شماره ۱۱۸۲

حسگر گوشی ناظربر عملکرد قلب، مغز و ریه

Imperial college london

حسگر گوشی ناظربر عملکرد قلب، مغز و ریه

حسگرگوشی از فوم و قالبی به‌شکل گوش ساخته‌شده که مانند سوراخ گوش معمولی می‌باشد. به‌همان اندازه که از حسگرهای مکانیکی برای تشخیص فعالیت مغز بهره می‌برد، از حسگرهای الکترونیکی نیز استفاده می‌کند.

شنبه 12 مرداد 1398 ساعت 10:12
گروه ترجمه سایت پزشکی امروز

دانشمندان با هدف نظارت برعملکرد قلب، مغز و ریه‌ها به‌منظور سلامتی و تناسب اندام، ‌حسگری را توسعه داده‌اند که در گوش قرارمی‌گیرد (Ear Plug Sensor).

محققان امپریال کالج لندن، در بررسی‌های اولیه پیشین که شامل آزمایش دستگاه روی ۲۴ فرد می‌شد، توانایی نمونه اولیه را برای نظارت بر فعالیت مغز، قلب و تنفس نشان‌دادند.

تکنولوژی گوشی

درحال‌حاضر، آخرین بررسی نشان‌داده‌است که تکنولوژی«گوشی» یا Hearable آنها، دارای پتانسیل نظارت برعملکرد قلب نیز می‌باشد. دربررسی اولیه، دستگاه جدید درون‌ـ‌گوشی نظارت براطلاعات قلب ‌۶تَن را به‌طور دقیق ضبط کرد.

این دستگاه با اندازه‌گیری اتساع و انقباض عروق خونی‌کوچک در کانال گوش و با استفاده از بخش مکانیکی حسگر الکترومکانیکی، پالس قلب را تشخیص‌داد. بخش الکترودی حسگر برای تشخیص الکتروکاردیوگرام معتبر بالینی و کاملی که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند، مورد استفاده قرار گرفته است. بر‌اساس این نتایج و یافته‌های اولیه پیشین، محققان معتقدند که ممکن‌است درآینده، حسگرگوشی‌ها به‌سوی تشخیص و مدیریت بیماری‌های قلبی مانند حمله قلبی و یا ضربان قلب‌نامنظم(آریتمی)رفته و همچنین سلامت عمومی بدن را نیز تحت نظربگیرد.

آنها پیش‌بینی می‌کنند که ممکن‌است دستگاه نظارت برقلب برای استفاده بیماران و پزشکان، آسان‌تر و راحت‌تر باشد. تست هولتر الکتروکاردیوگرام سنتی (Traditonal Electrocardiogram:ECG) شامل پوشیدن کمربند سینه به‌مدت ۲۴ساعت می‌باشد. بااین‌حال، دستگاه درون‌گوشی به‌طور غیرقابل‌دید داخل‌گوش قرارمی‌گیرد؛ به این معنی که می‌توان آن‌را زمان طولانی‌تری به‌کاربرده و به این طریق تصویری درازمدت از فعالیت قلب بیمار تهیه‌نمود.

حسگرگوشی از فوم و قالبی به‌شکل گوش ساخته‌شده که مانند سوراخ گوش معمولی می‌باشد. به‌همان اندازه که از حسگرهای مکانیکی برای تشخیص فعالیت مغز بهره می‌برد، از حسگرهای الکترونیکی نیز استفاده می‌کند.

«این آخرین قسمت تحقیق درمورد موضوعی‌است که ما فکر می‌کنیم می‌تواند قطعه تطبیق‌پذیر جدیدی از فن‌آوری پوشیدنی(Wearable) باشد. درحال‌حاضر محققان تعدادی آزمایش روی حسگر تولیدی خود انجام‌داده‌اند که بر تشخیص نشانه‌های حیاتی دربدن تمرکز دارند. نتایج‌اولیه بسیارجالب هستند، به‌علاوه پژوهشگران هنوز از مشاهده استفاده آن درخارج از محدوده آزمایش دور هستند. ولی همچنان راه‌های هیجان‌انگیز زیادی برای کشف‌کردن پیش‌روی آنها باز است».

• کاربردهای آینده:

این فن‌آوری هنوز در مراحل توسعه اولیه قرار دارد، اما محققان می‌گویند که این دستگاه همچنین دارای کاربردهای بالقوه دیگری مانند علم خواب و نظارت بر خستگی، صرع، دارورسانی و احراز هویت فردی نیز می‌باشد. با نظارت بر مغز، این دستگاه می‌تواند به‌عنوان یک‌روش جدید امنیت سایبری نیز مورد استفاده قراربگیرد که در آن از سیگنال‌های‌مغز، بسیار شبیه به قفل اثر انگشت یک تلفن هوشمند، برای فعال‌کردن دستگاه استفاده‌می‌شود. برخلاف اثر انگشت، امواج‌مغزی غیرقابل‌جعل هستند.

همچنین ممکن‌است از این دستگاه در زمینه‌های دیگری مانند سلامت و صنعت تناسب اندام نیز استفاده‌شود. محققان براین باورند که با استفاده از نظارت بر قلب و ریه، سنسور می‌تواند عملکردی مشابه با مچ‌بندهای تعقیب‌کننده تناسب اندام داشته‌باشد.

با این‌حال، برخلاف مچ‌بندهای تعقیب‌کننده که از بازو بر اندام بدن نظارت می‌کنند، حسگرگوش، به‌رغم سیگنال نسبتاً ضعیف، ممکن‌است نتایج پایدارتری کسب‌کند، زیرا موقعیت گوش نسبت به اندام‌های داخلی تقریباً همیشه یکسان می‌باشد.

طی آزمایش‌های اولیه گذشته در انسان، محققان نشان‌دادند که نمونه اولیه می‌تواند برای نظارت برترکیبی از نشانه‌های حیاتی و عملکرد مغز استفاده‌گردد که می‌تواند برای کنترل و نظارت براسترس، اضطراب، اختلالات خواب و بیماری‌های قلبی نیز مورد استفاده قرارگیرد.

درنهایت، محققان این هدف را دنبال می‌کنند که این دستگاه به صورت بیسیم، داده‌ها را بی‌درنگ برای تهیه نتایج فوری و تجزیه‌و‌تحلیل به پزشکان منتقل‌نماید، چرا که‌این‌امر می‌تواند فرصت‌های‌جدیدی را در مراقبت از بیماران به‌وجود آورد.

به‌عنوان مثال، معمولاً از بیمارانی که طی یک شب در کلینیک‌های خواب تحت نظارت قرارمی‌گیرند، خواسته می‌شود تا دستگاه‌های نظارتی را روی ریه‌ها، قلب و مغز خود بپوشند که همگی آنها موجب یک محیط خواب غیرطبیعی برای فرد می‌گردند. به‌کاربردن این قطعه درون‌گوشی به این معنی است که بیماران می‌توانند برای چند روز تحت نظارت قرارگیرند و در تخت خودشان بخوابند، درحالی‌که داده‌ها بی‌درنگ منتقل‌گشته و کیفیت نظارت بهبود می‌یابد.

«این یک قطعه بسیار هیجان‌انگیز از فن‌آوری است، اما شواهد موجود آن روی انسان محدود می‌باشد. اکنون ما تلاش خواهیم‌کرد تا این نتایج مقدماتی را در عمل به‌کار گیریم تا در نهایت ‌بتوانیم از آن در موقعیت‌های واقعی استفاده نماییم.»

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت پزشکی امروز مراجعه کنید.

ئ

تعداد بازدید : 2034

ثبت نظر

ارسال