guideline) حاضر آن است‌که مدت تأخیر در تشخیص سرطان سر و گردن را کاهش، آزمایش‌های مناسب را ترویج و آزمایش‌های نامناسب را کاهش و درصورت شک به‌وجود سرطان، معاینه فیزیکی را تشویق‌کنیم.

به گفته آکادمی، سرطان سر و گردنHPV مثبت جزو یکی از مشکلات روبه افزایش است. انجمن سرطان آمریکا می‌گوید که دلیل آن روشن نیست، اما احتمالاً ناشی از شیوع بیشتر ارتباط جنسی‌دهانی است.

نشانه‌های معمول که نشان‌می‌دهند یک توده ممکن‌است سرطانی باشد، عبارتند‌از: اندازه روبه‌افزایش، دوام بیشتر از ۲تا۳هفته، درد گردن یا گلو، تغییر صدای فرد، مشکلات بلع، شنوایی یا گوش‌درد، کاهش وزن بدون‌توضیح و تب بالاتر از ۳۸ درجه سانتی‌گراد.

Ref: American Academy of Otolaryngology, 2017

تعداد بازدید : 999

ثبت نظر

ارسال