شماره ۱۰۰۵

لنز داخل قرنیه‌ای و درمان پیرچشمی

دکتر محمدحسین کوچک‌زاده - چشم

درپیگیری بیمارانی که لنز  داخل قرنیه‌یی ازطریق فضای کوچکی (لنز‌KAMRA) کارگذاشته شده بود، پس‌از 5 سال نشان ازپیشرفت این روش واطمینان و تأثیر درمانی خوب درافراد پیرچشم، داشت. نتایج بررسی 33 بیمار با پیرچشمی طبیعی و امتروپ بامیانگین سنی 51 سال توسط دکتر ریها در اتریش صورت گرفت.
کلیه‌ی بیماران با استفاده از یک فلاپ شبه لیزیک 10‌میکرونی و درچشم غیر غالب اینکار انجام شد.
 تمامی 32 بیمار تا 36 ماه بعد معاینه شدند. 21‌نفر آنها تا 4 سال پیگیری شدند و 10‌نفر بین 4/5 تا 5/5 سال پـس‌از عمــل پیگیری شدند.
یک بیمار پس‌از 4سال In (لنز) را خارج نمود. نتایج این بررسی عبارت بود از اصلاح دید نزدیک و دیدمیانی. دید اصلاح نشده‌ی میانیUCVA درچشم لنز‌گذاری شده و دید دو‌چشمی درحالی‌که دید نزدیک و میانی UCVA درچشم دیگر و درطول زمان دچار اشکـال بــوده دیــد دور UCVA ثابت مانده بود.
شکاف کوچکی که برای گذاردن Inlay درضخامت قرنیه ایجاد می‌شود امکان درمان پیرچشمی را داشته و چون این‌کار خارج چشمی بوده و همچنین غیر‌تهاجمی، ‌توسط بی‌حسی توپیکال درمدت زمانـی کمتــر از 15‌دقـیقه به پایان می‌رسد.
به‌علاوه و در‌صورت لزوم دوباره درمرکز قرار‌گرفتن لنز قابل انجام بوده و خارج‌کردن آن هم بدون هیچگونه مشکلی صورت می‌گیرد. اما به گفته‌ی دکتر ریها اثرات د‌رازمدت آن ازنظر ایمنی اهمیت دارد و برطبق تجربیات نامبرده استفاده حدود 5/5 سال پس‌از کارگذاری لنز خوب تحمل شده و ثبات دید و رضایت بیمار خوب بوده است.
بیماران مناسب برای این کار بیــــن 45 تا‌55‌سال سن و 0SD+‌و SE=0SD و add آنها بین ۱۰۵+ تا۲۵۰ +D و Kvalue آنها بین41 و UCVA-D ۴۷ نزدیک بین 20/40 و 20/100 و دید دور BCVA 20/20 یا بهتر درهر دوچشم باید باشد. UCVA نزدیک در چشم عمل نشده درطول 5 سال 1تا2 خط کاهش می‌یابد.
نتایج تستهای UCVA میانی نشان ارتبات تقریباً 2تا 3 خط افزایش درچشم عمل شده که از دید 20/40 قبل‌از عمل به 20/25 می‌رسد. دید متوسط UCVA دوچشمی درظرف 5 سال از 20/20 هم بهتر بود درحالی که درچشم دیگر تقریباً 2 خط کاهش دید درپیگیری 5 سال مشاهده شد UCVA دور چشم  عمل شده با یک خط کاهش کماکان دید 20/20 داشته و یک خط افت دید UCVA دور در دید دوچشمی که از 20/12 قبــل از عمــل به 20/16 رسید.
اثر حداقلی در UCVA دور  درچشم درمان شد. افتراق این روش از سایر روش‌های اصلاح پیرچشمی می‌باشد. درواقع تغییرات دید دو چشمی UVCA دور شاید ناشی از کاهش دید مربوط به سن مانند UVCA دور در چشم درمان نشده باشد که مختصر بوده و درطول زمان ثابت می‌ماند. بررسی 4/5 تا 5/5 سال بعد‌از جراحی ارزیابی شد و پاسخ بیماران رضایت‌بخش بود. 9‌ نفر از بیماران عمل جراحی مجدد داشته‌اند و از درجه‌ی صفر (خیلی بد) تا 7 (خیلی خوب)، کیفیت دید نزدیک درحدود 5/7 بوده است.  دلیل یکی‌از بیماران برای عمل مجدد عدم تأثیر بوده است. با مرور عوارض و اعمال مجدد نام‌برده  اظهار می‌دارد که 2مورد جابجایی لنز بوده که محدود به 10 نفر اول که پیوند شده بودند بود و با موفقیت جا انداخته شد.یک بیمار مبتلا به اپی‌تلیال این گروت شد که با جابجایی، فلاپ شد و فقط یک بیمار مجبور شد بعد‌از 4سال ایمپلنت را خارج کند و البته این بیمار تغییر شکل قرنیه ناشی‌از ضخامت ایمپلنت پیدا کرد و سبب تغییرات هیپراوپی گردید.
هیچگونه مشکلی بعد‌از خارج کردن بجا نماند، هیچکدام از بیماران علائم تحریک و یا التهاب نداشتند و معاینه یا اسلیت‌لامپ بعد‌از 5‌سال قرنیه شفاف و هیچگـونه عکس‌‌العـمل نسجـی دیده نشد.

 Ophthalmology Times Oct/15/2012

 

 

تعداد بازدید : 1594

ثبت نظر

ارسال