شماره ۱۰۹۸

ژن درمانی در بیماری‌های شایع مغز

پزشکی امروز

ژن درمانی در بیماری‌های شایع مغز

محققان برای اولین‌بار موفق به شناسایی سلول‌هایی که در طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مغزی از‌جمله بیماری آلزایمر، مولتیپل‌اسکلروز و معلولیت‌های ذهنی (Intellectual disabilities) نقش‌دارند، گشتند که این یافته‌ها ارائه‌کننده‌ی نقشه‌ی راهی جهت توسعه‌ی درمان‌های جدید هدفمند برای این بیماری‌ها می‌باشند.

این گروه با مقایسه‌ی داده‌های به‌دست‌آمده و ژن‌هایی که با رایج‌ترین بیماری‌های مغزی مانند آلزایمر، اختلالات اضطرابی، اوتیسم، ناتوانی‌هوشی (معلولیت ‌ذهنی)، مولتیپل‌اسکلروز، اسکیزوفرنی و صرع مرتبط می‌باشند، دریافتند که در برخی‌از بیماری‌ها به‌جای سلول‌های عصبی‌که انتقال‌دهنده‌ی ‌پیام‌ها در مغز هستند، ابتدا سلول‌های‌پشتیبان (Support cells) آسیب می‌بینند. برای نمونه؛ بیماری آلزایمر که با آسیب‌رساندن به سلول‌های عصبی‌ (Neurons) مشخص‌می‌شود. تلاش‌های پیشین جهت درمان این بیماری، روی ترمیم این آسیب متمرکز شده‌ بودند. آسیب نوعی‌سلول متفاوت با نورون‌ها به‌نام سلول‌های ‌میکروگلیال‌‌ (Microglial Cells)، عامل ‌آغاز بیماری است و آسیب به سلول‌های‌عصبی(نورون‌ها) از نشانه‌های ثانویه‌ی پیشرفت بیماری بوده و توسعه‌ی داروهایی که سلول‌های میکروگلیال را هدف قرار‌می‌دهند، امید برای درمان این بیماری را فراهم نموده‌است.

روش فوق همچنین می‌تواند برای پیداکردن اهداف درمانی جدید برای سایر بیماری‌ها با منشأ ژنتیکی نیز استفاده‌ گردد.

مغز پیچیده‌ترین اندام بدن و ملغمه‌ای از انواع سلول‌ها است و پی‌بردن به این مسأله که‌کدام یک از این سلول‌ها در بیماری‌های این عضو حیاتی دچار نقص شده‌اند،از اهمیت بالایی برای توسعه‌ی داروهای جدید برخوردار می‌باشد.

Ref: Edinburgh's Centre for Clinical Brain Sciences ; March 2016

 

تعداد بازدید : 1770

ثبت نظر

ارسال