شماره ۱۰۴۱

کشف راز سندرم نادر عدم تعریق

دکتر سیدعلی فاطمی - داخلی

یک گروه از پژوهشگران بین‌المللی، کشف کردند که جهش تنها یک ژن، تولید عرق را متوقف می‌کند و به‌خاطر افزایش خطر بیش‌گرمایی(hyperthermia) و بروز گرمازدگی (heatstroke)، شرایط خطرناکی فراهم می‌شود. ژن ITPR2، جریان اولیه‌ی سلولی را در غدد عرق‌زا کنترل می‌کند، آزادسازی کلسیم لازم برای تعریق طبیعی را به‌وجود می‌آورد و فقدانش منجر به ایجاد اختلال در ترشح عرق می‌گردد.

این تحقیق، که در شماره‌ی‌20 اکتبر مجله‌ی Clinical Investigation به‌چاپ رسید، با هدایت کاتسوهیکو میکوشیبا، زیست‌شناس سلولار مولکولی از موسسه‌ی علوم مغز RIKEN در ژاپن و نیکلاس دال، متخصص ژنتیک دانشگاه آپسالای سوئد، انجام گرفت.

گروه دکتر دال، بیماری‌های نادر تک‌ژنی را که به نام اختلا‌لات مِندلیMendelian نیز نامیده می‌شود، با هدف شناسایی ژن‌های عامل جهت ارتقای امکانات تشخیصی یا درمانی، تحت مطالعه دارند. آنها همچنین در‌کار یک مطالعه‌ی مشترک با همکارانی در پاکستان، خانواده‌ای را با چند فرزند شناسایی کردند که توانایی تعریق نداشتند، سندرم نادری که به آن انیدروزیس anhidrosis می‌گویند.

تعریق بدن کمک می‌کند تا دمای بدن تنظیم شده و جانداران را از گرمازدگی حفظ ‌کند. هرچند تعریق زیاده از حد، عارضه‌ی ناراحت‌کننده‌ای است، اما عاجز بودن از تعریق هم می‌تواند کشنده باشد، چراکه به توانایی بدن برای تنظیم درجه‌ی حرارت صدمه می‌زند و حساسیت به گرما را افزایش می‌دهد.

انیدروزیس، ممکن‌است چندین علت داشته باشد، ازجمله ژنتیک، که در‌این مورد غدد مولد عرق، معیوب یا تشکیل نشده هستند. درمقابل، غدد عرق‌ افرادی که دراین بررسی مورد آزمایش قرارگرفتند، طبیعی بوده و هیچگونه مشکل فیزیکی دیگری هم نداشتند.

تجزیه و تحلیل ژنوم‌های بیماران، جهش در یک ژن به نام ITPR2 را آشکار ساخت که با رمز IP3 نوع۲ کُد شده‌است، (IP3R2).  پروتئینی که یک کانال را در غشای ریز رتیکولوم آندوپلاسمیendoplasmic reticulum شکل می‌دهد، باز‌شدن کانال IP3R، کلسیم را آزاد می‌کند و موجب رفتارهای ضروری سلول مثل حرکت، تغییرات شکل یا ترشح می‌شود.

دکتر دال، برای درک اینکه چگونه جهش ژن موجب کمبود تعریق می‌شود، همکاری با دکتر میکوشیبا را که گیرنده‌ی IP3 را کشف کرده بود، ادامه داد. دکتر میکوشیبا می‌گوید: « این اولین گزارش جهش گیرنده‌ی IP3 نوع2، در ایجاد بیماری در انسان است و تعجب‌آور است که جهش یک نقطه‌ و نه حذفی بزرگ، کافی بود تا موجب این اختلال در انسان شود».

گروه دکتر میکوشیبا، عملکرد پروتئین IP3R2 جهش‌یافته را در سلول‌های کشف شده مورد آزمایش قرارداد و دریافت که تغییر تک‌نوکلئوتیدی در رمز DNA، منجر به تغییر در ساختار پروتئین شده، که منجر به‌ عدم توانایی کانال IP3R برای آزادکردن کلسیم می‌شود. آنگاه گروه، تعریق در مــوش‌ها را بـــا از‌دست‌دادن ژنتیکی پروتئین IP3R2، مورد بررسی قرار‌داد و دریافت که میزان تعریق‌شان کم شده‌است.

آزاد‌شدن کلسیم، سیگنال قدرتمندی در میان سلول‌هاست و برخی جانوران، چندین نوع گیرنده‌یIP3 را برای جبران یکدیگر، درصورت درست کارنکردن هرکدام، دارند. پژوهشگران دریافتند که غدد عرق انسان دارای یک IP3R2 اصلی هستند. درحالی که، در غدد عرق‌ موش گیرنده‌ی R1 هم وجـــود دارد که می‌تـــواند تا حدودی  کمبود R2 را جبران کند. این پاسخی برای این پـــرسش است که چرا موش‌های جهش‌یافته هنوز قــادر به مقداری تعریق بودنـد.

دکتر دال گفت: «هرچند انیدرویس، وضعیت کاملا نادری است، فنوتیپ مخالف، یعنی تعریق زیاده ازحد یا هیپرهیدروزیس، مشکـــل رایجــی اســت کــه 2% جمعیت به آن مبتلا هستنـد. برخی علائم این بیماری می‌تواند با دارویی که مانع از فعالیت IP3R2 شود، کاهش پیــدا کنـد. او هشدار می‌دهــد که: «چون اثر IP3R2 در سلامت بسیاری از بافت‌های بدن مشخص شده‌است لذا این داروها باید ابتدا به دقت در مدل‌های آزمایشی ارزیابی شوند». درحال‌حاضر، تلاش‌ برای ساخت داروهایی جهت تنظیم IP3R، در دست اقدام است.

 

تعداد بازدید : 3233

نظرات

نجف رجایی

4 سال و 2 ماه و 4 روز پیش

با سلام جناب آقای دکتر سید علی فاطمی! احتراما"، بنده دارای دو فرزند: یک پسر 9 ساله و یک دختر 4 ساله می باشم که متاسفانه به همین سندرم نادر عدم تعریق مبتلا هستند. فرزند پسرم متاسفانه دچار نوع پیشرفته تر است که حساسیت زیادی به گرما دارد. متاسفانه در رویش مو و ابروها ضعیف و در قسمت رویش دندانها نیز دچار مشکل است بدین صورت که تنها 2-3 شاهد دندان عقل او هستیم. ضریب هوش و ذکاوت بالایی دارد. فرزند دختر حساسیت گرمایی ندارد و تنها علایم بارز این بیماری فقط تعدادی دندانهای مخروطی شکل و عدم رویش چند دندان نیز مشاهده می شود ولی نسبت به رویش مو و ابروها از برادر خود بهتر است. سوال خاص من اینست علت این مشکل چیست؟ یعنی اینکه مشکل در بنده یا همسرم می باشد؟ با وجودی که خواهان فرزند دیگری هستیم ایا بارداری مجدد برای همسرم ریسک ( خطر) است؟ ایا مراکزی وجود دارد تا قبل از بارداری از برای صحت و سلامتی فرزند دیگر خود اقدام کنیم. اگر معلوماتی در این زمینه ارایه کنید از شما بسیار ممنون و سپاسگزار خواهم بود.

زهرا زکریایی

2 سال و 10 ماه و 29 روز پیش

سلام جناب اقای دکتر فاطمی من دارای دوفرزند پسر هستم پسر اولم اصلا شکر خدا هیچ مشکلی ندارد ولی پسر دومم که ۱۳ سال سن دارد همین مشکل تعرق را دارد همراه با موهای حیلی کم پشت دندونهای خیلی کم کروی شکل اگزمای پوستی که مرتب باید در روز چند بار کرم به کل بدنش بمالیم وهمراه با اسم خفیف که دارو مصرف می کنه واز نظر هوشی هم مشکلی نداره وخیلی خیلی از گرما وتعرق نکردن عذاب می کشه ممکنه مارو درباره این مریضی راهنمایی کنین چکار کنیم

ثبت نظر

ارسال