شماره ۱۰۵۴

ضرورت تجویز مکمل‌های چشمی در AMD

دکتر کریم پناهی‌راد - چشم

پژوهشگران، ویتامین‌های چشمی را مورد آنالیز قراردادند تا بفهمند فرمولاسیون و ادعاهای این ویتامین‌ها با نتایج علمی سازگار است یا خیر.

آنها فهمیدند که بعضی از پرفروش‌ترین محصولات، دُزهای کافی از ترکیبات ویتامین‌های چشمی را که تأثیرشان در آزمایش‌های کلینیکی اثبات‌شده است، ندارند. به‌علاوه، نتایج بررسی آنان نشان‌داد که ادعاهای تبلیغاتی روی این محصولات، پایه‌ی‌علمی ندارند. نتایج پژوهش آنها به‌صورت‌آنلاین در مجله‌ی Ophthalmology که مجله‌ی انجمن ‌چشم‌پزشکی‌آمریکاست، منتشرشد.

علت اصلی نابینایی میان سالخوردگان در آمریکا تحلیل ماکولایی (Age-related macular degeneration(AMD مرتبط با سن است. ماکولا، قسمت‌مرکزی شبکیه بوده و به چشم قدرت دیدن واضح جزئیات را می‌دهد. درمان‌های پیشنهادی در مراحل خاصی از این بیماری شامل مکمل‌های‌غذایی می‌شود. بررسی بیماری‌های ‌چشمی مرتبط با سن (AREDS) در‌سال‌۲۰۱۰ نشان‌داد که فرمول خاصی از مکمل‌های‌غذایی که حاوی دُزهای بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و روی باشـد، روند وخیم شدن AMD را در بیمارانی که مبتلا به AMD متوسط و پیشرفته هستند، کند می‌کند. طی بررسی که در سال‌2011 انجام گرفت (AREDS)، مشخص‌کرد که اگر یک عامل بتاکاروتن (شکلی از ویتامین A) با مواد مغذی مربوطه مانند lutein and zeaxanthin جانشین شود، این فرمول همچنان مؤثر خواهد بود.

در پژوهش جدید، بتاکاروتن به‌دلیل ارتباطش با افزایش خطر سرطان ریه در سیگاری‌ها، با ترکیبات اخیر جانشین شد. این دو بررسی، موجی در فروش مکمل‌های چشمی به‌وجود آورند که تحت‌عنوان «دارنده‌ی‌ فرمول‌های AREDS‌ وAREDS2» به‌فروش می‌رسیدند.

برای‌اینکه از سازگاری محصولات با نتایج بررسی‌ها آگاهی یابیم، محققان ترکیبات موجود در بِرندهای پرفروش را با فرمول‌های دقیقی که تأثیرشان به‌وسیله‌ی‌AREDS و AREDS2 ثابت‌شده بودند، مقایسه‌کردند. محققان که در بیمارستان‌های‌ ‌Yale-New Haven، Waterbury، مستقر بودند، ۵ برند پرفروش را بر‌اساس بررسی بازاری از ژوئن ۲۰۱۱تا ژوئن ۲۰۱۲ انتخاب و ۱۲محصول از این برندها را آنالیز کردند.

آنها دریافتند بااینکه تمام محصولات مورد‌بررسی دارای ترکیباتی مطابق با AREDS و AREDS2 بودند:

• تنها ۴ محصول دُزهای یکسانی با ترکیبات AREDS و AREDS2 داشتند.

• ۴ محصول دیگر دُزهای کمتری از AREDS و AREDS2 داشتند

• ۴ محصول دارای ویتامین‌های اضافی، مواد‌معدنی و عصاره‌های گیاهی بودند که بخشی از AREDS و AREDS2 نبودند.

علاوه بر این، گرچه برچسب تبلیغاتی ۱۲ محصول دارای ادعاهایی بودند که نشان‌می‌داد این مکمل‌های‌غذایی از بینایی و سلامت چشم «حمایت» و «حفاظت» می‌کنند، هیچکدام برچسبی(lable) نداشت که روی آن نوشته‌شده‌باشد؛ تأثیر این مکمل‌های غذایی تنها در بیمارانی با مرحله‌ی خاصی‌از AMD اثبات‌شده است. همچنین هیچ جمله‌ای روی آنها وجود نداشت که؛ تاکنون شواهد کافی وجود ندارد تا نشان‌دهد استفاده‌ی روزمره‌ی مکمل‌های غذایی سبب پیشگیری اولیه‌ی بیماری‌های‌چشمی مانند AMD و آب‌مروارید می‌شود.

محقق اول این مقاله، دکتر Jennifer J.Yong گفت: «‌به‌خاطر وجود ویتامین‌های زیادی که در بیرون موجود هستند و ادعا‌می‌کنند که به سلامت چشم کمک می‌کنند، بیماران به‌راحتی گمراه‌شده و این مکمل‌ها را تهیه می‌کنند اما به‌نتایج موردنظر نمی‌رسند». وی اذعان کرد:«یافته‌های ما بر اهمیت آموزش بیماران توسط چشم‌پزشکان تأکید می‌کند تا آنها ترکیبات و دُزهای مواد‌مغذی اثبات‌شده به‌وسیله‌ی دستورالعمل‌های AREDS و AREDS2 را برای بیماریAMD استفاده‌کنند. همچنین مهم است پزشکان به بیماران خود یادآوری کنند تاکنون؛ ثابت نشده‌است که ویتامین‌ها در پیشگیری از شروع بیماری‌های چشمی مانند آب‌مروارید و AMD تأثیر‌کلینیکی داشته باشند».
انجمن‌چشم‌پزشکی‌آمریکا به چشم‌پزشکان توصیه‌می‌کند که ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان و مکمل‌های‌معدنی را طبق بررسی‌های AREDS و‌AREDS2، برای بیماران مبتلا به AMD متوسط و پیشرفته تجویز کنند.

این انجمن همچنین براساس چهارچوب زمانی شش‌ساله‌ی آزمایش AREDS معتقد است که هیچ شاهدی مبنی‌بر حمایت از استفاده‌ی این مکمل‌ها توسط بیمارانی با AMD کمتر از متوسط وجود ندارد. همکاران چشم‌پزشک می‌توانند دستورالعمل‌های درمانی‌AMD را که توسط انجمن چشم‌پزشکی آمریکا تأیید شده‌است در آدرس http://bit.ly/aaoamdppp ملاحظه نمایند.

در آمریکا مکمل‌های رژیمی ازنظر کارایی یا ایمنی با قرارداد سلامت و مکمل‌های رژیمی سال1994(DSHEA) مورد ارزیابی و نظارت قرار نمی‌گیرند.

به‌علاوه، مکمل‌های‌رژیمی نیازی به تأییدیه‌ی FDA برای فروش ندارند.

بررسی‌های فراوان in-press (مقالاتی که پذیرفته‌می‌شوند اما به‌صورت رسمی چاپ نمی‌شوند و اصطلاحاً صفحه نمی‌خورند) که اخیراً به‌صورت آنلاین منتشرشده‌اند، شامل موارد زیر هستند:

• این مقاله‌ی آزمایشی نشان‌داد تأثیر درازمدت درمان با Ranibizumab بر شدت رتینوپاتی‌دیابتی و فاکتورهای خطر ابتدایی در وخیم‌شدن رتینوپاتی‌دیابتی زمانی‌که درمان‌ Ranibizumab در‌طی ‌مدت 3سال انجام می‌گیرد، شدت  رتینوپاتی را می‌تواند بهبود ببخشد و از وخامت آن جلوگیری کند. همچنین مشخص شد تأخیــرهای طولانـی در آغاز درمان ممکن‌است تأثیر درمان را محدود کند.گرچه نادر است ولی بهبود سریع رتینوپاتی‌دیابتی در برخی از چشم‌ها که تحت‌درمان anti-VEGF قـــراردارند، اتفــاق‌می‌افتــد.این اثر ممکــن‌است باوجود macular nonperfusion مرتبط باشد.

• آزمایش‌های‌ژنتیک را درافرادی‌که مبتلا به زوال ماکولای وابسته‌ به سن بوده و در حال استفاده از مکمل‌هایAREDS هستند انجام بدهیم یا خیر؟ مباحثه‌هایی حول استفاده از آزمایش ژنتیک برای راهبرد درمان فرد مبتلا به AMD جریان دارد.

این گزارش پیش‌زمینه‌ی مقاله‌ای است در مورد آزمایش انجام ژنتیک روی افراد مبتلا به AMD و  دلایلی که انجام آن توصیه شود یا خیر.

 

تعداد بازدید : 1430

ثبت نظر

ارسال