شماره ۹۶۹

داروهای احیاءکننده

دکتر ذوالبخش ترکستانی - هومیوپات

داروهای احیاکننده به‌عنوان روش‌های درمانی معتبر برای درمان طیف گسترده‌یی از بیماریها درسالهای اخیر فراهم آمده‌است و داروهای تهیه شده از سلولهای‌بنیادی (بن‌یاخته‌ها) برای بیماریهای صعب‌العلاج رایج گردیده که البته این نوع پزشکی هنوز جوان بوده و یک هدف درحال حرکت با اکتشاف درحال تقویت می‌باشد.

اخیراً دانشگاه جانز هاپکینز آمریکا بخش بن‌یاخته‌ها از بن‌یاخته‌های بافت چربی استفاده نموده که بسیار بهتر و کم‌خرج‌تر بوده و دردرمان گلیوبلاستوما (یعنی رایج‌ترین شکل سرطان مغــز و بسـیار خطـرناک ‌آن) به ‌کارگرفته می‌شود. این نوع روش بهتر و کم‌خرج‌تر و غیرتهاجمی ‌بودن این نوع تهیه بن‌یاخته نسبت به بن‌یاخته‌ی مغزاستخوان می‌باشد و بسیار کاربردی‌تر است و نیز برای طیف گسترده‌یی از اختلالات کلیوی ازجمله بیماریهای حاد کلیه و بیماریهای مزمن کلیه استفاده شده است وتحقیقات آزمایشگاهی Cytori نشان می‌دهد که ADRCs می‌تواند عملکرد کارکلیه را بهبود بخشد و کاهش مرگ ومیر درآسیب حاد کلیه با یک نرخ 100درصد  درمقابل 57 درصد از بن‌یاخته‌های دیگر ارزش بیشتر را دارا می‌باشد.
همانطور که تحقیقات بیشتر روی بن‌یاخته‌های چربی انجام شده است و این صنعت جدید را می‌توان یک تحول در پزشکی درمقابل برداشت بن‌یاخته‌ها ازمغز استخوان یا دیگر نقاط گران قیمت تهاجمی و دردناک قرارداد. این نوع بن‌یاخته‌های بالغ می‌توانند به انواع مختلف سلولها تقسیم و بازسازی و ظرفیت بسیارخوبی و گسترش آن یکی از بهترین تحقیقات دراین رابطه درکشورمان خواهد بود که بعد ازایالات متحده آمریکا صورت خواهد گرفت وآینده بن‌یاخته‌ها را دردنیا دگرگون نموده و آینده‌ی این کار برای درمان بیماریها به پیش خواهد رفت.

 

 

تعداد بازدید : 1387

ثبت نظر

ارسال