شماره ۹۸۱

پیوند شبکیه

دکتر سیدرضا لاجوردی - چشم

پیوند شبکیه(Retinal implants) دربیماری‌های شبکیه ازجمله مراحل نهایی دژنرسانس ماکرورتینیت پیگمانتر پیشرفته با‌همکاری جراحان قسمت خلفی چشم و قسمت قدامی چشم و کمک توانبخشی کم‌بینایان می‌توان به بیماران فوق کمک نمود.
تلسکوپ مینیاتوری قابل‌کارگذاردن (implantable miniature telescope(IMT توسط شرکت Vision Care Ophthalmic  Technolotgy Saratoga.Calif با بزرگنمایی2/2 تا3برابر که تصویر را روی قسمت وسیعی از رتین می‌اندازد دریک چشم و در موقع جراحی کاتاراکت کارگذارده می‌شود وکپسول عدسی ‌باید سالم بوده و عمق اتاق قدامی کافی برای کارگذاردنIMT باشد. به‌علت سنگینی، IMT را نمی‌توان به‌ناحیه‌ی sclera/sulcus بخیه نمود و لذا نمی‌توان درچشمی که قبلاً IOI کارگذارده شده IOI راخارج نمود و کپسول راسالم نگهداشت.
IMT‌ باید توسط متخصصان قرنیه وخیلی با احتیاط کارگذارده شود چرا که درمورد ازدست دادن سلولهای آندوتلیال قرنیه احتیاط فراوان باید اعمال شود.
البته بیماران احتیاج به تعلیمات توانبخشی قبل و بعد‌از جراحی دارند.
برای رتینت پیگمانتر دو نوع وسیله ساخته شده است.
1ـ Argus II که روی رتین کارگذارده می‌شود.

second sight medical products. sylnar. calif

2ـ Retina implant که درزیر رتین کارگذارده می‌شود.

retina implant revtingen germany

ArgusIIتوسط FDA تأیید شده است و دارای 55 الکترود می‌باشد که روی رتین ناحیه‌ی ماکولا کارگذارده می‌شود و بیمار عینکی را می‌زند که دوربین مخصوص روی آن نصب شده و یک باتری که به مچ‌دست بسته می‌شود.
Retina implant دارای الکترود می‌باشد. 3/3 میلیمتر micro chip درجایگاه سلولهای فتورسپتور کارگذارده می‌شود و باتری زیر گوش کارگذارده می‌شود.
این وسیله درداخل سیلیکون قراردارد، نصف درزیر رتین و نیمه‌ی دیگر به‌چشم بخیه می‌شود و با ملتحمه پوشیده می‌شود.
برای geographic atrophy هم device درنظر گرفته شده است.

 

تعداد بازدید : 1717

ثبت نظر

ارسال