شماره ۱۰۸۰

روش‌های جدید بهبود پیر‌چشمی

دکتر رضا لاجوردی - چشم

راه‌های مختلف درمان پیرچشمی که تاکنون به‌کار برده‌شده عبارتند‌از: لنز داخل‌چشمی با قابلیت تطابق و یا لنز چند‌کانونی که متعاقب جراحی کاتاراکت به‌کار برده می‌شود، Corneal inlay که عمق میدان بینایی را زیاد می‌کند، جراحی لیزری که شکل قرنیه را تغییر می‌دهد، Customized ablation of the cornea و Scleral expantion band؛ ولی هرکدام عوارض و مشکلات خود را دارند و حـالا با Rain drop near vision inlay از شرکت Revision optics , Lake forest california که با اضافه‌کردن حجم قسمت مرکزی قرنیه عمل می‌کند. این قطره یک Hydrogel Material است که ۸۰درصد از آب تشکیل‌شده و مانع تبادلات آب و مواد‌غذایی برای قرنیه نمی‌شود، اندازه‌ی آن ۲میلی‌متر و ضخامت آن ۳۲میکرون است.

با کار گذاردن آن در وسط قرنیه، قدرت انکساری قرنیه را در وسط بیشتر می‌نماید که برای دید نزدیک مناسب بوده و تدریجاً به‌سمت محیط آن که می‌رسد، قدرت کمتر می‌گردد که برای دید دور مناسب می‌شود.

درموقع لیزر‌درمانی، همزمان می‌توان Rain Drop Inlay را نیز در وسـط کار گذارد. ضمناً باید Corneal flap را ضخیم‌تر یعنی ۱۴‌±۱۰۱ میکرون انتخاب نمود. این روش در ۱۲۵‌بیمار مورد آزمایش قرار‌گرفت.یک هفته‌ی بعد، قدرت بینایی نزدیک، پایدار ‌شد و در ۸۶درصد موارد از ۶۰/۲۰ به ۴۰/۲۰ و در بیش‌از ۵۲درصد موارد دید به ۲۵/۲۰ بهبود پیدا ‌کرد.

دید دو چشمی برای دور با Implant تغییر نکرد و تا ۶ ماه که پیگیری شدند ثابت مانده بود.عوارض کمی دیده شد. در دومورد STRIA (شیار و یا خط) احساس شد؛ یکی در مرکز و دیگری در محیط. در ۳‌مورد، مقداری تاری (HAZE) ایجاد ‌شده بود که به‌علت عدم ‌همکاری بیمار در استفاده‌نکردن از کورتیزون بود که با کورتیکوتراپی بهبود یافت.

به‌طور خلاصه برای دید نزدیک ۲۰/۲۵، دید دو چشمی و ۲۰/۱۶ یا بهتر و برای دید دور دو‌چشمی در بیماران آسیایی که به‌کار برده شده بود گزارش شده‌است.


تعداد بازدید : 1199

ثبت نظر

ارسال