شماره ۱۰۶۲

درمان ملتحمه‌ چین خورده با مامبران آمنیوتیک

دکتر رضا لاجوردی - چشم

درمان ملتحمه‌ چین خورده با مامبران آمنیوتیک

در 20‌سال اخیر پیوند مامبران آمنیوتیک برای نوسازی سطح چشم مورد توجه قرار‌گرفته است.

این مامبران برای ترمیم اولسر قرنیه و سوختگی شیمیایی و نقایض ملتحمه و نقصان بن‌یاخته‌ها، به‌کار برده‌شد.

اخـیراً نیز در درمان Conjunctivochalasis نتایج درخشانی داشته است.

این بیماری عبارت‌است از ملتحمه‌ی چین‌خورده و شل‌شده، بلافاصله در بالای حاشیه‌ی پلک تحتانی که معمولاً در ناحیه‌ی تامپورال و یا نازال‌، خودنمایی می‌کند. علت آن دژنرسانس Tenon’s Fascia که بین ملتحمه و اسکرا قرار‌دارد می‌باشد که سبب می‌شود ملتحمه از فورنیکس تحتانی به بالا و خارج کشیده و محلی برای جمع‌شدن اشک باقی‌نماند.

در نتیجه در برقراری لایه‌ی اشک در سطح چشم، اشکال ایجاد نموده و بیمار از خشکی‌چشم و درعین‌حال از اشک‌ریزش و احساس جسم خارجی و درد و تحریک چشم شکایت دارد.

دژنرسانس Tenon’s Fascia، ممکن‌است در‌اثـــر التـهاب و فعالیــت (Matrix Metalo Proteinase (MMP باشد ولی علت اصلی آن ناشناخته است. آلرژی و مالیدن مکرر چشم ممکن‌است در این امر دخالت داشته و خشکی‌چشم ممکن‌است موجود باشد یا نباشد. علت خشکی‌چشم به چهار عامل بستگی دارد؛ در معرض گردوغبار قرار‌گرفتن، التهاب، کمیّت، کیفیّت اشک و فاکتور پنجم Conjunctivochalasis  است که جزئی از ماجرا و یا فاکتور تشدید‌کننده می‌باشد.

برای ترمیم سطح چشم اگر درمان طبّی اثر نکرد و نشانه‌ها ادامه یافت، می‌توان به سراغ جراحی رفت و ازCryopreserved ، مامبران آمنیوتیک، برای جانشینی ملتحمه و Tenon's Fascia آسیب‌دیده و برقراری محل ذخیـره‌ی اشـک در کولـدُوساک تحتانی استفاده نمود.

این مامبران از‌نظر هیستولوژی، شباهت زیادی به ملتحمه دارد و دارای بن‌یاخته بوده و اپی‌تلیالیزاسیون را تسهیل و التهاب و واسکولاریزاسیون و اسکار را کم می‌کند.

همین طور التیام زخم را تشدید و ازMMP Degradation در Tenon's Fascia جلوگیری می‌کند.

روشCryopreserved کمک‌ می‌کند که بافت خصوصیت ضد‌التهابی و همچنین عامل رویش، پروتئین و مواد لازم برای رویش را در خود حفظ نماید. تکنیک عمل، شبیه پیوند ملتحمه در ناخنک می‌باشد.

اول، باید بافت ناسالم را برداشت [ملتحمه وTenon's Fascia]. دوم، تاآنجا‌که ممکن‌است از آسیب دیدن بن‌یاخته‌های ناحیه‌ی لَمب جلوگیری نمود.

سوم، باید Fornix (کولدوساک تحتانی) را تشکیل‌داد و در مرحله‌ی چهارم، چند لایه از مامبران آمنیوتیک را جانشین ملتحمه و Tenon's Fasciaنموده، همینطور  می‌شود از Biological Adhesive استفاده کرده و بخیه را نیز می‌توان به‌کار برد.

تعداد بازدید : 1292

ثبت نظر

ارسال