شماره ۹۹۶

تـازه‌های چشم‌پزشکی قرنیـه

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

تـازه‌های چشم‌پزشکی قرنیـه

بیومکانیک قرنیه Corneal Biomechanics

 با وجود مراقبت‌های لازم ودرنظرگرفتن خطر فاکتورهای شناخته شده و کـاربـرد E(EESS) Ectasia Risk Score System درحدود 8٪ افرادی که با Lasik درمان شده‌اند دچار اکتازی قرنیه می‌شوند چرا که درحدود ۳۵٪ مثبت کاذب مشاهده شده است. در مورد شیوع کراتوکونوس هم باید دانست که بیشتر ازیک در دو هزار مورد که گزارش شده می‌باشد.لذا باید شناسایی دقیق ازبیومکانیک قرنیه داشته باشیم.
1ـ Tomography که ازسطح قرنیه اطلاعات می‌دهد.
2ـ Tomography نه تنها ضخامت قرنیه را در نقاط مختلف قرنیه نشان می‌دهد بلکه می‌تواند پستی و بلندی‌های سطح خلفی و سطح قدامی قرنیه را نیز مشخص کند.
3ـ Hysteresis که مقاومت قرنیه و پاسخ این نسج را به تغییر شکل دادن مورد توجه قرارمی‌دهد درمورد درمان کراتوکونوس واکتازی قرنیه، Crosslinking به مقاومت قرنیه کمک می‌کند ولی نقصان دید را برطرف نمی‌کند. اقدام بعدی Topography Guioded Partial Photorefractive Keratectomy است که توسط Excimer Laser انجام می‌شود و ممکن است 2 تا 10 هفته نقاهت داشته باشد اگر نتیجه‌نداد پیوند قرنیه انجام خواهد شد.
روش دیگر کراس لینکینگIntact Implatation می‌باشد.
درمورد کراتوکونوس پیشرونده درمان توام کراس لینکینگ وکراتکتومی توصیه می‌شود.
جراحی کاتاراکت درمواردی که کراتوکونوس همراه با کاتاراکت باشد با کمک توپرگرافی و Toric Iol نتایج بهتری خواهد داشت.
لازیک(LASIK):
Laser Assisted In Situ Keratomileusis
با Excimer Laser توسط چشم پزشک تعلیم دیده و با تجربه در درمان میوپی و هیپروپی وآستیگماتیسم به‌کاربرده شده و ممکن‌است دید 20/16 برای بیمار ایجاد نماید.
درمان با لیزر درموارد زیر توصیه نمی‌شود:
ـ بیماری‌های اتوایمونیتی نسج همبندی عروقی یا نقصان اتوایمونیتی و درحاملگی یا شیردادن و درکراتوکونوس یا قرنیه همراه با توپوگرافی غیرطبیعی، در کسانی‌که تـحت‌درمان با Accutane) Isotrerinoin) و یا A(Amiodarone Hydrochloride) Cordarone بوده باشند.
عوارض: خشکی چشم، خیرگی، پراکندگی نور واکتازی قرنیه واشکالات مربوط به FLAP. نتایج در اشخاص مختلف متفاوت است.
لیــزر درمانی همزمان با کراس لینکینگ برای درمان کراتوکونوس
کراس لینکینگ دراکثر موارد پیشرفت کراتونوس را متوقف نموده و در بقیه‌ی موارد ازسرعت پیشرفت می‌کاهد ضمناً در 6 ماه تا 3 سال بعد هم در شکل قرنیه بهبود مشاهده ولی دردید بیمار مشاهده نمی‌شود.
قبل از کاربرد کراس لینکینگ امکانات دیگر درمانی هم  برای بهبود شکل قرنیه موجود است.
مثل کارگذاردن Intacts Ring ،  لیزر درمانی با راهنمایی توپوگرافی، تکنیک ‌حرارتی (Keraflex).اخیرا به کاربردن همزمان تکنیک‌های فوق باکراس لینکینگ مورد توجه قرارگرفته و با (کوته‌نوشت SIMLC) (درمان همزمان لیزر وکراس لینکینگ) به کاربرده شده است.
بهتر  است ابتدا وضع قرنیه را بهتر نموده و بعد با کراس لینکینگ آن وضع را ثابت نموده و سپس برای دید بهتر از کونتاکت لنز یا عینک و یا لنز داخل چشمی استفاده نمود.
با لیزر Ablation درنواحی ضخیم بیشتر و در نواحی نازک‌تر کمتر، بهبود در شکل قرنیه ایجاد شده و در واقع 5 تا 10 درجه قرنیه ضعیف‌‌تر شده، بعد ۳۰۰ تا ۵۰۰٪ توسط کراس لینکینگ قوی‌تر و پایدارتر با شکل‌بهتر و کیفیت دید بهتر می‌شود. اگر اصلاح نشده بیمار حدود 20/40 باشد فقط کراس‌لینکینگ کافی است.
 اگر دید حدود 20/80 یاکمتر باشد و به خصوص وقتی‌که دید دو چشم نابرابر باشد چشمی که بیشتر معیوب باشد را با Intacs یا Keraflex (برحسب ضخامت قرنیه و درنظرگرفتن فاکتورهای دیگر) درمان نموده سپس چنانچه قرنیه از 450 میکرون کمتر نباشد تکنیک (SIMLC) مورد توجه قرارمی‌گیرد.

 

تعداد بازدید : 2580

ثبت نظر

ارسال