شماره ۹۸۵

پیوند قرنیه با فمتوسکند

دکتر محمدجعفر رستگار - چشم

خلاصه: با برش زیگزاگی ضخامت قرنیه و به‌کمک لیزر فمتوسکند می‌توان به‌راحتی پیوند قرنیهAK,(PK),(ALK,PLK)DSEK را انجام داد که نتیجه‌ی ترمیم زخم عالی و گاهی بدون بخیه و گاهی باکمترین بخیه و کمترین کشش بخیه و بدون Leakage همــراه‌اســت و با بهترین بیـنایی با تصحیـــح Best Corrected Visual Acuity و کمترین آستیگمات و حداکثـر یک‌ماه بعـد‌از عمـل حاصل می‌شود.

توضیح: به‌کمک لیزر فمتوسکند ضخامت قرنیه را زیگزاگی برش‌داده که می‌توان هم روی قرنیه‌ی دهنده و هم روی قرنیه‌ی گیرنده انجام داد.
برای PK یا پیوند کامل: این متد روی 13‌مورد که ایندیکشن PK یا پیوند کامل قرنیه داشته‌اند به‌وسیله‌ی یک جراح در دانشگاه  کالیفرنیا  انجام‌شده که با شماره 510K به FDA ارایه شده و در دست بررسی برای تأیید می‌باشد.
قرنیه‌ی دهنده پاکات شده را روی A/C یا اتاق قدامی مصنوعی می‌گذارند و با فمتولیزر در دومرحله، اول مرحله‌ی قدامی با 8میلی‌متر دیامتر و زاویه‌ی30درجه از محیط به مرکز با‌ضخامت 320میکرون. دوم مرحله‌ی خلفی قطع 6 میلیمتر دیامتر با زاویه‌ی 30درجه با‌همان لیزر زیگزاگی قطع می‌کنیم، طوری‌که دو قسمت به‌هم متصل می‌شوند و به‌طور کامل قرنیه‌ی‌دهنده جدا می‌شود که یا توسط چشم ارائه می‌شود. یا خودمان همراه با عمل با طریقه‌ی بالا قطع و آماده‌ی پیوند می‌کنیم. بدیهی است آزمایش‌های روتین روی آن چشم قبلاً در بانک چشم روی Donor انجام شده و سالم است و قبلاً هم روی چشم گیرنده با OCT قرنیه یا عکسبرداری‌های دیگر Dept و یامترلکوما را تعیین می‌کنیم. سپس روی چشم بیماران مورد نظر که ایندیکشن پیوند کامل یا PK دارند در اتاق‌عمل مجهز و یا بیهوشی یا تزریق پشت چشمی پیوند را انجام می‌دهیم.
در اینجا هم به کمک فمتوسکند به همان طریقی که روی دهنده انجام شده روی چشم گیرنده انجام می‌گیرد ولی دیامتر آن ممکن‌است هم اندازه یا 2‌میلیمتر کمتر قطر داشته باشد و تابیدن لیزر باز از سطح به عمق زیگزاگی صورت می‌گیرد و چنانچه قرنیه به طور کامل جدا نشده باشد با حرکت ظریف به کمک قیچی ون ناس یا قیچی چپ و راست مخصوص قرنیه آن را کامل می‌نمائیم.
حال قرنیه‌ی دهنده را با 4 یا 8 بخیه کاردینال با ده صفر نایلون بلافاصله مساوی فیکس کرده و سپس با بخیه‌ی ممتد و حدود 24 بابت Continue می‌دوزیم. بدیهی است طریقه‌ی زیگزاگی را به‌طرق دیگر هم می‌توان انجام داد و امروزه تاباندن لیزر را ازداخل به‌خارج می‌تابانند و دهنده وگیرنده را هم اندازه با same size می‌گیرند.
انواع دستگاه فمتوسکند لیزر:
1ـ فمتک Femtec (تکنولاس)
2ـ ویـــزومــاکـس Visomax (ویزکس)
3ـ اینترالیزIntralase
4ـ لنزکس(Al Cone System Lensex) فعلاً در دسترس هستند.
دستگاه‌ها به دو سیـستم  Suction و Duction یا Canalization مجهز هستند که به‌غیر‌از پیوند کامل یا PK می‌توان برای لاملار Lamellar گرافت و میورینگ و لیزیک و اینتراکور هم آنها را به کار گرفت.
1ـ A.L.K یا Anterior Lamellar Keratoplasty که بدون بخیه امروزه انجام می‌شود. ابتدا ساکشن روی چشم بیمار قرار‌می‌گیرد و با عمق 180 تا 160 میکرون فلاپ از زاویه‌های سطح قرنیه تا عمقAnterior Struma جدا برداشت می‌کنیم و لایه‌‌‌‌‌ی‌دهنده را به‌همین منوال قرنیه از بانک چشم گرفته و جای آن قرارمی‌دهیم و سپس Cl تا دو هفته روی آن قرار می‌دهیم.
D.A.L.K) Deep Posterior Lamellar Keratoplasty -۲) قبلاً با ترفاین تا عمق قرنیه روی دسمت ممبران را بر‌می‌داشتیم و معروف‌ترین طریقه Big Bobble بود که لایه‌های عمقی را به‌راحتی جدا می‌کردیم و با نایف مخصوص و تا روی دسمت ممبران را پاک کرده و بستری برای دهنده یا دونور که تنها اپیتلیوم آن را برداشته‌ایم درست می‌کنیم و پس‌از انتقال قرنیه روی گیرنده بخیه کرده و با حلقه‌ی نوری هر چقدر بتوانیم آستیگمات آن را کم می‌کنیم که با کم و زیاد کردن بخیه‌ها صورت می‌گیرد.
امروزه به کمک فمتوسکند لیزر این کار را انجام می‌دهیم که مثل پیوند کامل است که در بالا شرح داده شد با دیامتر دلخواه که معمولاً ۸/۶ میلیمتر است از سطح تا عمق قرنیه روی دسمت رفته با حباب هوا مانند بالا انجام می‌دهیم که فلاپ ضخیمی برداشت می‌کند که نیز درآینده انجام خواهیم داد. برش این فلاپ صافتر و هم کم عوارض است و سوراخ شدن دسمه هم نداریم که در متد منوال اکثراً با آن همراه است. پس پیوند لایه‌های عمقی‌تر قرنیه را تا روی دسمه می‌توان با لیزر فمتوسکند انجام داد.
3ـ Endothelial graft که به‌وسیله‌ی ملس یا درک انجام می‌گرفت می‌توان با فمتوسکند لیزر از داخل A/C به بالا و به کمک پروب مخصوص آن را انجام داد که فعلاً هنوز با دست یا مانوال انجام می‌دهیم.
4ـ AK با فمتوسکند برای اصلاح آستیگمات که با Arcuate در محور steep با موتوگرام مخصوص تا 90٪ ضخامت قرنیه انجام می‌شود.
5ـ کاتاراکت (کپسولوکسیس ونوکلئواCapsulorrhexis, Nuclear که از قبل هم شروع شده و دارد حسابی جا می‌افتد و مشکلات مانوئل یا انجام با دست جراح را ندارد که در دو مرحله انجام می‌شود.

 

 

تعداد بازدید : 2833

نظرات

مسلم شکیبایی

5 سال و 1 ماه و 10 روز پیش

بسیار مطلب اموزنده و امیدبخش بود .

ثبت نظر

ارسال