شماره ۹۹۵

نشیب تیزی دید

دکترمحمد فروزیده - چشم

نشیب تیزی دید

طی بررسی‌های انجام شده ثابت گشته است که می‌توان با وسایل اندازه‌گیری کیفی نوری جدید و پیچیده شناسایی کرد احتمال دارد کدام فرد سالمند بیشتر و سریع‌تر به نشیب مرتبط با سن دید مبتلا گردد. این بررسی توسط دانشمندان کالج اپتومتری هوستون انجام شده و طی آن سه اندازه‌گیری پیشرفته‌ی نوری شرح داده شده که به پیشگویی و پیش‌بینی سقوط بیشترتیزی دیداری با گذشت زمان کمک می‌کند و به این ترتیب می‌توان بیمار را شناسایی کرد.

این سنجش‌های نوری سریع‌التغییر امکان‌شناسایی بیماران در معرض خطر از‌دست‌دادن سریع‌تیزی دیداری رافراهم می‌آورد. این بررسی در نشریه‌ی Optometry and Vision Science ارگان رسمی آکادمی اپتومتری آمریکا به‌چاپ رسیده است.
 این بررسی به‌صورت پیگیری در 148 بالغ سالمند50 تا80 سال انجام شده است.
افزون برآزمودن استاندارد تیزی دید، در شرکت‌کنندگان آزمـــون‌خطای مــوج جبـهه‌یــی wave front error (WFE)testing انجام شد. این آزمون کامپیوتری است و ناهنجاری‌های فریبنده‌ی چشمی مشخص می‌شود که به آن نور تابانیده شده‌است. براساس‌WFE، حدود‌40 جزء نوری محاسبه شد که شامل 31 اندازه‌ی ‌کیفیت متفاوت تصویر، 4 اندازه‌ی نور پراکنده درچشم و 4 اندازه‌ی کدورت (تیرگی) لنزهای چشم بود.
چهارسال بعد، دوباره تیزی دیداری اندازه‌گیری شد. ازسنجش‌های نوری برای ارزیابی توان این سنجش‌ها در پیش‌بینی نرخ نشیب در تیرگی دیداری دراین مدت استفاده شد. هدف آن بود که آیا می‌توان با هریک از کیفیت‌های این تصاویر یا سایر سنجش‌ها پیش‌بینی کرد کدام بیمار سریع‌تر از معمول مرتبط با سن دچار کاهش بینایی خواهد شد؟
درمجموع، تغییرکلی تیزی دیداری ضمن پیگیری عبارت بود ازکاهش دید ۱/۶ حروف در چارت استاندارد چشم. این مقدار با نشیب مرتبط با سن مورد انتظار سازگار بود. اما دریک زیر گروه 50 بیمار درطول پیگیری تغییرات وسیع‌تری در تیزی دید به‌وجود آمد. دراین‌گروه، مقدار میانگین تغییر برابر ۳/۴ حرف بود.
در تطبیق با سایر عوامل، با سه مقدار نوری امکان ‌پیش‌بینی تغییر وسیع‌تر در تیزی دید وجود دارد. این مقادیر شامل است بر یک اندازه‌ی کیفیت نوری، یک اندازه‌ی پراکندگی نوراپتیک (آنتروپی عملکرد انتشار نقطه) و یک اندازه‌گیری تیرگی لنز (کاتاراکت زیر کپسولی خلفی). در مجموع، دربیمارانی که دارای تغییر بیشتر از انتظار تیزی دید بودند، این سه مقدار 32٪ تغییر را نشان می‌داد. بالاتر‌بودن سن، 2٪ اضافه‌بودن تغییر را توجیه می‌کند. برای مجموع نمونه‌ی 148 چشم، همین عوامل، توجیه کننده‌ی 15٪ تغییر در تیزی دید است. دراین چشم‌ها که به آهستگی تغییر می‌کنند، سالمندی مهم‌ترین عامل پیشگویی کننده است. با وسایل سنجش کیفی پیشرفته‌ی نوری می‌توان گستره‌ی وسیعی ازنقایص جزئی را در پرفورمانس دیداری چشم تشخیص داد. استفاده از آنالیز WFE درحال حاضر برای تشخیص نقص‌های فریبنده‌ی بینایی بیشتر استفاده می‌شود و به‌عنوان بخشی‌از LASIK و جراحی قرنیه مورد استفاده می‌باشد.
نتایج این بررسی جدید حاکی ازآن است که بعضی از‌این سنجش‌ها که با WFE انجام می‌گیرد در پیش‌بینی نشیب مرتبط با سن تیزی دید سریع‌تر از معمول در بعضی سالمندان کمک فراوان می‌کند. با ارتباطاتی ازاین دست که درچشم‌هایی با تغییر سریع دیده می‌شود می‌توان آن دسته افرادی را شناسایی کرد که به‌سرعت تیزی دید خود را ازدست می‌دهند.

 

 

تعداد بازدید : 1768

ثبت نظر

ارسال