شماره ۱۰۱۴

کنـتـرل قـوز قـرنـیـه

دکتر محمدحسین کوچک‌زاده - چشم

کنـتـرل قـوز قـرنـیـه

لنزهای تماسی جدید موجود برای بیماران قوز قرنیه سبب کاهش تعداد افرادی ‌می‌شود که کاندید جراحی هستند.

عدسی تماسی تنها درمان غیرجراحی برای بهبود دیــد بیماران قوز قرنیه‌یی است اما تقریباً حدود 10‌تا‌20٪ این بیماران که توسط همکاران قرنیه معاینه شده‌اند نیاز به نوعی جراحی قرنیه پیدا کرده‌اند (بنا‌به‌گفته‌ی دکترایرس).
پیشرفت در محصولات جدید عدسی‌های تماسی GP سبب پذیرش خوب بیماران و درعده‌یی نیزشکست درمان می‌شود. لنزهای PMMA سخت، جزو اولین تکنولوژی لنز موجود بود و در  ادامه بـا‌معـــرفی لنـزهای سـخت (Rigid Gas Pesmeable(RGPتداوم‌یافت. سپس کارخانه‌های متعددی عدسی‌های تماسی هیبریدی که متشکل از ترکیب لنز RGP درمرکز و نرم محیطی بود ساختند که با ضخامت متفاوت وحتی به صورت لنز نرم عرضه شد.
لنزهای RGP که برای بیماران قوز قرنیه‌یی به کار می‌رود معمولاً عدسی‌های Steep بوده که برای قرنیه‌های Steeper به کارمی‌رود عدسی با موفقیت، نامنظمی سطح  قرنیه را درچشم قوزی پوشانیده و سبب صاف شدن سطح کروی چشم گردید و شکاف‌های بین لایه‌ی اشکی را پرمی‌سازد. البته مشکلاتی هم در ارتباط بااین لنزها وجود دارد که شامل احساس ناراحتی با حرکت لنز و یا جابجایی آن است. مضــافاً اینکه لنز RGP سبب افـــزایش اســـکار نوک قرنیه می‌شود.

سیستم پیگی بک Pigy Back

درجهت راحتی بیماران با استفاده از سیستم پیگی بک که لنز نرم به عنوان بافری بین قرنیه و لنز RGP قرار می‌گیرد و این امر سبب راحتی در زمان استفاده از لنز و دربردارنده‌ی منافع دیگری نیز هست. وجود 2‌عدد عدسی تماسی روی سطح چشم سبب افزایش خطر هیپوکسی و Vascular Ingrowth شده که این امر مشکلی برای بیماری ایجاد می‌کند که نیاز به جراحی قرنیه دارد. سیستم یک با ترکیبی‌از عدسی هیبریدی با مزیت دید بهتر از لنز RGP وهمینطور ازنظر فیت راحتی لنز نرم را دارا است. ظاهراِ  تنها فقط یک کارخانه این لنزهای هیپریدی را عرضه کرده است.
این لنزها در 2 مدل بوده یکی Singer Eyeske و دومی‌Singer Eyes clear Kone بوده، نوع دوم  با طراحی ژئومتری ساخته‌شده و سبب پوشش ناحیه‌ی اکتازی گردیده و یک لایه‌ی سلامتی اشکی بین قرنیه و مرکز لنز RGP ایجاد می‌کند و اینگونه طراحی لنز سبب حداقل سایش و ناراحتی‌ بیمار و اسکار می‌گردد. همچنین دربازار عرضه‌ی لنز برای بیماران قوز‌قرنیه 2 نوع لنز نرم قابل‌انعطاف یکی نوواکون و دیگری Kera Softic وجود دارد.  کراسافت لنز سیلیکونی Lathe-cut بوده که سطح خلفی آن اسفریکال و سطح قدامی آن بی‌توریک بوده و در پارامترهای متفاوت موجود است.
به‌نظر دکتر ایرس، ازبین این 2‌نوع لنز نوواکون ارجحیت داشته چرا‌که فیت آسان‌تری داشته و آستیگماتیسم نامنظم را بهتر اصلاح می‌کند. نوواکون مرکز اپتیک ضخیم‌تری داشته و لذا پوشش بهتری درآستیگماتیسم نامنــظم ایجاد‌کرده و طـراحی توریک دارد.
ضخامت مرکزی لنز بر‌اساس آستیگماتیسم نامنظم موجود متغیر است. به‌گفته‌ی دکتر ایرس، در 24‌بیمار قوز‌قرنیه که نتوانسته‌اند از سایر عدسی‌های موجود استفاده‌کنند،  نوواکون را به‌راحتی به‌کار برده‌است.
این لنزفیت آسانی داشته و برای بیمار ضمن احساس راحتی، دید خوبی نیز فراهم می‌کند.
به‌گفته‌ی‌ ایشان در افراد مشکل‌دار که نتوانسته‌اند از سایر روش‌های استفاده از عدسی تماسی بهره‌ببرند، 86٪ آنها با این نوع لنز مشکلی نداشتند.

Ophtalmology Times 2012

 

 

تعداد بازدید : 2881

ثبت نظر

ارسال