شماره ۹۸۸

مقایسه PRK وCXL

دکتر محمدجعفر رستگار - چشم

تعریف: امروزه‌PRK عملی همگانی برای برطرف‌کردن رفرکتیوارور می‌باشد. GXL عملی است که به‌کمک ریبوفلاوین و UV می‌توان ایجاد شرین‌کیچ و جمع‌شدن سلولهای کراتوسیت قرنیه نمود تا از پیشرفت کراتوکونوس جلوگیری شود.
طریقه ارزیابی: بررسی ‌آینده‌نگر بوده که تعداد‌10‌مورد ازبیمارانی که RE یا عیب انکساری داشته‌اند و می‌خواسته‌اند‌PRK شوند چون مشکوک به پیشرفت اکتازیای بعداز عمل بوده‌اند بلافاصله از PRK عمل CXL شده‌اند که نتایج بررسی سه‌ساله آنها به قرار زیر است:
توضیح: تاکنون دربیمارانی که بهKC یا کراتوکونوس مشکوک می‌شده‌ایم کنار می‌گذارده‌ایم یا آنها را ازعمل لیزیک منصرف می‌کرده‌ایم و یا لااقل عمل آنها را به 6 ماه بعد موکول می‌نموده‌ایم تا چنانچه KC پیشرفت‌کند علائم واضح‌تر شوند واگر علائمی ندارد بالاخره می‌توان عمل‌های PRKبرای آنها انجام داد.
آنها را که از اول KC یا کراتوکونوس واضح داشته‌اند و سنشان بالاتر از 30 سال بوده است نه‌تنها CXL یا کراس لینکینگ ننموده‌ایم بلکه آنها را درلیست عمل‌هایی همچون:
Myoring-keraring-intacs-pk or lamellar graft می‌گذارده‌ایم خصوصاً آنها را که هیدروپس قبلی یا لکوما داشته‌اند از ابتدا کاندید پیوند می‌شده‌اند.
بیمارانی‌که 30‌سال کمتر داشته‌اند و حتی آنها که 18‌سال سن نداشته‌اند از اول می‌توان به‌خاطر KC اقدام به CXL نمود تا از پیشرفت بعدی و عوارض‌KC کاسته شود.
روش تحقیق: دراین بررسی 10‌مورد ازبیمارانی که مشکوک بهKC بوده‌اند ولی کراتوکونوس واضح نداشته‌اند انتخاب نموده‌ایم و بلافاصله بعد‌از عمل‌PRK برای آنها CXL یا کراس‌لینکینگ انجام داده‌ایم و سپس پیگیری کرده‌ایم و بعد‌از اتمام عمل یک روز بعد ـ 5  روز بعد یک‌ماه و سه ماه و 6 ماه و یک‌سال بعد به‌دقت علائم دید بینایی و ناراحتی‌های بیمار و ایجاد لکوما و برگشت بعد‌از لیزیک چه دوربینی چه نزدیک‌بینی و چه آستیگمات و گلیر همه و همه را یادداشت کرده وآمار خود را با این پیگیری سه ساله تکمیل نموده‌ایم (همــه‌ی آنـها بــا پــرونـــده موجود هستند)
سن:
21 تا 25 سال 6‌‌ مورد
25 تا30سال 3‌مورد
30 به بالا (35 ساله) 1‌مورد با پیشرفت‌KC
این بیماران انتخاب شده کراتوکونوس نداشته‌اند و بعد ازعمل هم پیشرفتی ننموده‌اند لذا هیدروپس و لکومای قبلی نداشته‌اند و توانسته‌ایم با رفرکشن وریفاپن نمره‌ی قابل‌قبولی برای عمل آنها بــه‌دسـت آوریـــم که بــا PRK اصلاح کنیم.
طرز عمل: بیمارانتخاب شده  را به اتاق اگزایمر لیزر برده‌ایم و پس از توضیحات و پیامدهای آن که کاملاً راضی بوده است، برایش عمل PRK بعد‌از برداشتن اپیتلیوم هر‌دو چشم انجام داده‌ایم و یک عدد CL روز قرنیه گذاشته‌ایم.
درمرحله‌ی بعد بلافاصله بیمار را به اتاق عمل برده، لنز موقت برداشته شده و هر‌3‌دقیقه ریبوفلاوین تا 30 دقیقه روی قرنیه چشم بیمار چکانیده‌ایم سپس اشعه‌ی‌آبی‌UV یا اولتراویولت به‌مدت نیم ساعت روی قرنیه باکمی فاصله از لیمبوس تابانیده‌ایم و هر 5‌ دقیقه ریبوفلاوین ریخته شده را شستشو داده‌ایم و باز ریبوفلاوین چکانیده ولی تاباندن UV همینطور ادامه داشته‌است که تا 30دقیقه انجام شده است. سپس Therapeutic CL روی قرنیه‌ی بیمار گذارده و پیگیری را طبق موارد بالا انجام داده‌ایم. روتین ما سه نوع قطره چشمی بوده که بتامتازون هر 3ساعت کلرامفنیکل هر4‌ساعت و دیکلوپتین هر 6ساعت که چون از روز سوم بیمار درد نداشته و فقط تاری دید داشته‌ است دیکلوپتین را قطع می‌کرده‌ایم و 5 روز بعد CL را برداشته‌ و سپس تنها بتامتازون را تا سه هفته کم می‌نموده‌ایم که روتین من هفته‌ی اول روزی سه مرتبه هفته دوم روزی 2‌مرتبه و هفته سوم روزی یک مرتبه بوده که بعد‌از آن کلیه‌ی قطره‌ها قطع شده‌اند ویک ماه، سه ماه، 6 ماه، یک‌سال و بعد سالی یک بار تا سه سال همانطور که ذکر کرده‌ام بیماران پیگیری شده‌اند.
بحث: در تمام مقاله‌ها، پیشنهاد CXL را برای جلوگیری از پیشرفت KC به‌تنهایی داده‌اند ونتایج خوب و ارزنده بوده است ولی درآن زمان که دستگاه‌های تشخیص KC اینقدرپیشرفته نبوده‌اند اگر عمل PRK انجام شده با اکتازیا و پیشرفت بیشتر KC همراه بوده است واکتازیا از PRK هم معضل بزرگی بوده است و RE  بعد‌از عمل هم مرتباً بالا می‌رفته و آنگاه به فکر درمان اکتازیا می‌افتاده‌ایم که اخیراً هم CXL را در آنها که ایندیکشن دارند، پیشنهاد می‌کنند.
درآنهایی که KC پیشرفته هم داشته‌اند از اول به فکر PRK نبوده‌ایم و عملهای دیگر را برای آنها پیشنهاد می‌داده‌ایم و یا آنها را راضی می‌کرده‌ایم تا آخر عمر GP.CL یا Rigid.CL به‌کار برند و راضی به عمل نشوند.
نتیجه: Conclusion عمل CXL بلافاصله بعد‌از PRK در آنها ایندیکشن دارند عمل سالم و در دراز مدت هم بدون عارضه وخصوصاً بدون لکوما بوده‌اند و نه‌تنها از اول بینایی خوبی دارند بلکه احتیاج به عمل‌های تکمیلی هم که معمولاً 6 ماه تا یک‌سال بعد‌از عمل CXL انجام می‌دهیم نداشته‌اند و پیشنهاد می‌شود با خیال راحت و با درنظرگرفتن تمام جوانب توام عمل‌های PRK و CXL را دریک جلسه انجام دهید. البته این نوع بررسی‌ها باید روی تعداد بیشتری بیمار با شرایطی که پیشنهاد داده‌ام و در درازمدت انجام‌گیرد تا نتایج بهتر و مطمئن‌تری به‌دست آید.

 

 

تعداد بازدید : 2234

ثبت نظر

ارسال