شماره ۹۹۰

درمان جراحی پیر چشمی

دکتر محمدحسین کوچک‌زاده - چشم

درمان جراحی پیر چشمی

نتایج اولیه‌ی استفاده از میکرولنزهای قرنیه‌یی(Inlay) نشان ازاطمینان و اثر و تحمل خوب دربیماران پیر چشم با چشم امتروپ دارد قدرت مثبت In که تحت لیسانس اروپا و نه FDA بوده آن را برای کارگذاری داخل استروما در پاکتی ازقرنیه درچشم Non Domlnant انجام می‌شود. اولین بار توسط دکتر بیلی درسال2011 در دوبلین ایرلند انجام شد. در 33چشم از 34‌بیمار اینکار صورت گرفت. پیگیری 16‌هفته‌یی انجام شد. 3‌بیمار از گردونه‌ی بررسی‌ها خارج شدند.
تأثیر آن در دید نزدیک کاملاً باعث اصلاح دید گردید و اختلال اندکی در دید مردمک و دلخواه ازلحاظ UCVA (دید دور اصلاح نشده) درچشم عمل شده دیده شد اما دید دور دو چشمی UCVA غیر قابل تغییر ماند. عوارض قرنیه‌یی وسایر عوارض جانبی دیده نشد.
طبق تجربیات In قرنیه با موفقیت و قابل برگشت بوده. به هرحال جراحان نیاز دارند که تشخیص دهند این روش فنی یک منحنی آموزشی دارد یعنی اینکه عمق اپتیمال جاسازی In و قدرت آن هنوز کاملاً مشخص نشده است.
این لی از 3 بخش تشکیل شده:
1ـ برش یا کپی خاصی برای انجام لیزر فمتوسکند
2ـ یک وسیله‌ی یک‌بار مصرف deployment
3ـ یک عدد میکرولنز که این میکرولنز در یک ویال استریل بسته بندی شده است.
دیامتراپتیک لنز 3 MM بوده وضخامت لبه‌ی آن 15 MM و ماده‌یی ارجنس هیدروژل شفاف تشکیل شده و یک سوراخ مرکزی برای تسهیل جریان مواد‌مغذی دربر دارد. ایجاد پاکت و کارگذاری لنز تحت بی‌حسی موضعی و بعداز علامتگذاری خط نشانه انجام می‌شــود. کانون کارگذاری لنز در‌بین بیـــماران امتـــروپ (SE=-OS+07S) سن بین 45‌تا‌65 سال که نیاز به عینک چشمی حتمی برای مطالعه دارند انجام می‌شود. به‌علاوه مردمک فتوپیک با دیامتر 2/4 تا4/2 MM وضخامت مرکز قرنیه از 500 میکرون بیشتر باشد. در گروه مورد بررسی میانگین ضخامت مرکز قرنیه 560 میکرون و باکت درست شده با عمق متوسط 295 میکرون بوده‌است. درآخرین پیگیری بیمار افزایش3تا5 خط دید نزدیک نسبت به قبل‌از عمل داشت در 93٪ بیماران در پاسخ به جواب پس‌از عمل راضی بودند و جواب آنها خوب، خیلی‌خوب و یا کافی برای مطالعه‌ی روزنامه و بدون‌کمک وسایل دیگر بود. درحالی‌که حدود 10٪ ازبیماران هنوز از عینک‌مطالعه و یا سایر وسایل کمکی گاهی استفاده می‌کردند. 86٪ در مجموع راضی بودند  و 100٪ می‌گفتند که حاضر به عمل مجدد هستند.
نتایج UCVA برای دید دور درتست یک چشم با کاهش 1تا3 خط دربیماران عمل شده در 72٪ موارد بود.
UCVA دور، به‌صورت دوچشمی باید ارو یا بالاتر از 2 خطر در 81٪ ازبیماران بود.
درپاسخ به سوال تمام بیماران اظهار داشتند که دید دورشان اختلال پیدا نکرده است.
تنها حوادث یاد شده عبارت است ازخیرگی 6 نفر بیمار بود واین خیرگی خفیف و متناوب بود و هیچگونه اختلالی در رانندگی برای بیماران ایجاد نمی‌کرد.


Ophthalmology Times Oct 12/2012

 

تعداد بازدید : 1680

ثبت نظر

ارسال