چگونه با کودکانمان از ویروس کرونا حرف بزنیم ؟

کودکان| ویروس| کرونا| عفونت|  اطلاعاتتان متناسب با سن کودکان باشد

این مهم است که کودکان، به جای باور کردن اطلاعات غلط از همکلاسی‌ها و اینترنت ، اطلاعات مفید و صحیحی را پیرامون ویروس کرونا از والدین خود بشنوند.

چهارشنبه 28 اسفند 1398 ساعت 11:58
غزاله صلیب ، کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی

 در این روزهای پر التهاب و چه با چرخ‌دستی‌های مملو از موادغذایی و چه در فضای مجازی و برنامه های تلویزیونی و چه در  محیط خانه ، بحثِ ویروس کرونا و بیماری و قرنطینه داغ است و در این میان  کودکانمان همواره پیرامون ویروس کرونا (COVID19) می‌شنوند و صحبت می کنند. با توجه به به‌روزرسانی‌های پیوسته و لحظه‌به‌لحظه، طبیعی‌است که این حجم گستردۀ اطلاعات، اضطراب و نگرانی را برای ما و کودکانمان به همراه داشته باشد.

اگر در تلاش هستید تا راهی برای توضیح این شرایط و ویروس کرونا جدید با فرزندانتان بیابید ، در این مسیر تنها نیستید. برای کمک به شما در آغاز این گفتگوی مهم، نکاتی را پیرامون شیوۀ گفتگو با کودکان ارائه نمودیم تا به گونه‌ای با آن ها حرف بزنیم که حرف‌هایمان را درک کنند و در عین حال اضطرابشان را پیرامون ویروس کرونا جدید کاهش دهیم.

 

* چگونه با کودکانمان از ویروس کرونا حرف بزنیم ؟

 

این نکات برای شروع گفتگوهای سالم با فرزندانتان شامل موارد زیر است:

 

- ابتدا اضطراب خودتان را کاهش دهید.

- بی‌درنگ گفتگو را آغاز کنید.

- از اطلاعاتی که کودکانتان از قبل پیرامون این ویروس کسب کرده اند ، آگاهی یابید.

- احساس همدلی و هم دردی کنید.

- اطلاعات مبتنی بر واقعیت را ارائه دهید و آن ها را به داشتن بهداشت صحیح تشویق کنید.

- اطلاعاتتان همیشه متناسب با سن فرزندانتان باشد.

- کارهای روزمره را بیشتر کنید.

- مراقب افزایش سطح استرس کودکانتان باشید.

 

کودکان| ویروس| کرونا| عفونت|  اطلاعاتتان متناسب با سن کودکان باشد

 

* ابتدا سطح اضطراب خودتان را نسبت به ویروس کرونا ارزیابی نمایید .

 

با توجه به گزارش و پوشش‌های رسانه‌ای پیرامون مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا، وجود اضطراب در بزرگسالان نیز امری شایع است و برای کودکان نیز کاملا قابل‌درک است که نگران خود و والدینشان باشند.  به دلیل افزایش سطح نگرانی‌ها در کودکان، والدین باید ابتدا اضطراب خود را بررسی و تحت کنترل خود در آوردند یا حداقل در برابر کودکان خود با خونسردی رفتار نمایند .

در ابتدا والدین باید در مواجهه با ترس‌های‌شان با خود صادق باشند. متاسفانه در این روزها نمونه‌های بسیاری از کودکان را مشاهده نمودیم که اذعان داشتند تمامی اطلاعاتشان از ویروس کرونا به صحبت‌های والدینشان در این باره بازمی گردد. کودکان تا زمانی که ترس والدینشان از این ویروس بیشتر نشود احساس نگرانی نمی‌کنند.

کودکان، به همان اندازه که به حرف‌های والدینشان گوش می‌دهند، به ابراز احساسات آن ها نیز توجه می‌کنند و، به‌ویژه، نوجوانان برای مقابله با این ویروس رفتارهای والدینشان را الگو قرار می‌دهند. به همین دلیل ، بررسی ترس‌های والدین و اصلاح اطلاعات غلط بسیار حائز اهمیت است و نباید اجازه دهند تا ترس‌هایشان بر آن ها غالب شوند.

بهترین اقدام در این روزها شستشوی سادۀ دست‌ها و دور نگه داشتن سیستم ایمنی بدن از عفونت‌ها از طریق داشتن خواب کافی و کاهش سطح استرس است. پانیک بخشی از مشکل است و هرگز نمی‌تواند بخشی از راه‌حل تلقی شود. در میان ترس‌ها و واقعیت‌ها همچنین بین نگرانی‌هایتان پیرامون ویروس کرونا و انجام اقدامات هوشمندانه تمایز قائل شوید.

 

*  برای صحبت با فرزندانتان صبر نکنید .

 

در نقش والدین اغلب اولین هدف ما محافظت و مراقبت از خانواده‌ است حتی اگر به معنای نادیده گرفتن و کوچک شمردن این شرایط بحرانی باشد. اما در شرایط کنونی ، صادق بودن و ارائۀ اطلاعات واقعی بهترین روش برای مقابله است. هنگامیکه در خانه اضطراب حاکم باشد، کودکان به‌راحتی آن را متوجه می‌شوند؛ بنابر این، پیشنهاد می‌کنیم که پیرامون مسائل حاکم در خانه با آن ها حرف بزنید. آموزش پیرامون ویروس کرونا جدید همانند سایر آموزش‌ها است؛ به طوری که باید در حوزۀ تخصصی خود انجام شود.

 

* دانسته‌های فرزندانتان را مشخص کنید

 

از فرزندانتان بخواهید تا در رابطه با آنچه که پیرامون ویروس کرونا می‌دانند صحبت نمایند. آن ها را تشویق کنید تا هر موضوعی را که پیرامون این ویروس شنیدند و یا خواندند با شما به اشتراک‌ بگذارند، حتی اگر فکر می‌کنند که اطلاعاتشان شایعه است. ممکن است گفته‌های آن ها را، به‌ویژه اگر بیش از یک فرزند دارید، یادداشت کنید. اطلاعاتی که از این گفتگو جمع‌آوری می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند تا حقایقی را مشخص کنید که باید در همان ابتدا با فرزندانتان در میان بگذارید.

 

* با فرزندانتان احساس همدلی داشته باشید و ترس‌هایشان را نادیده نگیرید.

 

ترس‌های فرزندتان ممکن است برای شما غیرمنطقی و یا غیرواقعی به نظر آید ، اما بدین معنا نیست که آن ها نیز این ترس‌ها را غیرواقعی و بی‌ارزش بدانند. پیش از آن که پیرامون حقایق حرف بزنید، به نگرانی‌های آنnها گوش فرادهید و ترس‌های آن ها را نادیده نگیرید. با گوش کردن به صحبت های آن ها، می‌توانید شیوۀ آغاز و ادامۀ گفتگوهایتان را مشخص نمایید. مداوم از آن ها سوال نکنید؛ به این ترتیب می‌توانید احساس آن ها را بهتر درک کنید.

گاهی نگرانی‌های کودکان بسیار ارزشمند و درست و گاهی‌ نیز براساس اطلاعات غلط است؛ بنابر این، حرف زدن درباره‌ی آن به والدین کمک می‌کند تا به احساس واقعی فرزندانشان پی ببرند. برای فرزندانتان این ترس‌ها واقعی است و آن ها به حمایت والدینشان نیاز دارند تا به آن ها کمک کنند تا نگرانی‌هایشان از ویروس کرونا را کاهش دهند.

 

* تنها به حقایق توجه کنید

 

بدیهی است که باید فقط به حقایق توجه نمایید ، اما اطلاعاتی که با فرزندانتان در میان می‌گذارید باید فقط از یک یا دو منبع نشات گرفته باشد. این امر می‌تواند به به‌حداقل رساندن سردرگمی‌ها کمک نموده و همچنین به آن ها بیاموزد که چگونه منابع دقیق را جستجو کنند.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و همچنین سازمان بهداشت جهانی دو سازمان معتبر به شمار می‌روند. همچنین سایت پزشکی امروز نیز آخرین خبرها پیرامون ویروس کرونا را به شما ارائه خواهد نمود .

 

اما برای آغاز  کار، در اینجا پنج واقعیت وجود دارد که می توانید پیرامون ویروس کرونا جدید با فرزندانتان در میان بگذارید :  

 

- ویروس کرونا جدید ( COVID19)   بسیاری از علائم مشابه با آنفولانزا، سرفه، تب، تنگی نفس، را شامل می‌شود اما (معمولا در افراد سالخورده تر)  می‌تواند بسیار جدی‌تر باشد.

- هر شخصی این نشانه ها را دارد باید به پزشک مراجعه کند و ماسک بزند تا دیگران را آلوده نکند و یا این که در خانه بماند.

- ویروس کرونا جدید منشا ویروسی دارد که عمدتا به هنگام سرفه و عطسه انتقال پیدا می‌کند.

- شستن دست‌ها و عدم تماس دست‌ها با ناحیه‌ی T صورت (چشم‌ها، بینی و دهان) می‌تواند احتمال ابتلا به ویروس کرونا جدید را کاهش دهد.

- ویروس کرونا جدید قابل درمان است .

 

* اطلاعاتتان متناسب با سن کودکان باشد .

 

هنگام صحبت کردن با کودکان کم سن و سال تر، فاصلۀ فیزیکی باید کمتر باشد، دست‌هایشان را در دست بگیرید  و یا این که باید در کنارشان بنشینید تا تماس چشمی برقرار کنید و سطح چشمانتان با آن ها هم‌سطح باشد. شیوۀ گفتگو بسته به سن کودک متفاوت خواهد بود ، برای نمونه برای استفاده از ماسک می توانید با اشاره به ماسک زدن افراد این گونه توضیح دهید که :

«ما شخصی را دیدیم که ماسک زده بود و بعضی از افراد که بیمار هستند از ماسک استفاده می‌کنند تا هنگامی که که سرفه و عطسه می‌کنند میکروب‌ها پخش نشوند.»

دربارۀ نحوه‌ی سرفه و عطسه، مانند «دراکولا» و تصویر فانتزی زیر را مثال بزنید ،  آرنج خم شده‌ و ممانعت از پخش شدن میکروب ها و این که شستشوی دست‌ها به ازبین بردن میکروب‌ها کمک می‌کند. همچنین پیرامون اهمیت این موضوع که اگر احساس کند که حالش خوب نیست باید به مراقبانش و به ما خبر دهد.»

کودکان| ویروس| کرونا| عفونت| ابتدا سطح اضطراب خودتان را نسبت به ویروس کرونا ارزیابی نمایید .

اگر فرزندان دبیرستانی و راهنمایی دارید، بهترین شیوه، بیان حقایق مربوط به ویروس کرونا جدید است و این که نشانه هایی مشابه به آنفولانزا ایجاد می‌کند اما برخی از افراد (عمدتا افراد مسن) نشانه های شدیدتری خواهند داشت. همچنین، به اهمیت رعایت بهداشت کامل تاکید نموده و به آن ها گوشزد نمایید تا در صورتی که حالشان خوب نیست ، آنرا اطلاع دهند .

برای آموزش کودکان مقطع ابتدایی، هنگام شستشوی دست‌ها با آب و صابون دو بار یک آهنگِ کوتاه برای نمونه «تولدت مبارک» را بخوانید تا ( بیست ثانیه کامل گردد) ، صورتتان را لمس نکنید و به داخل آرنج خمیده سرفه و عطسه کنید. هنگام برقراری ارتباط با کودکان لحن مثبت داشته باشید و حرف‌های مثبت بزنید

 

* از انجام امور روزانه صحبت کنید .

 

سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که خانواده‌ها تا حد امکان به برنامه‌ها و کارهای روزمره‌یشان ادامه دهند. اگر والدین به هنگام تغییر دادن برنامه‌های مدرسه، مطابقت دادن آن ها با تعطیلات و بیماری‌ها، آرامش خود را حفظ کنند و رفتار مثبتی داشته باشند، کودکان بهتر پاسخ خواهند داد. اگر نیاز به تغییری وجود داشته باشد، گفتگوهایتان را با نگرشی مثبت آغاز کنید.

 

* رفتار کودکان خود را تحت نظر قرار دهید .

 

بسیاری از کودکان از ابراز کلامی ترس‌ها و نگرانی‌هایشان مقاومت می‌کنند. این مسئله اغلب می‌تواند به تغییرات رفتاری منجر شود. بسته به سن کودک، آن ها ممکن است در ابراز احساساتشان از مهارت‌های ارتباطی استفاده کنند و یا ممکن است نتوانند احساساتشان را منتقل کنند اما بسیاری از کودکان و نوجوانان با رفتارهایشان نگرانی‌های خود را را بروز می‌دهند.

نشانه‌های استرس و اضطرابی که باید به دنبال آن ها باشیم عبارتنداز: مشکلات خواب، سردرد، درد معده است.

اما در این شرایط چگونه باید عمل کنیم ؟ همیشه در کنار فرزندانتان حضور داشته باشید و سرتان را با آن ها گرم کنید (این به معنای این است که خود را غرق در تلفن نکنید) و ببینید که فرزندانتان به شما چه می‌گویند. آیا به‌راحتی عصبانیت و ناراحتی‌شان را ابراز می‌کنند؟ آیا کناره‌گیری می‌کنند؟ آن علائم رفتاری نشانگر احساسات فرزندانمان هستند و باید آگاه باشیم که آن ها به پشتیبانی بهتری نیاز دارند.

 

نکته مهم و پایانی :

 

این مهم است که کودکان، به جای باور کردن اطلاعات غلط از همکلاسی‌ها و اینترنت (به صورت آنلاین)، اطلاعات مفید و صحیحی را پیرامون ویروس کرونا از والدین خود بشنوند. اگرچه ممکن است در ابتدا شروع گفتگو برایتان دشوار باشد، به یاد داشته باشید که هم شما و هم فرزندتان پس از حرف زدن پیرامون اقدامات پیشگیرانه در مورد شستن دست‌ها، اطلاع دادن به بزرگترها به هنگام احساس ناخوشی و گوش دادن به ترس‌ها و نگرانی‌ها، احساس بهتری پیدا خواهید کرد.

 

 

 

 

تعداد بازدید : 1373

ثبت نظر

ارسال