ارتباط واکسن سرخک و اختلال اوتیسم

Annals of Internal Medicine. 2019

ارتباط واکسن سرخک و اختلال اوتیسم

صحبت از تاثیر واکسنهای MMR در ابتلا به اختلال اوتیسم ، همواره از دهه 90 میلادی وجود داشته ،اما تاکنون هیچ دلیل محکمی بر اثبات رابطه ای قطعی در این میان ارائه نگردیده است.

شنبه 23 شهریور 1398 ساعت 17:52
غزاله صلیب، کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی

حتی طی گزارشی که در سال 1998 منتشر شد ، نخستین بار چنین ادعایی مطرح شد و رابطۀ میان واکسن های سرخک ، سرخجه و اوریون با اختلال اوتیسم مورد بحث واقع گردید . گرچه این موضوع به طور کلی از اعتبار ساقط گردید اما کشمکش جهت اثبات و رد این ادعا، همواره به بحثی داغ در این سال های متمادی در میان پژوهشگران بدل گشته است.برای هر پدرومادری نیز ، قطعا این نگرانی به وجود خواهد آمد که آیا می تواند به واکسن های ام ام آر اطمینان نماید و یا تا رسیدن به نتایج قطعی تر باید صبر کند.

ارتباط واکسن سرخک و اوتیسم

به طور طبیعی میزان تجویز واکسن پس از انتشار شبهات پیرامون این خبر کاهش یافت و همچنان برخی حاضر به انجام واکسن جهت حفاظت کودکان از این بیماری نیستند. پژوهشگران معتقدند که شیوع سرخک در سراسر جهان ، به ویژه آمریکا و اروپا امری غیرمعمول نیست و تردید در دریافت واکسن و امتناع از آن دلیل اصلی ابتلا به این بیماری است. نتایج نشانگر این موضوع است که همچنان برخی از بی خطر بودن این واکسن ها قانع نشده و بالطبع فراموشی داستان های ترسناک و نگران کننده بسیار دشوار است. اما با ادامۀ انتشار خبرهای مستند و موثق تمام شبهات پیرامون این نگرانی روزی از بین خواهد رفت.

اما برخی از افراد نیز "بررسی هایی را که سخن از عدم ارتباط میان واکسن و اوتیسم" به میان آورده است را به باد انتقاد گرفته اند. آنها معتقدند اگرچه واکسن، میزان خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش نمی دهد، اما احتمال دارد در کودکانی که مستعد ابتلا به این عارضه هستند تغییراتی ایجاد نماید.

اما نقطۀ اوج این بحث هنگامی بود که برخی منابع خبر از انتشار گزارش هایی دادند که حاکی از ابتلا به اختلال اوتیسم  پس از دریافت واکسن سرخک بود ، کودکانی که دچار عود اختلال اوتیسم (Regressive autism  ) یا همان بازگشت اختلال اوتیسم گردیدند. این عارضه زمانی رخ می دهد که کودک معمولا در حال رشد است اما ناگهان دچار اختلال در تکلم و روابط اجتماعی می گردد که این اتفاق بین 15 تا 30 ماهگی رخ خواهد داد. اما پژوهشگران با ارائه نتایج مطالعات خود بر این داستان پایان دادند.

 

 

اختلال اوتیسم

 

 

شرح پژوهش :

پژوهشگران دانمارکی طی یک ارزیابی وسیع با هدف بررسی ارتباط میان واکسن MMR (واکسن اوریون،سرخک و سرخجه) و اختلال اوتیسم ، به ویژه روی گروهی که بیش از سایرین در معرض خطر بودند، بار دیگر این ادعاهای موجود را رد نمودند.آنها با استخراج داده های جمعیت ثبتی دانمارک ، از میان 657461 کودک به اطلاعات 6517 کودک دچار اختلال اوتیسم طی 10 سال پیگیری دست یافتند. هدف از این مراحل، مقایسۀ نرخ و میزان ابتلا به اختلال اوتیسم در هر دو گروه بود. یعنی گروهی که مورد تجویز واکسن قرارگرفتند و گروهی که واکسن دریافت نکرده بودند. همانطور که انتظار می رفت ، هیچ گونه خطر افزایش ابتلا به اختلال اوتیسم در کودکانی که واکسن دریافت کرده بودند مشاهده نگردید. به همین ترتیب حتی در کودکانی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این اختلال بودند نیز ، دریافت واکسن سرخک هیچ گونه تغییری ایجاد نکرد. عواملی که گروه محققان از آن به عنوان ریسک فاکتورهای ابتلا به اوتیسم در نظر گرفتند شامل موارد زیر بود :

داشتن برادر یا خواهر دچار اختلال اوتیسم ، وزن پایین هنگام تولد ، سن پدر و مادر و استعمال دخانیات در دورۀ بارداری.

نتیجه:

طی پژوهش ها و مطالعات صورت گرفته ، واکسن های سرخک و اوریون و سرخجه ، هیچ گونه عارضه و خطری در ارتباط با ابتلا به اختلال اوتیسم در پی نخواهند داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

تعداد بازدید : 2802

ثبت نظر

ارسال