وزیر بهداشت خبرداد: رشد در حوزه سلول های بنیادی در کشور بسیار چشمگیر بوده است

پزشکی امروز

وزیر بهداشت خبرداد: رشد در حوزه سلول های بنیادی در کشور بسیار چشمگیر بوده است

دوشنبه 29 خرداد 1396
پزشکی امروز

وزیر بهداشت خبرداد:

رشد در حوزه سلول های بنیادی در کشور بسیار چشمگیر بوده است

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه طی سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری در حوزه تحقیقات سلول‌های بنیادی صورت گرفته و توانسته ایم با استفاده از نتایج این تحقیقات، در راستای درمان بسیاری از بیماری‌ها گام برداریم.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی با اشاره به اینکه امروزه در کشورهای در حال توسعه ارزش افزوده توسط انسان های اندیشمند و کاردان ایجاد می شود، اظهار کرد: نیروی انسانی متخصص و فعال در خلق ارزش افزوده نقش بیشتری دارند، به گونه ای که مشاهده می شود برخی داروهای نوترکیب با قیمت های گزاف در بازار جهانی به فروش می رسد که این میزان معادل هزاران بشکه نفت است، البته سهم کشور در تولید علم طی سال های اخیر مشهود بوده است و در همین مسیر توانسته ایم بیش از ۹۵ درصد داروی کشور را در داخل تولید کنیم.

هاشمی ادامه داد: با توجه به نقش علم و فناوری در افزایش تولید ناخالص ملی باید به سمتی حرکت کنیم که اساتید جوان، دانشجویان نخبه و افرادی که خارج از مرزها هستند بتوانند  به ارتقا و خلق ثروت در کشور کمک کنند.

وی گفت: در این عرصه داشتن دانش فنی و ساخت دارو در مقیاس آزمایشگاهی به تنهایی کافی نیست، بلکه ایجاد شرایط خاص تولید هر دارو یک ضرورت است که بدون وجود چنین شرایطی هیچ دارویی قابلیت عرضه در بازار برای مصارف انسانی نخواهد داشت.

وزیر بهداشت با بیان اینکه رشد مقالات در کشور افزایش یافته ولی روند تجاری سازی و تولید فناوری نیازمند تلاش جدی و توجه از سوی سیاست گذاران است، تاکید کرد: حدود ۵۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت در حال فعالیت هستند که به واسطه آنها صدها شغل ایجاد شده است، بنابراین باید فرصت را برای خلاقیت و حضور این شرکت ها ایجاد کنیم تا بتوانیم به مرحله صادرات برسیم.

وزیر بهداشت در بخش بعدی سخنان خود به اهمیت حوزه سلول‌های بنیادی اشاره کرد و گفت: در سال های آینده می توانیم به تدریج از سلول های بنیادی برای درمان بیماری ها استفاده کنیم و خوشبختانه طی سال‌های گذشته پیشرفت چشمگیری در حوزه تحقیقات سلول های بنیادی اتفاق افتاده و برگزاری جشنواره‌های علمی این حوزه نیز می تواند در این راستا تاثیرگذار باشد.

تعداد بازدید : 754

ثبت نظر

ارسال