استقبال ۱۷ استان کشور از نخستین کارگاه دانش‌آموزی سلول بنیادی

پزشکی امروز

استقبال ۱۷ استان کشور از نخستین کارگاه دانش‌آموزی سلول بنیادی

دوشنبه 29 خرداد 1396
پزشکی امروز

نخستین کارگاه شکوفایی و خلاقیت دانش‌آموزی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول‌های بنیادی معاونت علمی با حضور نمایندگانی از ۱۷ استان کشور برگزار شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نخستین کارگاه شکوفایی و خلاقیت دانش‌آموزی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی با هدف ارائه دستاوردهای حاصل از این کارگاه برای بخش دانش‌آموزی دومین جشنواره ملی و کنگره بین‌الملل سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی  در پژوهش سرای دانش آموزی ملاصدرای کرج برگزار گردید.

این رویداد در دو بخش آموزش و ترویج شامل پوستر، بازی‌های رایانه‌ای، اسباب‌بازی، انیمیشن و گرافیک و نیز پژوهش شامل مقاله و طرح ایده طی ۵ روز برگزار شد.

طی دو روز اول دانش آموزان در بخش آموزش و ترویج و دو روز بعد در بخش پژوهش فعالیت کرده و در قالب گروه‌های مختلف در کارگاه‌ها با کمک مربیان رشته‌های تخصصی به تولید محصولات ترویجی و پژوهشی پرداختند.

آثار منتخب در این کارگاه، تا زمان برگزاری جشنواره در تیرماه ۹۶ فرصت دارند تا با بهبود کیفیت برای ارائه در بخش دانش آموزی، جشنواره آماده شوند.

سید جواد محسنی مسوول کمیته دانش‌آموزی دومین جشنواره سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در راستای برگزاری نخستین کارگاه شکوفایی و خلاقیت دانش آموزی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: این همایش محصول زحمات شبانه روزی و کار گروهی طاقت فرسایی است که در سطح مقامات کشوری دنبال شده است.

به گفته وی هدف معاونت علمی از برگزاری این کارگاه‌ها پرورش ذهن، پیگیری کار گروهی از طریق پژوهش‌سرا، ایده پردازی و آشنایی دانش آموزان با مفاهیم سلول‌های بنیادی است.

محسنی گفت: دانش آموزان این حوزه واقعاً با استعداد هستند و تنها در طی  یک روز برگزاری این کارگاه ۲۶ ایده توسط دانش آموزان ارائه شد که می‌توان گفت سه ایده قابلیت ثبت اختراع جهانی دارند. به خصوص ایده‌هایی که در زمینه بازسازی و طراحی و ساخت نرم افزار تلفن همراه هستند قابل تجاری سازی می باشند.

 برای کسب رتبه اول در منطقه باید به دانش آموزان توجه کرد

امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول‌های بنیادی معاونت علمی در آیین اختتامیه نخستین کارگاه شکوفایی و خلاقیت دانش آموزی علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی گفت: باعث خوشحالی من است که هم اکنون شهر کرج پایتخت سلول بنیادی ایران در حوزه دانش آموزی رده زیر 18 سال ایران است.

وی خاطر نشان کرد: در سال‌های قبل ایران در حوزه سلول‌های بنیادی رتبه ۳۱ را دارا بود، این رتبه بعدها به ۲۷-۲۶ رشد یافت، اما اکنون دو سال است که سلول‌های بنیادی ایران در رتبه ۲۰ جهانی ( و با در نظر گرفتن تنها سال ۲۰۱۶ در رتبه ۱۵ جهانی ) و همچنین در بین کشورهای اسلامی رتبه اول را کسب کرده است.

حمیدیه با اشاره به این که هدف گذاری ۱۰ سال آینده کسب رتبه های اول در دنیا است گفت: برای رسیدن به این مهم باید بیش از پیش در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کرده و ذخیره دانش آموزی خود را تقویت کنیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول‌های بنیادی معاونت علمی با تاکید بر ارتباط  خوبی که میان وزارت علوم، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برقرار شده است، توضیح داد: اگر ایران بخواهد در حوزه سلول‌های بنیادی حضور پررنگ داشته باشد، هیچ امکانی وجود ندارد مگر این که اتحادی بسیار خوب به صورت طولی و عرضی داشته باشیم. هم در سطوح بالاتر و هم سطوح همسان.

وی افزود: دبیر خانه دانش آموزی سلول های بنیادی ایران در استان البرز باید به صورتی قوی باشد که تمام آموزش و پرورش ایران را زیر سایه و چتر حمایت خود داشته باشد و تمامی دانش آموزان ایران از این آموزش بهره مند شوند.

حمیدیه ابراز امیدواری کرد ان شاءالله ایران حائز رتبه ی اول سلول های بنیادی در سطح بین المللی شود و افزود: اگر ایران امروز در حوزه ی ورزشی در کشتی و در هنر فرش بافی زبان زد است، باید با همت آموزش و پرورش تلاش کنیم تا سلول‌های بنیادی ایران نیز در دنیا در حوزه ی علم و فناوری بهترین باشد.

 استقبال ۱۷ استان کشور از نخستین کارگاه سلول بنیادی

خسرو ساکی، مدیرکل آموزش و پرورش منطقه البرز در اختتامیه این رویداد گفت: دانش آموزانی از ۱۷ استان کشور از جمله سمنان، قم، فارس، مرکزی، یزد، قزوین، کرمان، اردبیل، لرستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، تهران، البرز در این رویداد شرکت داشتند.

وی با ابراز خرسندی از این استقبال گسترده،گفت: استان البرز به عنوان دبیرخانه کشوری دانش آموزی سلول بنیادی و پزشکی بازساختی کشور انتظار چنین استقبالی را در نخستین دوره برگزاری این کارگاه‌ها نداشت که میزبان دانش آموزان و مربیان ۱۷ استان کشور باشد. 

ساکی افزود: پیام رسای این حضور گسترده این است که  نوجوانان و جوانان این سرزمین مشتاق یادگیری و پژوهش هستند و از هر فرصتی برای پژوهش های علمی بهره برداری میکنند.

وی خاطر نشان کرد: ممکن است برخی برای عدم رشد علم بهانه‌هایی چون بی انگیزگی جوانان را ارائه کنند، اما این حضور پر شور نشان می‌دهد انگیزه قوی علم دوستی و پژوهش مداری در میان دانش آموزان ایرانی زنده است

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی کارگاه کشوری خلاقیت

تعداد بازدید : 850

ثبت نظر

ارسال