شماره ۹۹۹

قـوز‌قرنیـه با فشار و مالش

دکتر محمدحسین کوچک‌زاده - چشم

قوز‌‌قرنیه تنها محدود به قرنیه نبوده بلکه با بیماری‌های مختلف سیستمی که علت آنها مکانیسم مشترک بوده و برای درک این مسأله پاتوفیزیولوژی پیشرفت بیماری و Comorbidity همراه را باید شناخت.

تسریع در پیشرفت بیماری ناشی‌از مالش چشم و یا فشار شبانه روی چشم (هنگام خواب و ارتباط بین قوز‌قرنیه و سندرم Flopy Eye lid، آپنه‌ی انسدادی خواب (OSA) و چاقی، بررسی شده‌است. به‌گفته‌ی دکتر کارل‌سون حداقل در بعضی از افراد مجموعه‌یی از سندرم سیستمی بوده که شامل استحاله‌ی بافت همبندی به‌سمت Floppiness می‌باشد. این مجموعه یافته‌ها قرنیه را به‌سمت قوز و یا فلاپی شدن (سست شدن) می‌برد و شامل سندرم فلاپی (OSA,(FES و چاقی یا فلاپی می‌شود.
ارتباط بین چاقی و قوز‌قرنیه: این مسأله را دکتر کارل سون و همکارانش در یک دسته بیماران مورد پیوند قرنیه بررسی کرده‌اند که دربیماران قوز‌قرنیه با تطبیق ازنظر جنس و سن پیوند قرنیه شده بودند.
بیماران قوز قرنیه‌یی درحدود 14/4 کیلوگرم ازگروه شاهد سنگین‌تر بودند و براساس ایندکس توده‌ی بدنی بیماران قوز‌قرنیه‌یی 2 برابر بیشتر درطبقه‌‌بندی افراد خیلی‌چاق نسبت به افراد شاهد قرارگرفتند.
در 3 مورد دکترکارل سون و همکارانش از ارتباط بین OSA کراتوکونوس گزارش دادند و به‌گفته‌ی ‌آنها افراد مبتلا به قوز قرنیه 8/6 بار بیشتر، اختلالات خواب نسبت به جمعیت عمومی داشتند (شیوعOSA) پرفشاری خون و ریفلاکس مری، چاقی و پرفشاری پولموناری و آریتمی قلبی درهمراهی با OSA بود و شاید این همراهی بخشی‌از جواب به سوالی باشد که چرا عده‌یی از بیماران مسن را در کلینیک‌های تخصصی خود با قوز‌قرنیه مشاهده می‌کنیم و معمولاً هم چنین ارزیابی ازنظر بررسی‌ خواب دربیماران قوز‌قرنیه‌ انجام نشده است یا مثلاً این کار دربیماران پرفشاری‌خون و ریفلاکس مری صورت نگرفته است.
درحالی‌که OSA با چاقی در جمعیت عادی تاحدی پذیرفته شده با بیماران قوز قرنیه‌یی اکثراً‌ OSA شدید داشته، حتی درصورتی‌که وزن خود را بسیار کاهش دهند.
دربیماران جراحی شده‌OSA نمونه‌های بافتی سطح بالایی از متالوپروتئیناز دیده‌شد و این مشابه نسوج خارج‌شده قرنیه، دربیماران قوز‌قرنیه‌یی می‌‌باشد که پیوند شده بودند.
اثر مالش چشم: نقش‌ مالش چشم‌ها بر پیشرفت قوز قرنیه مورد بحث است.
پیش از‌این به‌وجود حساسیت چشمی و نقش مالش چشم‌ها در سیر تکاملی قوز‌قرنیه معتقد بودند اما درحال حاضر می‌دانیم که اختلاف فاحشی ازنظر الگوی مالش چشم‌ها درآنهایی که مالش چشم ناشی‌از حساسیت و یا کراتوکونوس بود وجود دارد. به‌گفته‌ی دکتر کارل‌سون 15مورد کاملاً متمایز بین قوز‌قرنیه ناشی‌از مالش و ‌آلرژی وجود دارد و همچنین در2‌مورد بیماران وجود داشت. قوزقرنیه و آلرژیک، الگوی ناشی‌از مالش دیده می‌شود. بیمارانی‌که قوز‌قرنیه داشته و مالش چشم را ترک کرده‌اند، ممکن‌است هنگام خواب فشاربیشتری به چشم خود وارد کرده، همانطوری‌که در افراد مبتلا به قوز قرنیه روی چشمی که بدتر  است می‌خوابند و فشار بیشتری با دستان خود به چشم‌شان وارد می‌کنند که این فشار با دست یا توسط متکا به‌داخل چشم منتقل می‌شود. آنها همچنین ممکن‌است درحالی‌که به‌پشت‌‌ خوابیده‌باشند و یا تکیه بازو روی چشم‌ها ایجاد شود.
نقش مالش چشم‌ها روی پیشرفت قوز قرنیه در‌3‌مورد بیمارانی که مبتلا به بلفاریت بوده و نشانه‌های قوز‌قرنیه را درجریان درمان بیماری پلک نشان‌داده‌اند بررسی شده‌است.
بیماران سابقه‌ی خانوادگی بیماری اکتاتیک قرنیه نداشته و همگی تحت درمان شدید و تهاجمی کمپرس گرم قرار‌گرفته بودند فشار وارده بر چشم‌ها درهنگام خواب و مالش آنها واقعیتی است که منجر به بروز Floppy Eye lid در بیماران قوز‌قرنیه می‌شود.
قدرمسلم اینکه قوز‌قرنیه حساسیت خاصی ازنظر بافت همبندی به ضربه‌ی مکانیکی دارد.
مالش چشم‌ها بیشتر به قرنیه آسیب رسانیده و سبب پیشرفت اکتازی و سبب FES دربیماران قوز قرنیه‌یی می‌شود به‌همین‌ترتیب کام نرم تمایل به تشکیل OSA قبل‌از افزایش وزن دراین بیماران دارد.
در3دهه‌ی گذشته یک گزارش مبنی‌بر ارتباط بین قوز‌قرنیه و پرولاپس دریچه‌ی‌‌میترال داده شده‌است. بر‌طبق گفته‌ی بی‌یروسلی‌وفولک، شیوع نسبی 38٪ دربین بیماران قوز‌قرنیه و 44٪ دربیمارانی‌که پیوند قرنیه (P.K) در مقایسه با‌شیوع نسبی 6درصد درجمعیت عادی است.
نتایج بررسی‌های بعدی نشان‌داد که شیوع بالاتری از پرولاپس دریچه‌ی‌میترال دربیماران مبتلا به قوز‌قرنیه‌ی پیشرفته که پیوند‌قرنیه شده بودند و یا هیدروپس ثانویه قرنیه داشتند، دیده شد.

Ophtalmology Times  2012

 

 

تعداد بازدید : 1693

ثبت نظر

ارسال