آیا بیماری زردی خطرناک است؟

آیا بیماری زردی خطرناک است؟

یرقان به‌ خودی خود برای سلامت بدن خطر محسوب نمی‌شود، بلکه نشانگر بیماری خاص دیگری است که باید درمان شود.

دوشنبه 31 تیر 1398 ساعت 15:34
دکتر اکرم پورشمس ، متخصص گوارش

بیماری زردی یا همان یرقان ، بیماری است با منشا کبدی که از مهمترین نشانه های ابتلا به آن تغییر رنگ پوست بدن و چشم به رنگ زرد است. این تغییر رنگ در اغلب اوقات در اثر رسوب و تجمع غلظت بیلی روبین (رنگ دانه های صفراوی) به زیرپوست و مخاط، ایجاد می گردد. بیلی روبین نیز حاصل تخریب گلبول‌های قرمز در بدن است که نامحلول در آب است و از این رو هنگام حرکت به سوی کبد با آلبومین ترکیب می گردد.  اما این ترکیب که به کبد می‌رسد، از آلبومین جدا شده و با ماده دیگری که از مشتقات گلوکز است ترکیب خواهد شد. این مجموعه به‌صورت رنگدانه صفراوی در طول مجاری صفراوی همراه با صفرا حرکت نموده و وارد روده‌ها می گردد تا به وسیلۀ مدفوع دفع گردد .
اما از دلایل تخریب بیش از حد گلبول‌های قرمز بدن به طور طبیعی هنگامی است که مجرای صفراوی مسدود گشته و یا زمانی که کبد تحت تأثیر عوامل عفونت‌زا مانند میکروب یا ویروس قرار بگیرد و نتواند نقش طبیعی خود را ایفا کند؛ اینجاست که، بیلی روبین خون افزایش یافته و زمینه سازی بروز یرقان می گردد.

بیماری زردی در نوزادان :

بیش از نیمی از نوزادان طبیعی و سالم در روزهای نخست زندگی خود بیماری زردی را تجربه خواهند نمود. اگر کودک شما نیز به این بیماری دچار شده ،  موضوع نگران کننده ای وجود ندارد. زردی در یک کودک سالم، هنگامی رخ می دهد که سطح بیلی روبین در خون افزایش یافته و ممکن است به سیستم عصبی نیز آسیب برساند. توجه گردد اگر شکم و یا پاهای کودک زرد به نظر می رسد، باید این موضوع را با پزشک در میان بگذارید.

 

بیماری زردی

 

بیلی روبین چیست؟

بیلی روبین ماده ای شیمیایی است که حاصل تخریب طبیعی سلولهای قرمز پیر تولید می‌شود.  نوزادان، به دلیل بالا بودن میزان گلبولهای قرمز حامل اکسیژن و عدم توانایی کبد در متابولیز بیلی روبین اضافی، بیلی روبین بالایی دارند. هر چه سطح بیلی روبین بالاتر از حد نرمال  برود، بیماری زردی از سر به سمت پائین و به سوی گردن و سپس به قفسه سینه پیش می رود تا اینکه در موارد شدید، نهایتاً به پنجه پا می رسد. این نوع زردی که اصطلاحاً فیزیولوژیک نامیده می شود (برخلاف انواع نادر و شدیدتری که بدلیل بیماری کبدی یا ناسازگاری خونی با مادر ایجاد می شود) اغلب خطری برای سلامت شیرخواران سالم و رسیده (نه ماهه متولد شده) محسوب نمی شود.

آیا یرقان بیماری خطرناک است؟

یرقان به‌ خودی خود برای سلامت بدن خطر محسوب نمی‌شود، بلکه نشانگر بیماری خاص دیگری است که باید درمان شود. اگر پزشک ، تشخیص ملتهب شدن کبد را بدهد، فرد مبتلا به یرقان باید در دوران بیماری، رژیم غذایی کم‌چربی و پرکربوهیدارت داشته باشد. اگر عفونت دیده نشود، آزمایش‌هایی جهت یافتن علت قطع جریان طبیعی صفرا انجام می‌شود و اگر سنگ یا توموری وجود داشته باشد، عمل جراحی صورت می‌گیرد .

مقاله مرتبط: زردی چیست؟

 

تعداد بازدید : 16244

نظرات

محمد

2 سال و 9 ماه و 1 روز پیش

من ۲۸سالمه الان چند سال یرقان دارم ایا خطر دارد

حسین

2 سال و 1 ماه و 22 روز پیش

من ۴۳ سال دارم بیماری کمبود پلاکت داشتم از سال ۸۸متوجه شدم تا الان قوص پرنیزولن مصرف میکنم حالا داخل آزمایشم چربی و زردی تشخیص دادن

ثبت نظر

ارسال