شماره ۱۰۶۸

جراحی کاتاراکت در میوپی‌های شدید

دکتر رضا لاجوردی - چشم

جراحی کاتاراکت در میوپی‌های شدید

در موقع عمل چشم‌های نزدیک‌بین، بخصوص در چشم‌هایی که قطر قدّامی خلفی آن از 25میلیمتر بالاتر باشد، به نکاتی چند باید توجه نمود.

ته چشم باید معاینه شود و درصورت وجود پارگی، دژنرسانس محیطی شبکیه و Lattice (جدایی ویتره‌ی خلفی) مورد باید با متخصص شبکیه در‌میان گذارده شود.

در‌موقع عمل؛ باید مواظب سطحی‌شدن اطاق قدامی بود چرا که احتمال جدا‌شدگی شبکیه را زیادتر می‌کند و با ویسکو‌الاستیک باید مانع از ایجاد آن شد.

ـ مواظب پاره‌شدن کپسول خلفی می‌بایست بود تا از جدا‌شدن شبکیه جلوگیری شود.

ـ کپسولورِکسیس باید کوچکتر باشد.

ـ پاراسَنتِزیس باید Vertical باشد و در ضمن طویل نباشد.

ـ مواظب Reverse Pupillary Block باید بود که بیشتر در جوان‌ها اتفاق می‌افتد و بخصوص اگر قبلاً ویترکتومی داشته باشند، در ابتدای جراحی و یا متعاقب کارگذاردن لنز ممکن‌است اتفاق افتد و باید Infusion را آهسته‌تر نمود. قراردادن یک آیریس Retractor در شروع جراحی از ایجاد آن جلوگیری خواهد‌کرد و یا توسط Cyclodialysis Spatula می‌توان آیریس را از سطح عدسی و یا لنزی که کار گذارده‌ایم جدا نمود.

کپسول عدسی در‌این افراد خیلی‌Fragile است و لذا خطر پارگی دارد، بخصوص وقتی که کپسولاربلاک اتفاق می‌افتد باید در‌موقعHydrodissection و حرکات هسته‌ی عدسی از هرگونه احتباس مایع جلوگیری نمود. در‌صورت کارگذاردنToric Lens باید مواظب چرخش لنز بود چرا‌که کپسول باقی‌مانده بزرگتر از معمول است و باید  با بیمار در‌میان گذارد که حتی بعد‌از عمل نیز ممکن‌است اتفاق بیافتد.

 

تعداد بازدید : 1159

ثبت نظر

ارسال