شماره ۱۲۳۱

درمان خط مقدم CLL درسال ۲۰۱۸

Hematology ASH,December 2018

درمان خط مقدم CLL درسال ۲۰۱۸

امروزه ‌Ibrutinib مقام‌ (خط)‌ اول درمانی‌ CLL شناخته ‌شده‌است و موجب‌شده تا در مسئولیت‌ CIT تجدید نظر نماییم.

چهارشنبه 8 اسفند 1397 ساعت 12:47
دکتر داوود منادی‌زاده - هماتولوژیست

درمان سرطان‌ لنفاوی‌ مزمن ‌CLL پیشرفت زیادی در چند‌سال‌ گذشته داشته‌است. تاکنون درمان‌(Chemoimmuno Therapy(CIT شامل Cyclophosphamide. Fludarabin‌, Rituximab بوده که نتیجه چشم‌گیری در بیماران ما داشته‌است. با شناخت بهتر ما از بیولوژی این بیماری، اخیراً بازدارنده ‌B.Cell Receptor همچون Ibrutinib اهمیت درمانی‌ CIT را کم‌رنگ‌ نموده‌است. امروزه ‌Ibrutinib مقام‌ (خط)‌ اول درمانی‌ CLL شناخته ‌شده‌است و موجب‌شده تا در مسئولیت‌ CIT تجدید نظر نماییم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه کنید.

Ibrutinib که بازدارنده Bruton’s Tyrosine Kinase می‌باشد، به‌عنوان درمان ‌اصلی‌‌ CLL به‌مقـدار ‌420mg یک‌بار در روز به تایید رسیده‌است.

این دارو اولین‌بار در فاز۱و۲ تجربه کلینیکی در۳۱بیمار مبتلا‌به‌ CLL امتحان‌شد. بیماران سن ۶۵سال یا بیشتر را داشتند و ۱۰۱بیمار مقاوم به درمان و یا عود بیماری نیز شامل این تحقیق بودند که سن متوسط آنها ۷۱سال‌‌(۶۵تا۸۴) بود. پس‌از پیگیری به‌طور‌متوسط ۵سال، ۵۵درصد هنوز روی ایــن دارو بودند. ۶درصد به‌علت عود بیماری و ۱۹درصد به‌دلیل عارضه دارو از این درمان خارج شدند. در بررسی‌کلی، فیبریلاسیون‌دهلیزی در ۳ یا بیشتر ۸درصد ملاحظه‌ گردید و پاسخ درمانی کلی(‌ORR) ۸۷درصد بود.

خاموشی کامل(Complete remission:CR) در یک‌سال ۱۰درصد و در۵سال ۲۹درصد و احتمال وجود عمر‌ عاری از پیشرفت بیماری(‌PFS) در ۵سال ۹۲درصد، در بیماران مقاوم به درمان و یا عود بیماری ۵۱سال بود. درمورد بیماران با (del(17P ۲۶ماه و افرادی‌که Complex karyotype داشتند،۳۱‌ماه بود.

در ۳۵بیمار در بررسی NIH)National Institute of Health) بیماران با (17P)۱۰ درصد یا بیشتر و یا با TP53 و در افراد مسن در پیگیری ۵ساله، عمــر عاری‌از پیشرفت‌بیماری(PFS)۷۴/۴درصد و طول‌عمر‌کلی(OS) ۸۵/۳ درصد بود. این نتیجه درمقایسه با پروتوکل‌‌ CIT که کمتر‌از ۱۲ماه بود، بسیار بهتر‌می‌باشد.

تـمـامی بیـمارانی‌که در بررسی NIH درمان شدند، زنده‌ ماندند و در‌آنها بیماری پیشرفتی نداشت.

این بررسی گرچه روی بیماران کمی(۳۵تن) انجام‌شده ولی ثابت‌می‌نماید که Ibrutinib به‌تنهایی دارویی مفید و بدون خطر‌(Safe) می‌باشد.

در بررسی فاز۳‌ (Resonate2) ۲۶۹ بیمار ۶۵ساله بیشتر به‌طور‌تصادفی با Ibrutinib و یا Chlorambucil مقایسه گردیدند. عمـرعــاری‌از پیــشرفت ‌بیماری(PFS) به‌مراتب با Ibrutinib بهتر‌از Chlorambicil بود (زمان متوسط جواب در کلرامیوسیل ۱۸/۹‌ماه بود ولی در ایبروتی‌نیب هنوز فرا نرسیده‌است). عمر عاری‌از پیشرفت بیماری در ۲سال با Ibrutinib ۸۹ درصد و با Chlorambucil ۳۴ درصد بــوده‌اسـت که ایـن یـافته ثـابت‌می‌کند‌‌ Ibrutinib، درمان خط‌اول بیماری‌ CLL می‌‌باشد.

 

تعداد بازدید : 795

ثبت نظر

ارسال