شماره ۱۰۰۰

درمان سندرم TASS

پزشکی امروز

درمان سندرم TASS

روش درمانی جدید تریام سینولون استات اینتراکمرال در سندرم (Toxic.ant.segment syndrome(TASS نشان از مؤثر‌بودن و همراه‌نبودن عوارض‌جانبی است که معمولاً اثر‌درمانی آن درجریان اولین روز شروع درمان مشاهده می‌شود. TASS عبارت است از یک واکنش التهابی حاد که متعاقب عمل‌جراحی چشمی دیده می‌شود.
علت‌TASS وجود ماده‌ی غیرعفونی بوده که درحالت سهل‌انگارانه دراتاق قدامی تشکیل شده و سبب سمیت نسوج داخل چشمی می‌گردد. تعدادی از این موارد تا‌به‌حال تشخیص داده شده‌‌اند.
TASS معمولاً پس‌از عمل آب مروارید بدون عارضه و کارگذاری Phakic IOL و یا هر‌نوع جراحی داخل چشمی ایجاد می‌شود.
علائم بالینی مشخص آن عبارت است از ادم لمپ تا لمپ قرنیه، سلول همراه با التهاب در اتاق قدامی و مردمک گشاد و بدون حرکت وفشار چشم بالا که ناشی از آسیب به ترابکولارمش ورک می‌باشد.
ویتره شفاف بوده‌ و اندوفتالمیت هم علائم مشابه آن را دارد و این 2‌ضایعه باید از‌هم تفکیک شوند.
دکتر راجان تزریق بدون نگهدارنده‌ی تریام سینولون استات در اتاق قدامی دربیمار مبتلا به‌سندرم TASS انجام داده‌است. 12‌بیمار‌(12‌چشم) که تحت عمل‌جراحی فیکوامولسی فیکشن استاندارد قرارگرفته‌بودند تحت درمان استاندارد TASS با تزریق 2‌میلی‌اینتراکمرال تریام سینولون استات با بی‌حسی موضعی انجام دادند.
دکتر راجان اثرات درمانی تریام سینولون را توضیح داد، امتحانات پیگیری شامل روز اول و یک، دو، سه و 4 هفته بعد از شروع درمان تکرار شد. بیماران معاینه‌VA‌و فشار چشم واسلیت لامپ شدند که همراه بود با بازکردن مردمک کلیه بیماران پس‌از 24‌ساعت بهبود مشخص نشان می‌دادند.
قرنیه همه‌ی آنها ظرف مدت 1تا2 هفته شفاف شده بود. فیبرین و التهاب دراتاق قدامی کاهش یافته و دید اصلاح شده بود.گلوکوم ناشی‌ساز درمان تریام سینولون دریک بیمار دیده‌شد که با دارو کنترل شد.
ادم قرنیه و التهاب آن درظرف مدت کوتاهی پس‌از درمان  برطرف شد.
به‌طور خلاصه درمان اینتراکمرال استات تریام سینولون دربیمار مبتلا به‌سندرم TASS مؤثر و بدون عارضه بوده است.

 Ophtnalmology Times Oct. 15,2012

 

تعداد بازدید : 1988

ثبت نظر

ارسال