شماره ۱۰۸۲

کره چشم مودار

پزشکی امروز

کره چشم مودار

یک جوان ۱۹‌ساله با یک توده  در چشم‌راست خود که از زمان تولد وجود داشته و به‌تدریج رشد‌کرده، به کلینیک چشم‌پزشکی معرفی شد. او دردی احساس نمی‌کرد اما آن توده باعث اختلال در بینایی٬ ناراحتی جزئی در پلک‌زدن و حس متناوبی از وجود یک جسم‌خارجی در چشم راست شده بود.

معاینه‌ی‌‌‌‌‌‌ فیزیکی(P.E) یک توده‌ی سفید‌رنگ بیضی شکل را به‌اندازه‌ی ۵ در ۶ میلی‌متر٬ نشان‌می‌داد که حاشیه‌ی زیر گیجگاهی(Inferotemporal Iimbus) (تصویر‌A) را به‌همراه چندین تار موی سیاه‌رنگ در برگرفته بود (تصویرB‌).حدّت بینایی در چشم‌چپ ۲۰/۲۰ و در چشم ‌راست۶۰/۲۰ و فشار داخل‌چشمی در‌حد طبیعی بود.

تشخیـص‌هـای افتـراقى عبارت‌بودند‌از:Limbal Dermoid، گرانولوم جسم‌خارجی٬ ناخنک یا پتریژیوم غیرعادی و اسکار قرنیه. ظاهر توده به‌همراه موهای روی آن حاکی از وجود غده‌یLimbal Dermoid بود. ضایعه برداشته شد و به جهت ترمیم زیبایی، کراتوپلاستی لایه‌ای (Lamellar Keratoplasty:LK) روی چشم راست صورت گرفت. یافته‌های آسیب‌شناختی تشخیص Limbal Dermoid را تأیید کرد. همان طور که انتظار می‌رفت به‌دلیل وجود آمبلیوپی و آستیگماتیسم القایی٬ پس‌از عمل‌جراحی بهبودی ناچیزی در حدّت بینایی حاصل شد.

Ref: NEJM 368;1 Jan 2015

 

تعداد بازدید : 1699

ثبت نظر

ارسال