انباشت جیوه در خوراکیهای دریایی نتیجۀ تغییرات اقلیمی

انباشت جیوه در خوراکیهای دریایی نتیجۀ تغییرات اقلیمی

به این دلیل که موجودات کوچک دریایی توسط گونه‌های بزرگتر شکار می‌شوند، ترکیب جیوه در زنجیره غذایی انباشته می‌شود

شنبه 19 مرداد 1398 ساعت 22:45
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

فواید خوراکیهای دریایی و تاثیر آن روی بدن بر هیچ کس پوشیده نیست، اما در سالهای اخیر و باتوجه به تغییرات اقلیمی و آسیبهایی که انسان بر محیط زیست وارد نموده  سبب افزایش سطح جیوه در خوراکی‌های دریایی از جمله ماهی تن گردیده است . حدود چهار پنجم از جیوه موجود در محیط زیست از عوامل طبیعی و انسانی از قبیل سوخت ذغال سنگ ناشی می‌شود که به اقیانوس‌ها راه پیدا می‌کند. این ترکیب‌ها طی فعل و انفعالات شیمیایی و توسط موجودات ریز دریایی به مواد بسیار خطرناکی موسوم به متیل جیوه بدل می گردند.

بنا به اعلام محققان آمریکایی از آنجایی‌که موجودات کوچک دریایی توسط گونه‌های بزرگتر شکار می‌شوند، ترکیب جیوه در زنجیره غذایی انباشته می‌شود. همچنین با افزایش دمای آبها گونه‌های ماهی همچون ماهی روغن برای شنا کردن به کالری بیشتری نیاز دارد در نتیجه میزان خوراکی بیشتری مصرف و مقدار بیشتری مواد سمی در بدن خود ذخیره می‌کند.

 به گزارش روزنامه ایندیپندنت، متیل جیوه بر عملکرد مغز انسان تاثیر منفی بسیار بالایی داشته و در زنان باردارو همچنین کودکانی که در دوران جنینی در معرض این ترکیب قرار داشته‌اند سبب عدم رشد لازم و کافی در سیستم عصبی و مغزی آنان می گردد.  

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

 

 متیل جیوه

 

تعداد بازدید : 1624

ثبت نظر

ارسال