شماره ۱۱۰۳

الکتروفیزیولوژی و گلوکوما

دکتر رضا لاجوردی - چشم

معاینات قدرت (حدّت) بینایی، میدان بینایی و Amsler Grids همکاری بیمار را می‌طلبد. درحالی‌که الکتروفیزیولوژی می‌تواند خیلی مطمئن‌تر از وضع ‌بیماری‌به‌ما ‌اطلاعات‌بدهد. شروع ضایعات در بیماری گلوکوم را۸ سال زودتر از می‌تواند به نمایش بگذارد تا بتوان به موقع جبران ضایعات بنمائیم.

در بیماران‌دچارOcular Hypertesion میدان بینایی وقتی ضایعه نشان‌می‌دهد که عصب بینایی ۳۰درصد دچار ضایعه غیرقابل برگشت شده است، OCT نیز تغییری نشان‌نمی‌دهد و یا تغییرات ناچیزی نشان خواهد داد.

در این بیماران که ظاهرا عصب بینایی نیز طبیعی‌استPERG  (الکترو رتینوگرافی)خیلی زودتر می‌تواند ضایعات را نشان دهد.

الکترورتینوگرافی اطلاعات دقیقی از وضعیت چشم در بیماران گلوکومی نشان می‌دهد و نیز برای ارزیابی نتیجه درمان و اینکه مقدار فشاری که به نظر مناسب می‌رسد دقیق است یا خیرکمک شایانی می‌نماید ومی‌توان بااطمینان بیشتری مناسب‌ترین فشار را تعیین کرد.

در یک بیمار که فشار یک چشم ۲۲ و چشم دیگر ۲۵میلیمتر جیوه برای مدت ۳سال بود، نتیجه آزمایش میدان بینایی OCTطبیعی بود؛ با امتحان Visual Evoked Potential) VEP) که در یک چشم طبیعی و در دیگری تغییرات نشان داد و با درمان به وضع طبیعی برگشت.

بنابراین  و نه تنها در بیمارانی گلوکومی راهنمای خوبی  هستند بلکه در دژنرسانس ماکولا، و اپی‌رتینال مامبران، رتینوپاتی دیابتی و ادم ماکولا نیز راهنمای خوبی می‌باشند. در بیمارانی که خواستار مولتی فوکال لنز هستند انجام این تست‌ها برای کشف ضایعاتی که در معاینات کلینیک مشخص نشده‌اند ضروری‌ به‌نظر می‌رسد.

تعداد بازدید : 1757

ثبت نظر

ارسال