شستن دست‌ها برای مقابله با کرونا در بیماری های پوستی

ویروس کرونا| ویروس| بیماری| درمان| پوست|* بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا :

تا به امروز مهمترین و اصلی ترین راه جهت پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا(COVID-19) را، تمامی سازمان های بهداشتی در به شستشوی مکرر و صحیح دست‌ها خلاصه نموده اند. با این وجود، شستن مکرر دست‌ها می‌تواند بیماری‌های پوستی ، مانند اکزما و یا پسوریازیس، را تشدید نماید. در این باره، به برخی از توصیه‌های کارشناسان توجه کنیم.

دوشنبه 26 اسفند 1398 ساعت 15:35
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

* بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا :

 

شستن مکرر و کامل دست‌ها یکی از بهترین شیوه‌ها برای کند کردن گسترش ویروس کرونا (SARS-CoV-2 ) است.

 

برای به‌روزرسانی تازه‌ترین تحولات درباره‌ی ویروسِ کرونای جدید و کووید 19، اینجا را کلیک کنید.

 

ویروس کرونا، از ووهانِ چین آغاز گردید و اکنون با نام SARS-CoV-2 یا COVID19 شناخته شده و در بیشتر قاره‌ها، شیوع یافته است. از آنجا که این ویروس به لحاظ علمی، ویروسی جدید است؛ پژوهشگران همچنان به دنبال راهی برای پیشگیری، درمان و یا معالجۀ این بیماری هستند.

نهادهایی، مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO) و مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها CDC))، توصیه‌هایی را در این‌باره مطرح کردند. مهم‌ترین آن ها شستن دست‌ها با آب و صابون و یا ژل‌های حاوی الکل است.

 

*بیماری‌های پوستی و شستشوی دست‌ها  جهت پیشگیری از کرونا :

 

شستشوی دست‌ها یکی از قدرتمندترین شیوه‌ها جهت کند نمودن سرعت شیوع بیماری‌های عفونی است. باوجوداین، در مبتلایان به بیماری‌های پوستی و پوست‌های خشک، مانند اکزما و یا پسوریازیس، شستن افراطی دست‌ها می‌تواند به آسیب‌های پوستی و زخم شدن دست‌ها منجر شود. حتی در اشخاصی که پوست سالم دارند، استفادۀ بیش از حد از صابون‌ها و ضدعفونی‌کننده‌‌ها می‌تواند موجب خشکی و ترک‌خوردگی پوست شوند.

 

به گفتۀ دکتر زینب لافتاح (Zainab Laftah )، مشاور پوست و سخنگوی بنیاد مراقبت‌های پوستی ، «استفادۀ مکرر از ضدعفونی‌کننده‌های دست و شستن دست‌ها می‌تواند پروتئین‌های اپیدرم (لایه‌ی بالای پوست) را ازبین برده که این امر موجب به خطر افتادن لایۀ دفاعی پوستی (Skin Barrier) و بنابر این، خطر ابتلا به عفونت می‌شود.

علاوه‌بر این، صابون‌ها موجب درماتیت دست می‌شوند که باعث خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش و قرمزی پوست، به‌ویژه در فضاهای میان انگشتان و روی بند انگشتان، می‌شود.»

توصیه محققان جهت پیشگیری از بروز این شرایط استفاده از مرطوب‌کننده‌های معمولی است. مبتلایان به بیماری‌های پوستی بیش از سایرین در معرض آسیب‌ها قرار دارند. پیشنهاد دیگر برای این گروه از بیماران، شستشوی دست‌ها با استفاده از شوینده‌های حاوی مرطوب‌کننده ای است که حاوی مواد ضدباکتریایی، به‌عنوان نمونه: کلرهگزیدین یا کلرید بنزالکونیوم، هستند.

 

ویروس کرونا| ویروس| بیماری| درمان| پوست|* بهترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا :

 

اما اشاره به این نکته نیز حائز اهمیت است که یکی از پژوهش‌های جدید نشان داد که «ضدعفونی‌کننده‌های دست که حاوی مواد بیوکسیل هستند در ریشه‌کن کردن ویروس کرونا اثربخشی کمتری از ژل‌های حاوی الکل دارند.»

 

اما علاوه‌بر مرطوب‌ کردن دست‌ها، خشک کردن دست‌ها نیز حائز اهمیت است. این امر به دو دلیل اهمیت دارد: اول، میکروب‌ها راحت‌تر می‌توانند بین دست‌های مرطوب منتقل شوند.

دوم ، آب به‌تنهایی و به‌واسطۀ کاهش دادن چربی طبیعی دست‌ها، به هنگام تبخیر، سبب خشک شدن پوست می‌شود و به این ترتیب لایۀ دفاعی پوست (Skin Barrier) را ازبین می‌برد.

 

به طور کلی، محققان یکی از دو گزینه های زیر را توصیه می‌کنند:

 

- دست‌هایتان را با صابون و یا با مرطوب‌کننده و آب بشویید و سپس از مرطوب‌کننده استفاده نمایید.

- از ژل‌های حاوی الکل استفاده نموده و سپس به دست‌هایتان مرطوب‌کننده بزنید.

 

مرطوب نمودن دست‌ها نیز در عین حال ممکن است خواص ضدمیکروبی ژل‌های دست را به خطر بیاندازد. محققان معتقدند  که «مرطوب‌کننده‌ای که حاوی کف می باشد، می‌تواند به‌عنوان جایگزینی برای صابون عمل و پوست دست‌ها را کمتر خشک کند؛ بنابر این، پوست‌های ترک‌خورده را نرم‌تر می‌کند.

 اگر بیماران نیاز داشته باشند تا از الکل و یا ژل ضدعفونی استفاده کنند، (این مسئله ممکن است اگزما و یا بیماری پوستی را تشدید کند)، باید بلافاصله پس استفاده به پوستشان نرم‌کننده بزنند تا تحریک پوستی را به حداقل برسانند.

 

* آسیب پوستی بر اثر شستشوی بیش از حد دست ها :

 

شستشوی مکرر دست ها از عوامل اساسی پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا است . باوجوداین، برای کمک به به‌حداقل رساندن تاثیر افزایش شستشوی دست‌ها بر پوست‌های آسیب‌دیده، توصیه‌های زیر را در نظر بگیرید :

 

- مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها در درمان درماتیت‌های دست بسیار حائزاهمیت هستند. آن ها به ترمیم پوست بیرونی و آسیب‌دیده کمک نموده و رطوب پوست را حفظ می‌کنند. افراد باید در طول روز به طور مکرر و زمانی که پوستشان خشک شده است، از آن استفاده نمایند.

 

- استفاده از نرم‌کننده، پس از شستن دست‌ها، می‌تواند به پیشگیری از آسیب‌دیدگی پوست کمک کند. توصیه می گردد که برخی از افراد ممکن است شب‌ها به دست‌هایشان نرم‌کننده بزنند و از روی آن دستکش نخی بپوشند.

 

- هنگام شستن دست‌ها، با استفاده از مواد تمیزکننده، و یا شامپو کردن موهای کودکان، می‌توان با پوشیدن دستکش‌های لاتکس و یا پلاستیکی از پوست دست‌هایمان محافظت کنیم.

 

* سرکوب‌کننده‌های سیستم ایمنی :

 

برخی از بیماری‌های پوستی اختلالات ایمنی را در پی دارند. به همین دلیل، پزشکان گاهی‌اوقات سرکوب‌کنندگان سیستم ایمنی، از جمله متوترکسات و سیکلوسپورین، تجویز می‌کنند.

 

اما برخی همواره نگران این موضوع هستند و در مصرف این داروها دچار شبهه هستند.  اما مدرک مستحکمی دال بر این که با سرکوب سیستم ایمنی لزوما خطر ابتلا به ویروس کرونا افزایش می‌یابد و یا این که در چنین افرادی روند بیماری شدیدتر است، وجود ندارد.

 

 باوجوداین، مطالب زیادی وجود دارد که باید پیرامون این ویروس درک نموده و پیروی از این توصیه‌ها بسیار حیاتی است.

 

انجمن متخصصین پوست انگلیس دوباره به این موضع تأکید کرد. و به‌صراحت بیان کرد که «کرم‌هایی که برای بیماری‌های پوستی استفاده می‌شوند، به مقدار صحیحی که متخصصان پوست و پزشکان توصیه می‌کنند، خطر ابتلا به بیماری کرونا و یا ابتلا به شدیدترین نوع بیماری را افزایش نمی‌دهند.

 

در حال حاضر، بسیاری از مردم تصمیم دارند تا درمانشان را ادامه بدهند تا زمانی که شواهد محکمی مبنی بر این موضوع وجود داشته باشد. با هر گونه تصمیم‌گیری پیرامون متوقف نمودن درمان باید این نکته را در نظر داشت که بیماری پوستی ممکن است وخیم‌تر شود. همچنین دسترسی به خدمات بهداشتی‌درمانی در ماه‌های آینده ممکن است دشوارتر شود.»

متاسفانه هیچگونه پاسخی جامع برای این بیماران وجود ندارد. تصمیم‌گیری‌ها در هر پرونده‌ای متغیر است. متوقف کردن داروهای سرکوب‌کنندۀ سیستم ایمنی ممکن است به بروز بیماری‌های زمینه‌ای منجر شود. و باید به این مسئله توجه کرد.»

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه نمایید.

مهم‌ترین موضوع این است که شستن دست‌ها بسیار ضروری است و افرادی که پوست دست‌هایشان خشک است و یا به بیماری‌های پوستی مبتلا هستند باید برای به‌حداقل رساندن آسیب‌های پوستی از نرم‌کننده و از صابون‌های حاوی نرم‌کننده استفاده کنند.

 

 

 

تعداد بازدید : 2261

ثبت نظر

ارسال